دوچرخه‌سواری چه تاثیری بر سیستم بدن دارد؟

9:03 - 22 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۵۱۲۸
محققان انگلیسی با بررسی افراد مسنی که عادت به دوچرخه‌سواری منظم و طولانی دارند دریافتند که سیستم ایمنی بدن آنها همانند یک جوان سالم باقی مانده است.
دوچرخه‌سواری چه تاثیری بر سیستم بدن دارد؟به گزارش گروه فضای مجازی ،  یک گروه تحقیقاتی از انگلیس، اثرات دوچرخه‌سواری منظم، مکرر و طولانی را در سالمندان مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که این افراد معمولا به اندازه جوانان سالم هستند.

در طول تاریخ، تمرین تفریحی به عنوان یک کلید برای طول عمر شناخته شده است. با این حال، تعیین مزایای دقیق ورزش در افراد مسن اغلب دشوار بود.

تحقیقات جدید چند ورزش منظم، به طور خاص، دوچرخه سواری را در این راستا نشان می‌دهد.

یک گروه از محققان انگلیسی، ۱۲۵ دوچرخه‌سوار را که همه سالمند بودند، مورد مطالعه قرار دادند که برخی از آن‌ها در دهه ۸۰ زندگی خود بودند.

محققان دریافتند که سیستم ایمنی این بزرگسالان برابر با سالم‌ترین فرد ۲۰ ساله است.

"نورمن لازاروس"، استاد ۸۲ ساله کالج سلطنتی لندن که در این مطالعه مشارکت داشته است، گفت: اگر ورزش یک قرص بود، همه باید آن را مصرف می‌کردند، چرا که مزایای بی‌شماری برای بدن، ذهن، عضلات و سیستم ایمنی بدن ما دارد.

"جانت لرد"، مدیر موسسه سالمندان در دانشگاه "بیرمنگام"، سخنان "لازاروس" را تایید کرد.

وی گفت: سیستم ایمنی بدن از ۲۰ سالگی سالانه حدود ۲ تا ۳ درصد افت می‌کند. به همین دلیل است که افراد مسن بیشتر به عفونت‌ها و شرایطی مانند روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند و به طور بالقوه مستعد ابتلا به سرطان هستند.

وی افزود: از آنجا که سیستم ایمنی دوچرخه‌سواران مثل یک فرد ۲۰ ساله و نه ۷۰ یا ۸۰ ساله است، بدن آن‌ها در برابر تمام این مسائل مقاوم است.

مطالعات اخیر نشان داده است در ایالات متحده آمریکا به تنهایی، بیش از ۸۰ درصد بزرگسالان آمریکایی به میزان توصیه شده ورزش انجام نمی‌دهند و این آمار با برخی از کشور‌های غربی از جمله انگلیس به اشتراک گذاشته شده است.

مطالعات دیگر سبب شده است که شیوه زندگی نشسته و کم‌تحرک به عنوان علت بیش از ۵ میلیون مرگ و میر در سطح جهان شناخته شده است و تقریبا در هر مطالعه انجام شده، گروهی که معمولا ورزش انجام نمی‌دهند، افراد بالای ۶۵ سال هستند.

"استیو هریج" که در این مطالعه مشارکت داشته و به عنوان استاد فیزیولوژی در کالج سلطنتی لندن تدریس می‌کند، افزود که بشر پشت میز نشین، در ساعات کار فعالیت فیزیکی نمی‌کند و معمولا پس از ساعت کار نیز ورزش نمی‌کند و این موضوع، مفهوم تناسب اندام جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.

وی افزود: کم‌تحرک بودن بر خلاف فرگشت (تکامل) است، زیرا انسان برای فعالیت فیزیکی خلق شده است. لازم نیست که شما یک ورزشکار حرفه‌ای یا دوچرخه‌سوار استقامت باشید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کنید. هر چیزی که شما را به حرکت درآورد به شما کمک خواهد کرد.

به طور خاص، فعالیت کمک می‌کند تا تولید سلول‌های "تی" (T) را افزایش دهد. سلول‌های "تی" نقش مهمی در ایمنی سلولی و بهبودی بدن در برابر حملات سلول‌های دیگر در سراسر سیستم ایمنی دارند.

محققان پیش‌بینی کردند که اثرات ورزش در عصر مدرن موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود و افراد مسن فعال می‌توانند با انجام ورزش، از سلامت بدن خود مطمئن باشند.

همچنین یک مطالعه دیگر منتشر کرد که دوچرخه‌سواران در گذر زمان، قدرت عضلانی و یا حجم عضلات خود را از دست نمی‌دهند و همچنین چربی نیز دریافت نمی‌کنند. هر دوی این عوامل با علائم پیری مرتبط هستند.

این مطالعه در مجله Aging Cell منتشر شده است.
 
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *