کدام هتل و اقامتگاه برای شما مناسب است؟ / نگاهی به انواع امکانات اقامتی برای سفر

7:58 - 19 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۳۵۴۱
انتخاب محل اقامت در سفر یکی از مهمترین تصمیم‌ها برای سفر است و گاهی تبدیل به چالش می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، چالش بسیاری از گردشگران، اقامت و هزینه های آن است. زمانی تنها گزینه برای اقامت در شهرهای دیگر هتل ها و مسافرخانه ها بودند اما طی سالهای اخیر زیرساخت های تازه ای در حوزه اقامت گردشگران ایجاد شده و گزینه های متفاوتی پیش روی گردشگران است. 

اگر شما از آن دسته گردشگران هستید که پیش از شروع سفر برای اقامت خود برنامه ریزی می کنید در این نوشتار توضیح خواهیم داد که چه نوع اقامتگاه هایی برای شما مناسب است.

کدام هتل و اقامتگاه برای شما مناسب است؟ / نگاهی به انواع امکانات اقامتی برای سفر

هتل 

اصلی ترین گزینه اقامت در سفر هنوز هتل است. هتل ها تنوع زیادی دارند و با ستاره ها دسته بندی می شوند. از هتل های تک ستاره تا هتل های پنج ستاره تاپ، هتل آپارتمان ها و هتل سوییت ها، همه می تواند انتخابی برای اقامت شما باشد. اما هتل های ایران به خواب فروشی و نداشتن امکانات رفاهی معروف هستند. اگر شما اهل هتل هستید باید بدانید در هتل های تک ستاره، احتمالا با اتاق های شبیه به مهمانسراها روبرو خواهید شد و هتل های مجهز نیز قیمت های نجومی دارند. با این حال طیفی از گردشگران، مشتری هتل ها هستند و هر چه هتل لوکس تر باشد، آنها بیشتر احساس راحتی می کنند. اگر جزو این طیف از گردشگران هستید، در شهرهای مهم ایران می توانید هتلی مناسب پیدا کنید. سختی پیدا کردن هتل مربوط به هتل های دو و سه ستاره است. هتل هایی که امکانات نسبی خوبی داشته باشند و قیمت آنها نیز مناسب باشد. «در فوت و فن سفر بعدی درباره نحوه رزرو هتل ها خواهیم نوشت.» هتل آپارتمان ها و هتل سوییت ها گزینه های دیگری هستند که امکانات آنها متفاوت است. برخی از آنها صبحانه سرو نمی کنند و برخی به کلی فاقد آشپزخانه مرکزی هستند. هتل ها شاخه های دیگری با نام های هتل سنتی یا هتل بوتیک ها دارند که این هتل ها به دلیل بناهای تاریخی خود واجد اهمیت هستند. هر چند در این زمینه اقامتگاه های بوم گردی نیز وجود دارند. بسیاری معتقدند که اکثر هتل ها در ایران جز فضای شبه لوکس چیزی برای ارائه ندارند و قیمت بالای آنها مانع استفاده گردشگران پر سفر و عموم اقشار می شود.

کدام هتل و اقامتگاه برای شما مناسب است؟ / نگاهی به انواع امکانات اقامتی برای سفر

مسافرخانه

این جا خبری از تجمل و امکانات خاص نیست. گاهی حتی آب معدنی را باید گردشگر از بیرون مسافرخانه تهیه کند. مسافرخانه یا مهمانپذیر گزینه ارزان قیمت شبیه به هتل هاست. مسافرخانه عموما هزینه بسیار کمی نسبت به هتل ها دارند و اتاق های آنها کوچک است. در کنار امکانات رفاهی و بهداشتی، مهمترین تفاوت مهمانسراها با هتل ها، سرویس بهداشتی اشتراکی آنهاست. برای بسیاری از گردشگران داخل ایران، مسافرخانه تنها حکم خوابگاهی برای شب را دارند. امکانات پایین اکثر مسافرخانه ها آن را از گزینه های گردشگران دور کرده است.

بیشتر بخوانید:چطور کوله بار سفر ببندیم/ ترفند‌هایی برای داشتن کوله بار سبک در سفر

کدام هتل و اقامتگاه برای شما مناسب است؟ / نگاهی به انواع امکانات اقامتی برای سفر

اقامتگاه های بوم گردی

یکی از تازه ترین گزینه های برای اقامت در ایران، اقامتگاه های بوم گردی است. اقامتگاه های بوم گردی براساس فرایند توسعه پایدار در گردشگری ایران مطرخ شدند و به سرعت جای خود را باز کردند. اگر تجربه کردن در سفر باشید اقامتگاه های بوم گردی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اقامتگاه های بوم گردی در هر شهر، معماری سنتی آن منطقه را دارند. ممکن است در شهر تاریخی کاشان شما اقامتگاه بوم گردی شما یک خانه تاریخی با تزیینات معماری بی نظیر باشد و در کویر مرکزی ایران کپر باشد. تنوع اقامتگاه ها در کنار تنوع فرهنگ ها، خوراک ها و آداب و رسوم هر منطقه معنی می دهد و اقامتگاه های بوم گردی را تبدیل به جاذبه گردشگری می کند. اقامتگاه های بوم گردی در کنار اقامت، بخشی از آداب، خوراک و فرهنگ منطقه را نیز به گردشگران عرضه می کند و اقتصاد گردشگری را در شهرها توسعه می دهند. اگر اهل تجربه و شناخت فرهنگ های گوناگون هستید، اقامتگاه بوم گردی می تواند سفر شما را خاطره انگیز کند.

کدام هتل و اقامتگاه برای شما مناسب است؟ / نگاهی به انواع امکانات اقامتی برای سفر

سایر اقامتگاه ها

فارغ از اقامتگاه های غیر رسمی (اجاره خانه های شخصی، خوابگاه ها، زائرسراها، مدارس، چادر زدن) که در این نوشتار به آن نمی پردازیم، مجموعه های دیگری نیز امکان اقامت برای گردشگران دارند. کمپ های مختلف یکی از گزینه های اقامتی برای طبیعت گردها است. در مناطق طبیعی کشور، جنگل ها و کویر کمپ هایی راه اندازی شده که اقامت در آنها تجربه منحصر بفردی است. خانه مسافرها هم یکی دیگر از گزینه ها برای اسکان است. همچنین به یاد داشته باشد در اکثر نقاط ایران به ویژه روستاهای دور افتاده در خانه بسیاری از بومیان به روی گردشگران باز است. اگر در سفر خود در خانه بومی ها اقامت دارید، حتما لطف آنها را جبران کنید.

 

در فوت و فن سفر بعدی به راه های رزرو هتل ها و اقامتگاه ها خواهیم پرداخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *