نمایش «وقاحت لندنی» در جلسه دیشب شورای امنیت/ اسناد فروش تسلیحات شیمیایی به عربستان سعودی توسط انگلیس

8:38 - 08 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۰۷۸۶
دسته بندی: سیاست
نماینده انگلیس دیشب در شرایطی در جلسه شورای امنیت، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد که بنا بر گزارش خود منابع انگلیسی، در طول سه سال تهاجم وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن، ارسال تسلیحات از لندن به ریاض افزایش چشمگیری یافته است.

/////////////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، شب گذشته در جریان جلسه شورای امنیت، قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی انگلیس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن از سوی  روسیه وتو شد.

در ابتدای جلسه شب گذشته شورای امنیت، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل با متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات به یمن، مدعی شد ایران برخی بند‌های قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را نقض کرده است.

قطعنامه ۲۲۱۶
قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ (۲۵ فروردین ۹۴) در رابطه با جنگ داخلی یمن ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب شد و بدون اشاره به عملیات نظامی عربستان در خاک یمن، نیرو‌های نظامی در یمن را تحریم تسلیحاتی کرد. همچنین این قطعنامه از مشروعیت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور سابق و فراری یمن حمایت کرد.

اما نماینده انگلیس دیشب در شرایطی در جلسه شورای امنیت، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد که بنا بر گزارش خود منابع انگلیسی، در طول سه سال تهاجم وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن، ارسال تسلیحات از لندن به ریاض افزایش چشمگیری یافته است.

فروش ۷ میلیارد دلار سلاح به عربستان توسط انگلیس
از ماه مارس سال ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) و همزمان با آغا جنگ در یمن، انگلیس حدود ۴.۷ میلیارد پوند (حدود ۷ میلیارد دلار) سلاح به عربستان سعودی فروخته است.

همچنین سعودی‌های متجاوز در طول این سه سال حمله به مردم مظلوم یمن، در بعضی موارد از تسلیحات ممنوعه شیمیایی نیز استفاده کرده‌اند؛ به طوری که شماری از یمنی‌ها بویژه ساکنان صنعا بر اثر استنشاق گاز‌های سمی ناشی از بمب‌هایی که عربستان بر سر مردم ریخته شهید شدند.

ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران وابسته به آن در طول این سه سال تهاجم سبعانه به یمن، بعضا طی حملاتی، راکت‌های حاوی مواد سمی را به نقاطی از یمن از جمله چندین روستا در استان صعده شلیک کردند که موجب بیهوشی تعدادی از ساکنان این مناطق شد.

کدام کشور سعودی‌ها را مجهز به تسلیحات شیمیایی کرده است؟
اما استفاده ارتش رژیم سعودی و مزدوران تحت حمایت این رژیم از تسلیحات شیمیایی و ممنوعه علیه مردم یمن، این سوال را در اذهان ایجاد کرد که کدام کشور‌های غربی، سعودی‌ها را مجهز به این تسلیحات کرده‌اند.

اعتراف مقام انگلیسی به مشارکت در کشتار مردم یمن
سخنگوی وزارت دفاع انگلیس سال گذشته طی مصاحبه‌ای به راشاتودی گفت: «انگلیس به طور مستقیم در عملیات نظامی عربستان مداخله نمی‌کند، اما از نیرو‌های نظامی این کشور حمایت می‌کند و در راستای بخشی از توافقات پیشین، تسلیحات هدایت شونده در اختیار عربستان می‌گذارد».

پس از اظهارات سخنگوی وزارت دفاع انگلیس، یکی از اعضای کمپین مبارزه با تجارت تسلیحات طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، «بمباران سعودی‌ها منجر به فاجعه انسانی در یمن شده و اکنون می‌دانیم که تسلیحات انگلیس به این امر اختصاص داده شده‌اند».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *