رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کناره‌های امن و اقتدار روانه بازار کتاب شد

14:21 - 12 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۲۰۵۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب "کناره‌های امن و اقتدار" تالیف محمد محبوبی توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب "کناره‌های امن و اقتدار" تالیف محمد محبوبی توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.
 
کتاب حاضر در هشت فصل کارکرد نهاد‌های نظامی – امنیتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آن‌ها در تثبیت و بقای نظام جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.
 
فصل اول با عنوان "بقایای ارتش شاهنشاهی" گذری بر تشکیل ارتش و فراز و نشیب‌های آن در دوران پهلوی دارد و به نحوه برخورد انقلاب اسلامی با این نهاد نظامی به جامانده از دوره پهلوی می‌پردازد.
 
نویسنده در فصل دوم کتاب به "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" به عنوان یکی از اولین نهاد‌های تشکیل شده در جهت پاسداری از انقلاب و بررسی عملکرد آن پرداخته است. از جمله مطالب اصلی این فصل میتوان به شکلگیری سپاه، نمایندگی، ولی فقیه در سپاه، بسیج بیست میلیونی، ماموریت‌های او در فراسوی مرز‌ها اشاره کرد.

فصل سوم کتاب تحت عنوان " میراث انتظامی پهلوی " ساختار‌های انتظامی رژیم پهلوی به ویژه شهربانی کل کشور و ژاندارمری شاهنشاهی را مورد توجه قرار داده و تعاملات آن‌ها با دیگر مجموعه‌ها نظیر ساواک را بررسی می‌کند.
 
کناره‌های امن و اقتدار روانه بازار کتاب شد

"کمیته‌های انقلاب اسلامی" که یکی از نهاد‌های تاثیرگذار در ثبات سیاسی اجتماعی دهه ۶۰ بود عنوان فصل چهارم را به خود اختصاص داده است. مرهمی بر التهاب انقلاب، اولین چالش؛ انتخاب اولین فرمانده، ضرورت ابقا و تصفیه کمیته‌ها و در میانه طوفان حوادث سرفصل عناوینی است که در این فصل ارائه می‌شود.

در فصل پنجم به بررسی " نیروی انتظامی جمهوری اسلامی " که از ادغام چند نهاد انتظامی و امنیتی دهه شصت به وجود آمد پرداخته شده است. در این فصل با اشاره به فرآیند ادغام نیرو‌هایی همچون شهربانی، ژاندامری و کمیته به گام‌های صورت گرفته برای تشکیل نیروی انتظامی اشاره دارد و عملکرد آن در دوران پساادغام را مورد توجه قرار می‌دهد. فصول آخر این اثر به ساختار‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور پرداخته است.
 
فصل ششم با اشاره به " پسماند‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور " به زوال ساختار سابق امنیتی اشاره کرده و با عناوینی، چون مولود کودتا، دامنه سرکوب، انهدام ساواک و فریبی به نام ساواما این مقوله را بررسی می‌کند.

در فصل هفتم نویسنده شکلگیری "واحد اطلاعات سپاه پاسداران " و عملکرد و اقدامات آن را تشریح کرده و به نقش‌آفرینی اطلاعات سپاه در در این زمینه میپردازد.

فصل هشتم و آخرین فصل این مجموعه مروری بر عملکرد " وزارت اطلاعات " و ساختار و مناسبات حاکم بر آن و فراز و فرود‌های آخرین نهاد امینتی و موثر جمهوری اسلامی دارد.
 
کتاب " کناره‌های امن و اقتدار " توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۱۵۰۰ شماره و با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان در پاییز ۱۳۹۶ چاپ و منتشر شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *