رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معرفی مسجد جامع کرمان +تصاویر

22:01 - 27 تير 1397
کد خبر: ۴۰۱۶۸۳
مسجد جامع کرمان معروف به مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاق و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، مسجد جامع کرمان معروف به مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاق و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان واقع شده است.

معرفی مسجد جامع کرمان

این مسجد از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است و در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا شد.

معرفی مسجد جامع کرمان
تاریخ بنا در کتیبه سر در اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذکر شده است. مسجد جامع کرمان دارای سه درب در ضلع های شمالی و شرقی و غربی و طول صحن مسجد ۵/۶۶ متر و عرض آن ۴۹ متر است.

مسجد جامع کرمان در طول تاریخ شاهد حوادث متعددی بوده است که برخی از انها به عنوان مقطعی از تاریخ به شمار می رود.

معرفی مسجد جامع کرمان
زمانی که محمد مظفر این مکان را برای احداث مسجد انتخاب کرد، محل مذکور به دروازه ی زرندی معروف و خارج از شهر کرمان بود.


به موجب خطوطی که در بالای مناره و گلدسته منقوش است، محمد تقی خان درانی حاکم کرمان در عصر زندیه به سال ۱۱۷۶ ه ق قسمت هایی از این مسجد را تعمیر کرده است.

معرفی مسجد جامع کرمان

قبل از این تاریخ نیز در عهد شاه عباس دوم، شاهرخ نامی به مرمت مسجد پرداخت. در ایوان بزرگ مسجد به نام شخصی برمی خوریم که خود را عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی معرفی کرده و در حجاری ها، کاشی کاری ها، و تعمیرات این مجموعه نقش داشته است. سر در رو به مشرق آن از شلیک توپ‌های آغا محمدخان قاجار خراب شد ولی بعدها مرمت و بازسازی شد.

ارزشمندترین قسمت بنا کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می‌باشد. مسجد جامع کرمان در زمان صفویه به مسجد جامع مظفری شهرت داشت.


این بنا سردری رفیع و عظیم در ضلع شرقی دارد که با کاشی کاری هایی زیبا تزیین یافته و برج ساعت آن زینت بخش سردر رفیع آن است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *