فشار اشتغال زایی بر شانه‌های نهادهای دولتی

6:00 - 02 اسفند 1396
کد خبر: ۳۹۸۹۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
علاقه مندی افراد جویای کار نشان می‌دهد تمایل شدید به کار در بدنه دولت دارند موضوعی که سبب شده تقاضا برای کارهای دولتی بالا و تقاضا برای برخی کارها کمتر باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، موضوع اشتغال زایی با توجه به جمعیت جویای کار در کشور هدفی با ارزش است که در تمام حوزه های اقتصادی دنبال می شود و در این میان انتظارات از بخش انرژی و علی الخصوص بخش نفت و گاز با توجه به گستردگی آن بالا است.

متاسفانه واکنش بازار کار نشان دهنده نیاز جدی به اشتغال از یک سو و تمایل شدید به کار در بدنه دولت از سوی دیگر است، موضوعی که سبب شده تقاضا برای کارهای دولتی بالا و تقاضا برای برخی کارها کمتر باشد.

به همین خاطر در نهادهای دولتی به کررات دیده می شود کاری را که یک نفر می تواند انجام دهد به چندین تن محول شده که این الگو در نهایت باعث کاهش بهره وری سازمان یا شرکت می شود.

صحبت های اخیر بیژن زنگنه در خصوص بحث اشتغالزایی نشان می دهد اشتغال را نه در وزارتخانه نفت و کارمند شدن بلکه باید در اجرا طرح ها و پروژه‌های نفتی جست‌وجو کرد که پروژه‌ها نیز اجرایی نمی‌شوند جز با تامین سرمایه، جذب فناوری و تعامل با شرکت‌هایی که این دو رکن را در اختیار دارند.

به طور مثال منطقه نفت و گاز پارس یکی از بزرگترین مناطق نفت و گازی است که در حدود 23 الی 24 هزار نفر در این مناطق مشغول به کار هستند و پس از اتمام پروژه ها به صورت احتمالی و با توجه به نظر تعدادی از مسئولین در حدود 7 الی 8 هزار نفر بیکار خواهند شد.

کارشناسان بر این عقیده اند که به دلیل جلوگیری از بیکاری باید از ظرفیت بالقوه عسلویه استفاده کنیم تا در کنار تولید و صادرات، اشتغال نیز ایجاد شود. سیاستی که در راستا ایجاد مراکز صنعتی، پالایشگاه ها، خوراک پتروشیمی، تامین و صادرات گاز و برای ایجاد ارزش افزوده سرمایه گذاری کرد تا نتیجه آن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شود.

گفتنی است زنگنه وزیر نفت نیز در بازدید اخیر از منطقه پارس جنوبی به بیکاری تعدادی از کارکنان این منطقه پس از اتمام پروژه ها اشاره و بیان کرد: ایجاد اشتغال وظیفه ملی است و باید از تمام منابع و امکانات دریا و خشکی استفاده کرد به گونه ای که با تعریف و تدوین پروژه‌های جدید در حوزه نفت و گاز برای کشور اشتغال ایجاد شود و در کنار آن خوراک نیروگاه‌های کشور تأمین خواهد شد.

تغییر سلیقه متقاضیان کار و سوق دادن آنها از کارهای دولتی به سایر بازارهای کشور می تواند از راه حل های ساده برای جایگزینی این افراد در مشاغل مختلف و کاهش نرخ بیکاری در کشور باشد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *