ایران و ۴ کشور اروپایی در مورد نقش ایران در یمن گفتگو کرده‌اند / دیپلمات اروپایی: دور بعدی گفتگو‌ها در مورد سوریه و لبنان

21:46 - 10 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۱۷۰۲
رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید طرف‌های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت‌وگو‌ها با طرف ایرانی درباره نقش نیرو‌های متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند.

به گزارش گروه بین الملل ؛ رویترز با انتشار گزارشی مدعی گفتگوی ۴ کشور اروپایی (انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا) با مقام‌های ایرانی درباره مسائل منطقه‌ای شده و نوشته است: دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند مقام‌های ۵ کشور ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در ماه مارس در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند.

رویترز در این گزارش مدعی شده است: مقام‌های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» برگزار کرده‌اند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز علت آغاز این گفتگو را نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام اعلام کرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی موضوع گفتگوی دو طرف در مونیخ را مسائل یمن عنوان کرد و ادامه داد: ایرانی‌ها آشکارا گفتند که نقشی در یمن ندارند.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی هم مدعی شده است: «اکثر اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد، اما انجام این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یکبار دیگر اعتماد ما را به دست بیاورد. توافق هسته‌ای کامل اجرا نشد، چطور ما می‌توانیم به آن‌ها در مسائل دیگر اعتماد کنیم؟»

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید طرف‌های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت‌وگو‌ها با طرف ایرانی درباره نقش نیرو‌های متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی در این رابطه گفته است: می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که با آن‌ها در زمینه‌های دیگر هم مشکل داریم. لازم است ببینیم در این موضوعات هم پیشرفت حاصل می‌شوند. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.»

گفتنی است؛ «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشور‌های اروپایی ضرب الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق هسته‌ای را «اصلاح کنند.»

او به کشور‌های اروپایی هشدار داد در صورتی که توافق را مطابق میل او اصلاح نکنند این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *