معرفی پل دختر کرج؛ سازه‌ای از دوران صفویه + تصاویر

23:26 - 15 آبان 1397
کد خبر: ۳۹۳۵۱۳
پل تاریخی دختر کرج ( پل سلیمانیه یا پل شاه عباسی) از سازه‌های دوران صفویه است .

به گزارش گروه فضای مجازی ، پل تاریخی دختر کرج ( پل سلیمانیه یا پل شاه عباسی) از سازه‌های دوران صفویه است که در بخش خاوری شهر کرج و در کنار ساختمان تاریخی صمصام منسوب به دوره سلجوقی قرار گرفته است .
این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

معرفی پل دختر کرج

حمدالله مستوفی، از رودخانه کرج و پلی با یک طاق به نام پل خاتون یاد می‌کند که به یادبود زبیده خاتون، همسر محبوب هارون‌الرشید، نامگذاری شده است.

معرفی پل دختر کرج


با نگاه به بخش اصلی پل دختر کرج که یک دهانه طاقدار بزرگ است، و دیگر اینکه آثار و بقایای مواد و مصالح متعلق به دوران پیش از عصر صفوی هنوز در آن قابل تشخیص است، احتمال می‌دهند که این پل همان پل مورد نظر حمدالله مستوفی است که در دوره صفوی با دگرگونی اندکی بازسازی شده باشد. با این حال برخی آن را مربوط به دوره سلجوقیان در سده‌های پنجم و ششم هجری می‌دانند که در آن زمان از طریق این پل پیوند میان ری با قزوین و باختر را برقرار می‌شده است اما با این وجود در این که این پل تاریخی در دوران صفوی بازسازی شده و دگرگونی بنیادین داشته است، تردیدی نیست.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *