تعطیلی دولت آمریکا چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

7:30 - 01 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۸۷۴۰
در پی عدم موافقت سنای آمریکا با طرح «بودجه موقت» برای ادامه کار دولت آمریکا تا روز 16 فوریه، دولت این کشور رسما از روز شنبه به مدت یک ماه تعطیل شده که این امر تبعات زیادی بر بخش‌های گوناگون آمریکا در پی خواهد داشت.

تعطیلی دولت آمریکا چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟به گزارش گروه بین‌الملل ، در پی عدم موافقت سنای آمریکا با طرح «بودجه موقت» برای ادامه کار دولت آمریکا تا روز 16 فوریه، دولت این کشور رسما از روز شنبه به مدت یک ماه تعطیل شده که این امر تبعات زیادی بر بخش‌های گوناگون آمریکا در پی خواهد داشت.

تأثیر مستقیم تعطیلی دولت ترامپ

شبکه الجزیره در گزارشی به تبعات تعطیلی دولت ترامپ بر بخش‌های گوناگون آمریکا پرداخته و می‌نویسد که نخستین تأثیر این امر بیکاری موقت 700 هزار نفر از کارمندان دولت است.

الجزیره گزارش داد: هیچ تضمینی وجود ندارد که این افراد در دوران این مرخصی اجباری حقوق خود را دریافت کنند اما روال گذشته بر این بوده که در دوران تعطیلی دولت این کارمندان حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که حتی در صورت پرداخت حقوق این افراد نیز دولت آمریکا «بهره‌وری ازدست‌رفته» حدود یک میلیون نفر را تجربه خواهد کرد.

اقتصاددانان نیز می‌گویند: زمان عدم فعالیت بر روی بخش‌های گوناگون هرگز بازنخواهد گشت.

تأثیر تعطیلی دولت بر مردم آمریکا چگونه خواهد بود

بر اساس گزارش الجزیره اگر تعطیلی دولت از چند روز فراتر رود انتظار می‌رود که پارک‌های ملی، موزه‌ها و بناهای‌ تاریخی بسته شود و  همچنین روند پردازش گذرنامه‌ها و ویزاها نیز دچار اختلال خواهد شد.

شبکه الجزیره می‌افزاید: این تعطیلی به گردشگری تاثیر خواهد گذاشت؛ پارک‌های ملی در غرب و موزه‌های موسسه «اسمیتسونیان» در شرق به روی عموم مردم باز نخواهد بود.

بر اساس آمار دولتی، در سال مالی 2018 حدود 43 میلیارد دلار از طریق قراردادها به دولت اعطا شده و تا زمانی که دولت تعطیل باشد هیچکدام از این مبالغ پرداخت نخواهد شده و در نتیجه بخشی از سرمایه مردم در سراسر آمریکا در طول این مدت از میان خواهد رفت.

خسارت وارد شده به اقتصاد آمریکا

بر اساس برآورد‌های مؤسسه «S&P»، خسارات مالی وارد شده به اقتصاد آمریکا در سال 2013 حدود 24 میلیارد دلار بوده است که این آمار برای سال 2018 حدود 6 میلیارد دلار به ازی هر هفته از تعطیلی دولت خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به آسیب وارد شده به هر نهاد آمریکا در پی تعطیلی دولت این کشور پرداخته و این آسیب‌ها را به شرح زیر برمی‌شمارد:

ارتش آمریکا

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد که این تعطیلی به جنگ نظامی آمریکا در افغانستان یا عملیات علیه تروریست‌ها در عراق و سوریه تأثیر نخواهد گذاشت، تمامی 1،3 میلیون پرسنل نظامی که در خدمت فعال هستند، در وضعیت عادی به کار خود ادامه خواهند داد اما پرسنل اداری در فعالیت‌های غیرضروری باید به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند.

«جیم متیس»، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید که تداوم عدم تأمین بودجه موجب خواهد شد که کشتی‌ها بدون دریافت بودجه تعمیر و نگهداری به مأموریت بروند و هواپیما نیز زمین‌گیر خواهند شد.

وزارت دادگستری

وزارت دادگستری آمریکا کارکنان ضروری بسیاری دارد و در شرایط تعطیلی دولت حدود 95 هزار نفر از مجموع 115 هزار کارمند این وزارتخانه به کار خود ادامه خواهند داد.

کاخ سفید

دولت ترامپ روز جمعه اعلام کرد که  بیش از 1000 نفر از 1715 کارمند کاخ سفید مجبور هستند به مرخصی اجباری بروند. رییس‌جمهور آمریکا برای انجام وظایف اساسی خود از حمایت لازم برخوردار است که این حمایت شامل کارکنان مورد نیاز برای رفتن به سفر برنامه‌ریزی شده به «دائوس» در سوییس برای شرکت در اجلاس اقتصاد جهان، خواهد بود.

 پارک‌های ملی

دولت ترامپ در نظر دارد با حفظ نگهبان‌های امنیتی، پارک‌های ملی را باز نگاه دارد، در سال 2013 پارک‌ها تعطیل شد و در نتیجه این پارک‌ها روزانه 750  هزار بازدیدکننده خود را از دست دادند.

تلاش جمهوری‌خواهان برای ادامه کار دولت تا روز 16 فوریه با شکست مواجه شد و دموکرات‌ها به دلیل وجود نگرانی‌هایی درباره مسائل مهاجرتی با بودجه موقت برای ادامه کار دولت ترامپ موافقت نکردند.

در پی عدم تصویب بودجه اضطراری موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت ترامپ، برای نخستین بار پس از 5 سال، دولت آمریکا تعطیل شد. 

مایک پنس، معاون ترامپ می‌گوید که این امر عواقب خطرناکی برای دفاع ملی در پی خواهد داشت.

پنس که برای دیدار از سه کشور آسیایی راهی خاورمیانه است اعلام کرد که رهبری دموکرات‌ها تعطیلی دولت را که عواقب خطرناکی برای دفاع ملی دارد ترجیح دادند.

«سارا هاکبی سندرز»، سخنگوی کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تعطیلی دولت ترامپ گفت:  امشب آنها (دموکرات‌ها) سیاست‌ را به امنیت ملی، خانواده‌های نظامی، کودکان آسیب‌پذیر و توانایی کشور ما برای خدمت به همه آمریکایی‌هابرتری دادند.

 

 

 

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *