درماندگی واشنگتن برای جلوگیری از نفوذ چالشی به نام تهران/فارن افرز: ایران نظم خاورمیانه آمریکایی را به هم زده است/ کارشناسان و تحلیلگران: همه چیز به نفع تهران پیش می‌رود/ هر تلاشی برای انزوای ایران موجب افزایش قدرتش خواهد شد

8:31 - 14 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۱۰۴۵
رسانه‌های آمریکا و غرب در گزارش‌های بسیاری به بررسی نقش ایران در منطقه پرداخته و استدلال می‌کنند که چرا سیاست‌های ضد ایرانی کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و آمریکا علیه ایران و پی‌گیری جنگ اقتصادی علیه تهران به منظور مقابله با نفوذ و قدرت این کشور در منطقه نتیجه عکس در پی داشته و موجب افزایش نفوذ بیشتر ایران در منطقه می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ،  عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران کلیدواژ‌ه‌ای است که بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ منظور تبیین نفوذ مفاهیم انقلاب اسلامی در جهان و به خصوص در میان کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است؛ به‌عنوان مثال، رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین در تاریخ ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در این زمینه می‌فرمایند: مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر گل‌هاى بهارى است؛ هیچ کسى نمیتواند جلوى آن را بگیرد؛ پخش می‌شود، همه‌جا می‌رود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشى است که همه‌جا را به خودى خود می‌گیرد؛ حالا جنجال کنند، داد و بیداد کنند؛ رفته، صادر شده و الان شما در کشورهاى گوناگونى ملاحظه کنید؛ این تفکّر در لبنان دارد فعّالیت می‌کند، در عراق دارد فعّالیت می‌کند؛ جوان‌هاى عراقى حرکت کردند همراه ارتششان شدند توانستند این پیروزى‌ها را به دست بیاورند؛ در سوریه همین‌جور، در غزّه همین‌جور، در فلسطین همین‌جور، در یمن همین‌جور، ان‌شاءالله در قدس شریف و برای نجات مسجدالاقصی نیز همین جور.

رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۴ نیز در دیداری صریح و صمیمی با بیش از هزار جوان دانشجو «حضور و نفوذ شگفت‌آور و معنوی ایران» در منطقه را از واقعیاتی برشمردند که تشکل‌های دانشجویی باید مورد توجه قرار دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود می‌فرمایند: با خبریم که آمریکایی‌ها و مرتجعان منطقه در نشست‌های پنهان خود، برای یکدیگر از نفوذ ایران در منطقه درد دل می‌کنند، اما کاری هم از دستشان بر نمی‌آید.

عمق استراتژیک، کلید واژه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه/نتیجه معکوس اقدامات ضد ایرانی آمریکا

نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی است، نه فیزیکی و متکی بر سلاح

ایشان در ادامه سخنان خود علت اصلی بمباران خانه و کاشانه مردم یمن را غیظ و عصبانیت سعودی‌ها و حامیانشان از نفوذ ایران در منطقه برشمردند و افزودند: بر خلاف ادعاها، نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی است، نه فیزیکی و متکی بر سلاح، و ما همچون شهید بهشتی به دشمنان این ملت می‌گوییم از این عصبانیت و غیظ بمیرید.

رهبر معظم انقلاب همچنین در بیانات خود در دیدار با دانشجویان برگزیده و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی‌ در سال 84 در این خصوص می‌فرمایند: ملت‌های مسلمان عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی‌اند. چرا تبلیغات عجیب و غریب آمریکائی و انگلیسی سعی می‌کنند بین ملت‌های مسلمان با ملت ایران جدائی بیندازند؟ چرا؟ با مسئله‌ قومیت، با مسئله‌ سنی، شیعه؟ چون می‌دانند آن‌ها عمق راهبردی و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. تکیه‌گاه یک ملت به عمق استراتژیک اوست. نمیخواهند ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از این حمایت و طرفداری‌ای که از او در کشورهای مختلف می‌شود - که البته بی‌نظیر هم هست - برخوردار باشد. شما در هیچ جا نمی‌بینید که در یک کشوری از رؤسای یک کشور دیگری، آحاد مردم - نه سیاسیون - تجلیل و احترام کنند؛ عکسشان را بلند کنند، نامشان را با هیجان بیاورند؛ جز جمهوری اسلامی. در کشورهای مسلمان هر جا بروید، آنجائی که رد پائی از جمهوری اسلامی هست، مردم نسبت به آن و نسبت به جمهوری اسلامی ابراز احساساتشان اینجوری است. دشمن این را نمی‌خواهد؛ دشمن نمی‌خواهد این ارتباط برقرار باشد.

در خلیج‌فارس شما چه‌کار میکنید؟ خلیج‌فارس خانه‌ ما است خلیج‌فارس جای حضور ملّت بزرگ ایران است

عملیات خلیج خوک‌ها (Bay of Pigs Invasion) که در کوبا از آن به نام «La Batalla de Girón» یاد می‌شود، یک عملیات نظامی ناموفق بود که توسط «آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» برای ساقط کردن حکومت سوسیالستی «فیدل کاسترو» در کوبا طراحی شده بود.

بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا؛ آمریكا پیرو سیاست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌های مردمی ضمن مطرح کردن این ادعا که در کوبا دیكتاتوری برقرار شده، خصومت خود را آغاز كرد.

كاسترو اصلاحات خود را اجرا كرد و با ملی كردن منافع و دارایی‌های آمریكا در كوبا، حكومت سوسیالیست خود را آغاز كرد، بسیاری از ثروتمندان كوبا به آمریكا گریختند تا به كمك سیا دولت كاسترو را سرنگون كنند. در آوریل 1961 فراریان كوبا با كمك سیا عملیات "خلیج خوك‌ها" را اجرا كردند كه شكست سختی به همراه داشت.

در 17 آوریل 1961 به دستور «جان اف کندی»، رئیس جمهور وقت آمریکا، و با ارزیابی اشتباه سازمان سیا، نیروی 1700 نفری آمریکا وارد «جزیره خوک‌ها» شد که نیروهای طرفدار کاسترو، با غافلگیر کردن ضد انقلابیون کوبایی، ظرف ۴۸ ساعت، نیروهای شرکت‌کننده در عملیات خلیج خوک‌ها را قلع و قمع کرده و صدها تن از مخالفین کاسترو دستگیر، زندانی و اعدام شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 13 اردیبشهت 1395 با معلمان و فرهنگیان دیدار کردند و در این دیدار سخنانی پیرامون حضور نظامی ایران در خلیج فارس مطرح کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: اینکه امروز شما می‌بینید دشمنان حرف‌های بزرگ‌تر از دهان خودشان می‌زنند، همه‌اش قابل پاسخگویی است از سوی ملّت ایران. می‌نشینند طرّاحی می‌کنند که ایران باید در خلیج‌فارس رزمایش نظامی نداشته باشد؛ چه غلط‍‌های عجیب‌غریبی! او از آن طرف دنیا می‌آید اینجا رزمایش راه می‌اندازد؛ شما اینجا چه‌کار می‌کنید؟ خب بروید در همان خلیج خوک‌ها؛ بروید آنجاها و هرجا می‌خواهید رزمایش [کنید]. در خلیج‌فارس شما چه‌کار می‌کنید؟ خلیج‌فارس خانه‌ ما است. خلیج‌فارس جای حضور ملّت بزرگ ایران است؛ ساحل خلیج‌فارس به‌اضافه‌ سواحل زیادی از دریای عمّان، متعلّق به این ملّت است؛ باید حضور داشته باشد، باید رزمایش کند، باید اظهار قدرت بکند.

عمق استراتژیک، کلید واژه نفوذ ایران در غرب آسیا/ نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی

این اشاره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خلیج خوک‌ها کنایه‌ای به ضعف ارتش آمریکا و عملیات ناموفق «خلیج خوک‌ها» در کوبا بود.

مسئله نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی بر معادلات منطقه و جهان، موضوعی است که همواره مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران معتبر قرار گرفته است و مقامات رسمی کشورهای مختلف نیز به این موضو اذعان داشته‌اند.

رئیس سازمان سیا: ایران همچنان به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه است

برای مثال، مایک پمپئو رئیس سازمان سیا درباره نفوذ ایران در منطقه می‌گوید، احتمالا نفوذ ایران در منطقه به بزرگترین چالش برای سیاست خارجی آمریکا در طولانی مدت تبدیل شود.

پمپئو در ادامه ایران را یک کشور قدرتمند معرفی می‌کند و می‌گوید قدرت و نفوذ آن به خصوص در سال‌های اخیر در حال افزایش است، زمانی که به آنچه در سوریه و عراق و یمن روی داده توجه کنیم متوجه این تهدید می‌شویم. ایران به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین قدرت منطقه است.

رئیس سازمان سیا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری MSNBC  مدعی شد: امروز ما شاهد نفوذ بیش از اندازه ایران هستیم. نفوذی که از شش یا هفت سال گذشته بسیار بیشتر شده است.

به ادعای پومپئو، ایران در دولت عراق نفوذ زیادی دارد و به افزایش قدرت حزب الله در لبنان کمک می‌کند، با انصارالله در یمن همکاری می‌کند، نیروهای مورد حمایت ایران در عراق در امتداد مرزهای سوریه در حال جنگ هستند و ایران در سراسر خاورمیانه دامن گسترده است.

کیسینجر: ایران بزرگ‌ترین چالش خاورمیانه

«هنری کیسینجر» به عنوان وزیر خارجه اسبق آمریکا و یک سیاست‌مدار کهنه‌کار بارها به نفوذ ایران در منطقه و جهان اذعان و درباره خطر این گسترش نفوذ برای آمریکا هشدار داده است.

کیسینجر در نشست «چالش‌های جهانی و راهبرد امنیت ملی ایالات متحده» کمیته نیرو‌های مسلح سنا، عنوان کرد: ایران از لحاظ تاریخی و سیاسی بیش از سایر قدرت‌های این منطقه، قدرتی یکپارچه باقی مانده و توانسته است زبان و فرهنگ خود را حفظ کند.

وی مدعی شد: نفوذ ایران با راهبرد نامحسوس و تهاجمی این کشور بیش از پیش تقویت شده است، این کشور از یک سو خود را در چارچوب نظام سازمان ملل با تمام محدودیت‌هایش تعریف کرده و از سوی دیگر خود را قدرتی انقلابی می‌شناسد که نظم موجود جهانی را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

نتانیاهو: گسترش نفوذ ایران تهدیدی برای روسیه است

گسترش نفوذ ایران در منطقه و جهان موضوعی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در موارد متعددی درباره آن سخن گفته و به این موضوع اذعان کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» در مصاحبه با کانال 9 تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که گسترش نفوذ ایران در منطقه تهدیدی برای روسیه است!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای خود افزود: روسیه دلایل بسیار محکمی برای همکاری با ایران دارد اما گسترش نفوذ ایران در سوریه برای اسرائیل غیرقابل قبول است.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جنوب آسیا در موسسه استراتفور:  نفوذ ایران از غرب افغانستان تا عراق و سوریه و تا جنوب لبنان و در کل منطقه‌ی غرب آسیا افزایش یافته است

مایکل نایبی اسکوی،  تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جنوب آسیا در موسسه استراتفور، در پایگاه خبری «استیتسمن» می‌نویسد: «اکنون ده سال از جنگ آمریکا علیه عراق و سرنگونی صدام، دیکتاتور معدوم آن کشور، می‌گذرد. نفوذ ایران از غرب افغانستان تا عراق و سوریه و تا جنوب لبنان و در کل منطقه‌ی غرب آسیا افزایش یافته است.

عضو ارشد «اندیشکده میدل‌ایست»: ایران قدرتمندتر از هر زمان دیگری است

«چارلز لیستر»، عضو ارشد «اندیشکده میدل‌ایست»، مستقر در واشنگتن، در نشستی در مجلس نمایندگان آمریکا به قدرت ایران و حزب‌الله لبنان اعتراف کرد.

«لیستر» در نشستی که در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد گفت: ایران قدرتمندتر از هر زمان دیگری است و سپاه پاسداران در حال رقابت مستقیم با منافع و نفوذ آمریکا است.

رسانه‌های آمریکایی و غربی نیز در موارد متعددی به نفوذ و تأثیرگذاری ایران در منطقه و جهان پرداخته و بارها به این گسترش نفوذ اذعان کرده‌اند.

رفتار آمریکا موجب گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌شود

پایگاه تحلیلی «فارن افرز» ماه فوریه سال جاری در گزارشی ضمن بیان این مطلب که رفتار آمریکا موجب گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌شود نوشته است: در طول 7 سال گذشته تحولات اجتماعی و جنگ‌های داخلی، نظم سیاسی که خاومیانه را از زمان جنگ جهانی اول تاکنون تعریف می‌کرد را بر هم زده است.

در این گزارش ضمن اشاره به برخی از حوادث در طول سال‌های گذشته مانند وقوع جنگ در یمن و سوریه آمده است که از نگاه ترامپ و بسیاری از ناظران در واشنگتن و منطقه، ایران دلیل بسیاری از این حوادث است.

فارن افرز می‌نویسد: به نظر می‌رسد واشنگتن بر این باور است که به عقب راندن نفوذ ایران می‌تواند نظم خاورمیانه را بازگرداند. اما چنین انتظاری به دلیل درک نادرست از آنچه در ابتدای امر باعث برهم خوردن این نظم شد نشات می‌گیرد، ایران باعث این سقوط نشده است و محدود کردن ایران، ثبات را به منطقه باز نمی‌گرداند.

عمق استراتژیک، کلید واژه نفوذ ایران در غرب آسیا/ نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی

در ادامه این گزارش آمده است: هیچ تردیدی نیست که ابعاد بسیاری از رفتار ایران چالش‌های جدی را برای آمریکا ایجاد می‌کند. علاوه بر این هیچ شکی نیست که ایران از سقوط نظم قدیمی در جهان عرب که این کشور را محدود می‌کرد بهره برده است. اما با این وجود سیاست خارجی آن بسیار عمل‌گراتر از آن چیزی است که بسیاری در غرب درک کرده‌اند و  همان‌گونه که اراده ایران به تعامل با آمریکا در پرونده هسته‌ای نشان داد،  این کشور بر اساس محاسبات سختگیرانه منافع ملی عمل می‌کند.

در بخش پایانی گزارش فارن افرز آمده است: ایران از مرحله جنگ با داعش قوی‌تر از قبل بیرون آمده است، همچنین موقعیت آمریکا در خاورمیانه بیانگر عقب‌نشینی گسترده‌تر آن از رهبری جهان است؛ آمریکا فاقد ظرفیت لازم برای به عقب راندن ایران و پر کردن خلأ ناشی از این اقدام ایجاد است.
 
نتیجه عکس پشتیبانی آمریکا از سیاست‎های تهاجمی عربستان علیه ایران

وب‌سایت بلومبرگ ماه نوامبر به موضوع حمایت آمریکا از سیاست‌های ضدایرانی عربستان سعودی پرداخته و در گزارشی استدلال می‌کند که چرا پشتیبانی آمریکا از سیاست‎های تهاجمی عربستان علیه ایران و پی‌گیری جنگ اقتصادی علیه تهران به منظور مقابله با نفوذ و قدرت ایران در منطقه نتیجه عکس در پی خواهد داشت و موجب افزایش نفوذ بیشتر ایران در منطقه می‌شود.

در این گزارش آمده است: مهمترین پیامد احتمالی تلاش برای انزوای ایران و اتخاذ رویکرد تهاجمی علیه این کشور موجب افزایش قدرت ایران در خاورمیانه خواهد شد، همانگونه که حمله دولت بوش به عراق در سال 2003، افزایش قدرت ایران در منطقه را در پی داشت.

بلومبرگ در خصوص جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران برای مقابله با نفوذ تهران در منطقه می‌نویسد: تحریم‎های آمریکا علیه ایران هیچ تأثیری بر نفوذ ایران در منطقه نخواهد داشت. دولت سوریه وابستگی زیادی به ایران دارد و از طرفی دولت عراق نیز ایران را شریکی مطمئن در مبارزه به گروه‌های تروریستی در این کشور و همچنین مسئله جدایی منطقه کردستان می‌داند. تحریم‎های بیشتر هیچ تأثیر بنیادینی در تغییر توانایی ایران در نفوذ خود به منطقه خاورمیانه نخواهد داشت.

تحرک‌های عربستان نتوانسته مانعی در برابر نفوذ ایران در منطقه ایجاد کند

وب‌سایت «نِیشِن» ماه نوامبر در گزارشی با اشاره به افزایش اقدامات ضدایرانی سعودی‌ها می‌نویسد که تحرک‌های  عربستان نتوانسته مانعی در برابر نفوذ ایران در منطقه ایجاد کند.

نیشن در این گزارش با اشاره به تحولات داخلی عربستان و تلاش «محمد بن سلمان» برای قبضه تمام قدرت در دستان خود تأکید می‌کند: مخرج تمام تغییرات در سیاست داخلی و خارجی ریاض نشانه تلاش پادشاهی عربستان، پیروزی در رقابت با ایران بر سر سرکردگی (هژمونی) منطقه‌ای است.

نظرسنجی مؤسسه پیو درباره افزایش نفوذ ایران در منطقه

علاوه بر پایگاه‌های تحلیلی-خبری برخی نظرسنجی‌های انجام شده از سوی مؤسسات آمریکایی و غربی نیز حکایت از اذعان مردم این کشورها به گسترش نفوذ ایران در منطقه و جهان دارد.

مؤسسه تحقیقاتی «پیو» از طریق مصاحبه‌های حضوری در ماه فوریه و آوریل یک نظرسنجی را انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد  64 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی بر این عقیده هستند که نفوذ کنونی روسیه در مقایسه با دهه گذشته بیشتر شده و 53 درصد نیز گفته‌اند که نفوذ ایران در منطقه طی ده سال اخیر افزایش یافته است.

شکست اقدامات ضد ایرانی عربستان سعودی

به طور کلی شکست سیاست‌ خارجی عربستان سعودی در دوران «محمد بن سلمان» موضوعی است که به خصوص در طول ماه‌های اخیر بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته و پایگاه‌های خبری و تحلیلی در موارد متعددی به این موضوع پرداخته‌اند.

پایگاه شبکه خبری الجزیره ماه نوامبر سال گذشته در گزارشی به اقدامات صورت گرفته اخیر در عربستان سعودی پرداحته و می‌نویسد که تلاش عربستان برای برتری نسبت به ایران به شکست خورده است.

در این گزارش به نقل از تحلیلگران آمده است: تلاش برای برتری نظامی پیش از این تمام شده، ایران در سوریه، عراق و لبنان پیروز این رقابت با عربستان شده و شکی درباره این امر وجود ندارد.

در بخش دیگری از این گزارش درباره وضعیت عراق آمده است: در عراق نیز وضعیت تا حدودی مشابه به سوریه است؛ داعش در آستانه فروپاشی کامل در این کشور قرار دارد و ارتش عراق و گروه‌های هوادار ایران داعش را در آستانه شکست کامل در این کشور قرار داده‌اند و مقامات بلندپایه ایران مانند حیدر العبادی روابط کاملا دوستانه‌ای با ایران دارند.

نشست دشمن آمریکا با همپیمانان واشنگتن در ناتو

پایگاه جروزالم پست ماه نوامبر در گزارشی با اشاره به دیدار سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه نوشت که تهران، مسکو و آنکارا در حال ارسال این پیام نمادین به واشنگتن هستند که آمریکایی‌ها در دوران پس از داعش جایی ندارند.

جروزالم پست در گزارش خود به این مسئله اشاره می‌کند که آمریکا هیچ راهبرد مشخصی برای دوران پساداعش در عراق و سوریه ندارد و نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه بیشتر از هر چیزی عدم توانایی پیشرفت راهبرد آمریکا در منطقه است. ایران، به عنوان دشمن آمریکا با ترکیه، همپیمان ناتو واشنگتن و روسیه نشست سه‌جانبه درباره سوریه برگزار می‌کنند.

علیرغم تلاش ترامپ تحولات منطقه به نفع تهران پیش می‌روند

ماه آگوست پایگاه تحلیلی «اسلِیت» ضمن بررسی تحولات اخیر در منطقه نوشت: علیرغم اینکه دولت ترامپ اعلام کرد که به دنبال منزوی کردن ایران و جلوگیری از گسترش نفوذ این کشور در منطقه است اما تحولات منطقه به نفع تهران پیش می‌روند.

پایگاه اسلیت در این گزارش ضمن اشاره به آغاز به کار مجدد سفیر قطر در تهران، این امر را یک پیروزی برای تهران در منطقه توصیف کرده و نوشت: با وجود تلاش عربستان و متحدانش، قطر همچنان در سیاست خارجی خود مستقل باقی مانده و روابط دوستانه‌تری با ایران آغاز کرده است، و تصمیم اخیر این کشور تلاش‌های عربستان و دیگر کشورها برای منزوی کردن دوحه را با شکست مواجه کرد.

این پایگاه تحلیلی در ادامه تصمیم حماس برای احیای روابط با ایران که را دستاورد دیگری برای تهران توصیف کرده است.

اسلیت ضمن اشاره به اعمال فشار کاخ سفید به آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای پرونده‌سازی در ارتباط با عدم پایبندی ایران به برجام افزود: مشکل این استراتژی این است که بنا به اذعان خود ترامپ که می‌گوید دلیلی برای لغو توافق هسته‎ای نیافته است، اگر وی موفق به انجام چنین کاری شود در این صورت، گذشته از چین و روسیه که با آمریکا همراه نخواهند شد، بعید به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی نیز حاضر به پیروی از آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های ایران شوند.

پایگاه تحلیلی اسلیت در پایان نوشت: بار دیگر در حالی که دولت آمریکا سیاست خارجی ناکارآمد خود را بکار می‌گیرد تهران ثابت کرده که دست بالا را خواهد داشت.

عمق استراتژیک، کلید واژه نفوذ ایران در غرب آسیا/ نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی

ایندیپندنت: گسترش نفوذ ایران در سوریه؛بدترین کابوس اسرائیل

نشریه ایندیپندنت روز 8 فوریه سال جاری در گزارشی به بررسی اقدامات ایران در سوریه پرداخته و می‌نویسد که گسترش نفوذ ایران در سوریه بدترین کابوس برای رژیم صهیونیستی است.

ژئوپولیتیکال فیوچرز: گسترش نفوذ ایران فراتر از خاورمیانه

نشریه تحلیلی «ژئوپولیتیکال فیوچرز» در گزارشی به بررسی نفوذ ایران در منطقه پرداخته و می‌نویسد که گسترش نفوذ ایران فراتر از خارمیانه است.

این پایگاه تحلیلی می‌نویسد: تلاش ایران برای گسترش نفوذ در منطقه پیش از این مورد توجه بوده است اما در آینده نزدیک شاید گسترش نفوذ ایران به خارج از منطقه نیز توجه قدرت‌های بزرگ را به خود جلب کند.

در این گزارش ضمن اشاره به روابط ایران و جمهوری آذربایجان آمده است: طی ماه‌های گذشته ایران اقداماتی برای بهبود روابط خود با جمهوری آذربایجان انجام داده است؛ دو کشور نشست‌های مشترکی برگزار کرده ودرباره همکاری‌های منطقه‌ای مذاکره کرده‌اند.

شینهوا: تغییر راهبرد آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران

خبرگزاری «شینهوا» نیز به بررسی رویدادهای منطقه و به خصوص در عراق و سوریه پرداخته و گزارش داد که نفوذ روزافزون ایران یکی از چالش‌های مهم پیش روی آمریکا است.

شینهوا به نقل از تحلیل‌گران می‌نویسد: نفوذ رو به افزایش ایران در عراق و منطقه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استراتژی آمریکا در منطقه است.

ایران مهمترین مانع مقاوم در برابر سیطره‌ی کامل آمریکا بر منطقه پرانرژی خاورمیانه

وب‌سایت تحلیلی-خبری «دبلیواس دبیلو‌اس» در گزارشی تحلیلی با اشاره به سیاست ها‌ی خصمانه روز‌های گذشته دولت ترامپ نسبت به ایران و تشکیل یک کارگروه ویژه در کاخ‌سفید با هدف زمینه‌چینی برای برهم‌زنی توافق هسته‌ای با ایران و با بیان اینکه از دیدگاه آمریکایی‌ها ایران مهمترین مانع مقاوم در برابر سیطره‌ کامل آمریکا بر منطقه پرانرژی خاورمیانه است تأکید می‌کند که تمام جناح‌ها و طیف‌های مختلف سیاست و قدرت آمریکا در مهار قدرت ایران و مقابله فعال با این کشور هیچ اختلافی ندارند تنها اختلاف آن‌ها در چگونگی این مهار و مقابله است.

تحلیل اندیشکده‌های آمریکایی: پیروزی بر داعش عامل تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران

کارشناسان آمریکایی با اذعان به موفقیت ایران در شکست داعش و تقویت نفوذ منطقه‌ایش به صورت هم‌زمان، از تشکیل گروه‌هایی به سبک حزب‌الله لبنان در سراسر خاورمیانه ابراز نگرانی می‌کنند.

نفوذ در قلب‌ها/ تأسی جنبش‌های اسلامی از انقلاب اسلامی

بسیاری از پژوهشگران معتقدند تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، مسلمانان در گوشه و کنار جهان مسلمان بودن خود را پنهان می کرد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی نوری در دلهای مسلمین تابیده شد و انقلاب اسلامی ایران به یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالیت‌های موثر اسلامی در جوامع مسلمانان تبدیل شد،انقلاب اسلامی ایران به احیای دین و تجدید حیات اسلام در ایران و جهان مدد رساند که یکی از ابعاد آن، ایجاد موج جدید در بیداری اسلامی معاصر است.

امری که برای همه آشکار است تأثیری است که انقلاب اسلامی در ورای مرزهای ایران داشته است که می توان در این میان به برخی از انقلاب های منطقه در قالب بیداری اسلامی اشاره کرد، مانند قیام مردم بحرین که با سرکوب آل خلیفه به پشتیبانی آل سعود صورت گرفت.

وجود فرهنگ مشترک میان مردم ایران و بحرین به ویژه مواردی مانند پیروی از قیام امام حسین(عليه السلام)، رهبری قیام  توسط سازمان روحانیت، تکیه بر شعارها و ارزش‌های اسلامی،  فرهنگ شهادت موارد دیگر که نشانه های آن را می توان در انقلاب اسلامی ایران جستجو کرد.

موارد و نمونه های بسیاری از تاسی جنبش های اسلامی در منطقه و جهان از انقلاب اسلامی اشاره کرد، از مسلمانان کشورهای غرب آسیا گرفته فلسطین، لبنان، یمن مراکش، تونس و عراق و ... تا جنبش های اسلامی در شرق آسیا و آفریقا مانند نیجریه.

یکی از شاخص‌ترین نمودهای تأثیر انقلاب اسلامی ایران، رسمی شدن، اهمیت یافتن و پدید آمدن مکتب تشیع در برخی کشورهای آفریقایی است ؛ از جمله این کشورها می‌توانیم از نیجریه نام برد که از مهم‌ترین کشورهای حوزه غرب آفریقا است.

پیرایش شیعیان در این کشور به بعد از انقلاب اسلامی باز می‌گردد. با وقوع انقلاب، افکار مردم این کشور همانند سایر کشورهای مسلمان متوجه انقلاب و رهبری آن شدند و نام امام خمینی (ره) در قلوب آنها جای می‌گیرد. اولین گروه شیعه در نیجریه و بعد از انقلاب اسلامی ایران در قالب " حرکت اسلامی شمال نیجریه " شکل گرفت.

وقتی غرب چاره‌ای جز پذیرش نفوذ ایران در غرب آسیا ندارد/ رئیس سازمان سیا: ایران بزرگ ترین چالش سیاست خارجی آمریکا در طولانی مدت خواهد بود/ عمق استراتژیک، کلید واژه نفوذ ایران در غرب آسیا/ نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی

این حرکت شیعی به وسیله یک روحانی بنام " مالام ابراهیم الزاک زاکی " ( ZAKI Mallam Ibrahim El-Zak )، که از محبوبیت بالایی در جامعه اسلامی برخوردار است، رهبری می‌شود. رهبری حرکت در سالهای اول انقلاب بعد از سفری که به ایران داشت به تشیع گرایش پیدا کرد. او به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) توجه خاص دارد و خود را از رهروان امام راحل می‌داند.
آذر ماه سال ۹۴ بود که نظامیان ارتش نیجریه در اقدامی وحشیانه به منزل شیخ «ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» واقع در ایالت «کادونا» یورش بردند. در حملات وحشیانه سال ۹۴ ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی، درگیری شدیدی میان نظامیان و طرفداران این روحانی شیعی درگرفت که به دنبال آن حدود دو هزار نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.  از آذر ماه سال ۹۴ تاکنون مناطق مختلف کشور نیجریه صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور بوده است. اعتراضات مردمی نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نشین نیز ادامه می یابد.

ایران منزوی نشده و  قوی‌ترین حضور در منطقه و بیشترین تاثیر در معادلات منطقه را دارد

همانطور که عنوان شد، با وجود تمام تلاش های آمریکا و رژیم صهیونیستی وعناصر آن ها در منطقه، یبرای کاهش نفوذ ایران اسلامی در غرب آسیا و حتی فراتر از آن، نه تنها توانسته اند ایران اسلامی را منزوی کنند، بلکه به اذعان خود کارشناسان و تحلیلگران ارشد غربی، دامنه نفوذ ایران گسترده تر شده و به چالشی بزرگ برای قدرت های استکباری دنیا تبدیل شده است.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان درباره نفوذ ایران در منطقه می گوید: ایران نسبت به تروریسم مسامحه به خرج نمی‌دهد و واکنشی قوی نشان می‌دهد و این کار را انجام داده است. در نبرد تروریسم با ایران، این تروریسم است که شکست می‌خورد. نبرد تروریسم با ایران، نتیجه عکس خواهد داشت، و حضور ایران قوی‌تر خواهد شد و حمله ایران به گروه‌های تروریستی در دیرالزور و اصابت دقیق موشک‌ها به اهداف مورد نظر این را ثابت کرد.

عمق استراتژیک، کلید واژه نفوذ ایران در غرب آسیا/ نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی

به گفته دبیرکل حزب‌الله، تلاش‌ها برای به انزوا کشاندن ایران بی نتیجه بوده است و ایران قوی‌ترین حضور در منطقه و بیشترین تاثیر در معادلات منطقه را دارد.



ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
درود بر حزب الله و درود بر سیدحسن نصرالله
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *