رئیس‌جمهور آمریکا چگونه حکام سعودی را سرکیسه کرد؟

16:10 - 01 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۱۳۶
دسته بندی: سیاست
رئیس جمهور آمریکا در سفری که ماه می‌سال ۲۰۱۶ به ریاض انجام داد، علاوه بر انعقاد قراداد ۵۰۰ میلیارد دلاری با عربستان که ۱۱۰ میلیارد دلار آن به فروش جنگ افزار و تسلیحات اختصاص داشت، تا آنجا که جا داشت بر ایران هراسی دامن زد.

/////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مشاوران او در سالی که گذشت به تعبیر خودشان تا توانستند، حکام جاهل سعودی را دوشیدند.

رئیس جمهور آمریکا در سفری که ماه می‌سال ۲۰۱۶ به ریاض انجام داد، علاوه بر انعقاد قراداد ۵۰۰ میلیارد دلاری با عربستان که ۱۱۰ میلیارد دلار آن به فروش جنگ افزار و تسلیحات اختصاص داشت، تا آنجا که جا داشت بر ایران هراسی دامن زد.

طنز تلخ ماجرا آنجایی بود که ترامپ از مهد تروریسم پروری و اندیشه‌های ارتجاعی و تکفیری یعنی عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت مالی از تروریسم کرد؛ جالب آنکه درست زمانی که ترامپ بعنوان رئیس جمهور یک کشور به اصطلاح دموکرات غربی باد در غبغب انداخته بود و از سرزمین تکفیر، اتهامات بی‌اساس نثار ایران می‌کرد، مردم ایران مسرور از جشن انتخابات ۴۱ میلیونی خود بودند.

"ناتوی عربی"!
رئیس جمهور آمریکا در سفر پربارش به ریاض، برای اینکه دلار‌های نفتی سعودی به سهولت بیشتری نصیب آمریکا شود، در جمع برخی سران کشور‌های به اصطلاح اسلامی، علاوه بر ایران هراسی شدید و غلیظ از ضرورت تشکیل "ناتوی عربی" نیز سخن گفت. ترامپ خطاب به سران کشور‌های منطقه گفت: «ایران دولتی دارد که علنا در مورد کشتار جمعی و نابودی اسرائیل صحبت می‌کند و مرگ بر آمریکا می‌گوید». او تصریح کرد که «همه کشور‌ها باید کمک کنند تا ایران منزوی شود تا تروریست‌ها به منابع مالی دست پیدا نکنند».

بی‌تردید ترامپ اتهامات سراسر کذب و باطل فوق‌الذکر را صرفا برای سرکیسه کردن و باج گیری از حکام ابله و سفیه سعودی بر زبان راند؛ وی که در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش، خط و نشان‌های زیادی برای مقامات سعودی کشیده بود، چندی پیش از سفر به ریاض به رویترز گفت: "صراحتا بگویم، عربستان سعودی با ما منصفانه رفتار نکرده، چون ما برای دفاع از ریاض مقدار عظیمی پول از دست می‌دهیم. "

۵۰۰ میلیارد دلار ناقابل برای کشتار کودکان یمنی!
همین سخنان تهدیدآمیز ترامپ کافی بود تا حکام بزدل و تن‌پرور سعودی به صرافت بیفتند و ضمن صرف ۶۸ میلیون دلار برای استقبال از ترامپ و خانواده‌اش، به سرعت ۵۰۰ میلیارد دلار به حساب آمریکایی‌ها واریز کنند؛ ۱۱۰ میلیارد دلار از این میزان صرف فروش تسلیحات و جنگ افزار از سوی آمریکا به عربستان می‌شود؛ تسلیحاتی که مستقیم بر روی خانه و کاشانه مردم مظلوم یمن فرود می‌آید؛ معامله بسیار پایاپایی است؛ سعودی‌ها خوی جنایت پیشگی و عصبیت شان را سیراب می‌کنند، آمریکایی‌ها هم در ایام نزول ارزش دلار به سود شگفت آور دست می‌یابند؛ سازمان ملل و نهاد‌های به اصطلاح حقوق بشری هم همچون همیشه با سکوت گوش خراششان، از یک سو همه جنایتکاران عالم را تایید می‌کنند! و از سوی دیگر کشور‌های حامی مستضعفین و مظلومان عالم که سرسلسله آن‌ها جمهوری اسلامی ایران است را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند! تاریخ چنین مضحکه‌ای را در حافظه خود تاکنون ثبت نکرده بود که پیوند ارتجاع تکفیری تروریستی سعودی و لیبرالیسم خون آشام و سودپرست آمریکایی آنرا محقق گرداند!

سلاح‌هایی که آمریکا به رژیم سعودی فروخت
آمریکا بزرگترین تجهیزکننده و تامین‌کننده تسلیحاتی آل سعود است؛ ارزش مبادلات تسلیحاتی میان واشنگتن و ریاض از حد متعارف بین‌المللی فراتر رفته است و قرارداد جدید ۱۱۰ میلیارد دلاری که ظرف یک دهه به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و شامل موشک‌های «تاد» و تانک «ام ۱۰۹» و سایر اقلام نظامی خواهد بود، می‌تواند رکورد فروش سلاح به یک کشور توسط آمریکا را بشکند!

اما حمایت‌های تسلیحاتی که "جیمز متیس" وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به ریاض قول افزایش آن را داده بود و در سفر ترامپ قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری مرتبط با آن نهایی شد، برای مقابله با یک ائتلاف نظامی از سوی رژیم سعودی مورد استفاده قرار نخواهد بود؛ سعودی‌ها از این تسلیحات برای بمباران خانه و کاشانه مردم مظلوم یمن بهره خواهند برد؛ کشوری که سه سال است مورد هجوم بی رحمانه ائتلاف تحت هدایت عربستان سعودی قرار گرفته و نه تنها تمامی زیرساخت هایش منهدم شده که بنا بر اعلام مراجع جهانی مرتبط با سازمان ملل، ده‌ها هزار غیرنظامی در آن نیز کشته شده‌اند.

۱۱۱ میلیارد دلار سلاحی که دولت قبلی آمریکا برای ریاض حواله کرد
تا پیش از نهایی شدن قراداد ۱۰۰ میلیارد دلاری، رژیم سعودی با خرید ۱۰ میلیارد دلار سلاح در سال، بزرگترین کشور خریدار تجهیزات نظامی در جهان نام گرفته بود؛ یکی از مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا در اواسط سال گذشته اعلام کرد که «اوباما در مدتی که رئیس جمهور آمریکا بوده ۱۱۱ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است».

در آخرین روز‌های استقرار اوباما در کاخ سفید نیز «محمد بن سلمان» شاهزاده جنگ‌طلب رژیم سعودی که از او بعنوان معمار تجاوز به یمن نام برده می‌شود به دیدار اوباما رفت و پشت در‌های بسته قرارداد سری تسلیحاتی با دولت آمریکا را به امضا رساند.

بمب‌های خوشه‌ای، اشانتیون تسلیحاتی واشنگتن برای ریاض!
آمریکایی‌ها اگرچه ریاکارانه مدعی هستند که با کشتار غیرنظامیان یمنی مخالف‌اند، اما در صحنه عمل و حمایت لجستیکی از ارتش متجاوز سعودی سنگ تمام می‌گذارند؛ سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا، ممنوعیت فروش بمب‌های خوشه‌ای به رژیم سعودی را الغاء کرده تا دست این رژیم را برای کشتار بیشتر غیرنظامیان و شهروندان یمنی بازتر بگذارد.

در اوایل خرداد ماه سال گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی با اشاره به ریزش بمب‌های خوشه‌ای توسط جنگنده‌های سعودی بر سر مردم یمن، درباره خطر این بمب‌ها برای غیرنظامیان هشدار داد و خاطرنشان کرد «بمب‌های خوشه‌ای مناطق مختلف یمن را به میدان‌های مین تبدیل کرده است»؛ این سازمان همچنین تاکید کرده «کودکان و غیرنظامیان یمنی توسط بمب‌های خوشه‎‎ای عمل نشده، کشته و مثله می‌شوند».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *