«پی ام دی» چگونه مختومه شد؟

21:05 - 01 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۰۲۱
دسته بندی: سیاست
روز سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴ بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵، رای خود را مبنی بر مختومه شدن پرونده مطالعات ادعایی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران (موسوم به پی ام دی) صادر کرد.

/////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، مطابق سند برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع راستی‌آزمایی برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است و موعد اجرای برجام (۲۶ دی ۹۴) به زمانی موکول شده بود که این نهاد بین‌المللی، تعهدات برجامی ایران را تایید کند.

تعهداتی از قبیل: تعطیلی مرکز تحقیقات اراک، تخریب و بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، کاهش ظرفیت غنی سازی، محدود کردن برنامه تحقیق و توسعه سانتریفیوژها، توقف غنی‌سازی در فردو و خارج کردن مواد از آن و حفظ ۱۰۴۴ سانتریفیوژ بدون غنی سازی، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده به ۳۰۰ کیلوگرم از حدود ۱۱ تن، حفظ سقف ۵۰۰ سانتریفیوژ IR-۱ در انبار‌های تحت نظارت آژانس و معدوم ساختن باقی سانتریفیوژ‌ها (ایران حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ IR-۱ دارد)، شروع به اجرای موقت پروتکل الحاقی و اجرای کامل کد اصلاحی ۳.۱ و…

پرونده بازی که بسته شد
روز سه شنبه ۲۴ آذر ۹۴ بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵، رای خود را مبنی بر مختومه شدن پرونده مطالعات ادعایی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران (موسوم به پی ام دی) صادر کرد.

بدین ترتیب هر گونه ادعایی از جانب غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها (که همچنان ادامه دارد) در خصوص احتمال وجود جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و فشار آن‌ها برای تحمیل خواسته نابجای بازرسی از مراکز نظامی ایران، مردود شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، در یکی از دیدارهایش با مسئولان و کارکنان سازمان متبوع خود در اثناء سخنانش به بحث مختومه شدن پرونده مطالعات ادعایی غربی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «پی ام دی» اشاره کرد و در این زمینه از نقش ویژه و مقتدرانه مقام معظم رهبری تقدیر کرد.

صالحی در این رابطه گفت که «در بحث PMD اگر رهبری صریحاً نمی‌گفتند حق بازجویی از دانشمندان و کارشناسان ما را ندارند، آن‌ها طور دیگری عمل می‌کردند. اما این اتفاق نیفتاد و این پرونده بسته شد».

گفتنی است، سی ام اردیبهشت ۹۴، مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به زیاده‌خواهی‌های صورت گرفته از جانب طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای از جمله درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان ایرانی، تأکید کردند: این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد و دشمنان بدانند ملت و مسئولان ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها به هیچ وجه کوتاه نخواهند آمد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همان مراسم فرمودند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند؛ دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آن‌ها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفت‌وگو کنند، اما مطلقاً چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *