استانداردهای حقوق‌بشر غربی دوگانه است/ انگلیس حقوق‌بشر را با دلارهای نفتی معامله می‌کند

17:33 - 21 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۴۹۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دبیر ستاد حقوق‌بشر کشورمان مواضع کشورهای غربی و اسرائیل را در خصوص عدم رعایت حقوق‌بشر در ایران با توجه به رفتار کنونی آنها در داخل و خارج از مرزهای خود به تئاتری خنده‌آور توصیف کرد.

استانداردهای حقوق‌بشر غربی دوگانه است/ انگلیس حقوق‌بشر را با دلارهای نفتی معامله می‌کند/مسئله برهنگی است نه حجاببه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دبیر ستاد حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران اتهام‌های حقوق‌بشری آمریکا و کشورهای اروپایی در سی‌وهفتمین نشست شورای حقوق‌بشر علیه ایران را ریاکارانه و سیاسی‌کاری دانست.

مجمد جواد لاریجانی در گفتگو با شبکه «پرس‌تی‌وی» به برخی از اتهام‌های بی‌اساس آمریکا و کشورهای غربی در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل پاسخ داد که ترجمه فارسی آن در ادامه آمده‌ است.

در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل گفته شد که ایران در زمینه حقوق‌بشر پیشرفتی نداشته است و پیشرفت‌ها جزئی بوده نظر شما در این‌باره چیست؟

باتوجه به شرایط کنونی، گفتگوی سازنده درباره حقوق بشر به دلایل مختلفی از جمله استانداردهای دوگانه، سیاسی‌کاری و خودمحوری حاکم بر فضای فکری کشورهای غربی امکان‌پذیر نیست...پیشرفت در حقوق بشر موضوعی است که باید در همه کشورهای جهان رخ دهد. اما ظاهراً کشورهای اروپایی خود را معیار پیشرفت در حقوق بشر قرار می‌دهند که وضعیت حقوق‌بشر در کشورهای دیگر باید براساس معیارهای آنها قضاوت شود.

دموکراسی در کشور ما دموکراسی واقعی و راستین است، براساس منطق و عقلانیت اسلامی ما از سبک زندگی لیبرالی کشورهای غربی پیروی نمی‌کنیم، ما پایه‌های سکولار حقوق‌بشر و سبک زندگی  کشورهای غربی را قبول نداریم.

دورویی در مواضع آمریکا و دیگر کشورها (در خصوص حقوق‌بشر) تئاتر خنده‌آوری را ایجاد می‌کند، به عنوان مثال رژیم صهیونیستی امروز ایران را به اعدام اقلیت‌ها و کودکان متهم می‌کند، رژیمی که ده‌ها سال است در سرزمین‌های اشغالی کودکان فلسطینی را قتل‌ عام می‌کند، یا اینکه آمریکا درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران نگران است، خود مرکز اصلی نژداپرستی و سرکوب بی‌سابقه (اقلیت‌های نژادی) در تاریخ است و یا انگلیس که حقوق‌بشر را با دلارهای نفتی معامله می‌کند، با این اوصاف این کشورها با چه اعتبار و مشروعیتی ادعای حقوق‌بشر دارند.

ما اعتقاد داریم که موضوع حقوق‌بشر باید از چنین ریاکاری‌هایی آزاد شود، ما همه باید به کارزار حقوق‌بشر آزاد بپیوندیم، حقوق‌بشر باید از استانداردهای دوگانه، ریاکاری و سیاسی‌کاری آزاد شود.

چند بار در نشست امروز، مسئله برخورد با زنان معترض به حجاب و همچنین مرگ چند نفر در زندان‌های ایران مطرح شد، در این زمینه توضحی دارید؟

باید توجه داشت که موضوع حجاب نیست، بلکه مسئله برعکس است، موضوع برهنگی است و اینکه آیا برهنگی عملی قانونی است یا خیر؟ همه چه زن و چه مرد باید به قانون عمل کنند و بر اساس قانون، برهنگی عملی اشتباه و غیرقانونی است و همه باید قانون را رعایت کنند، حتی آمریکا و دیگر کشورها دوست ندارند برهنگی به قانون تبدیل شود.

در مورد افرادی که در زندان جان باختند، این اتفاق به ندرت در ایران اتفاق می‌افتد ما در حال بررسی جامع این مورد هستیم البته باید گفت که این اتفاق در زندان‌های همه کشورها روی می‌دهد و ما از این اتفاق ناخرسندیم لذا تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ ندهد؛ اما شمار افرادی که در زندان‌‎های ایران جان خود را از دست می‌دهند در مقایسه با زندانهای آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای در حال توسعه بسیار بسیار ناچیز است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *