محدود شدن قاچاق خاک به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

6:00 - 15 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۲۸۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان محدود شدن قاچاق خاک به کشور‌های حاشیه خلیج فارس گفت: سازمان جنگل‌ها با اقدامات پیشگیرانه سعی در به حداقل رساندن این تخلفات دارد و در این زمینه قوه‌قضاییه همکاری خوبی با سازمان داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، خاک به عنوان یکی از منابع ارزشمند محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر متاسفانه در ردیف بی‌توجهی همچون هوا و آب قرار گرفته است.

با اینکه به صراحت به ممنوعیت فروش خاک کشاورزی اشاره شده است، اما شاید خلأ‌های قانونی موجود در این زمینه دلیل افزایش قاچاق خاک بوده است.

لازم به ذکر است بازار خاک از پرسودترین بازار‌های جهان محسوب می‌شود که برخی از کارشناسان ارزش آن را بیش از هر کالای اقتصادی می‌دانند این درحالی است که تولید یک سانتی‌مترمربع خاک، بیش از ۵۰۰ سال زمان بر است و در بازار منطقه خاورمیانه مشتریان بسیار زیادی به خصوص برای کشور‌های عربی دارد.

گفتنی است جنس خاک کشور‌های عربی به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس ماسه‌ای و آهکی است که امکان رویش هیچ گیاهی در آن وجود ندارد.

کشور‌های عربی همواره به دنبال راهی برای ایجاد فضای سبز و تولید محصولات کشاورزی هستند و به همین دلیل از جمله خریداران خاک از سایر کشور‌ها به ویژه ایران که دارای خاک غنی از نظر مواد آلی و حاصلخیز برای کشت و زرع است، محسوب می‌شوند.

در میان خاک‌های مناطق مختلف ایران، خاک استان‌های آذربایجان، خراسان، مازندران و برخی از شهر‌های جنوبی حاصلخیز بوده و برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس میلیون‌ها دلار سود اقتصادی دارد، به همین دلیل پدیده قاچاق خاک از ایران به این کشور‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع در گفت و گو با درخصوص آخرین وضعیت قاچاق خاک از ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس اظهار کرد: درحال حاضر اعداد و ارقام دقیقی در دست نیست، اما در همین زمینه افرادی دستگیر و برای برخورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در ارتباط با هدفگذاری سازمان در برخورد با متخلفان گفت: در حالا حاضر تقریبا بحث قاچاق خاک به کشور‌های حاشیه خلیج فارس محدود شده است و برخورد با متخلفان در سراسر کشور صورت می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع در ادامه بیان کرد: تخلفات در موضوعات مختلف همچون قاچاق خاک، قاچاق چوب و تولید غیرقانونی ذغال از درختان صورت می‌گیرد و سازمان جنگل‌ها با اقدامات پیشگیرانه سعی در کنترل این تخلفات دارد تا آن‌ها را به حداقل برساند.

سبزعلی در ادامه به همکاری و همراهی قوه قضاییه در زمینه برخورد با متخلفان در این زمینه اشاره کرد و گفت: پرونده‌ها در اسرع وقت از سوی قوه قضاییه رسیدگی شده است و شعبه‌هایی به صورت ویژه برای رسیدگی خارج نوبت برخی پرونده‌ها به راه افتاده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *