سفارش لقمان به پسرش درباره دنیا، همنشینی و آخرت

10:13 - 21 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۸۰۴
لقمان به پسرش گفت: فرزندم به اندازه لازم از دنیا برگیر، و آن را چنان رها نکن که سربارِ مردم شوی، و آن چنان در آن وارد نشو که به آخرتت زیان رسانَد.
سفارش لقمان به پسرش درباره دنیا، همنشینی و آخرتبه گزارش گروه فضای مجازی ، امام جعفر صادق علیه السلام: در موعظه لقمان به پسرش، چنین بود که گفت:‌ای پسرم! از زمانی که تو به دنیا آمدی، پشت به آن کرده‌ای و رو به آخرت داری، پس خانه‌ای که به سوی آن می‌روی، به تو نزدیک‌تر است از خانه‌ای که از آن دور می‌شوی.‌ای پسرم! با دانشمندان همنشینی کن و تنگاتنگ آنان بنشین، [ولی]با آنان مجادله نکن، که بازت می‌دارند؛ و به اندازه لازم، از دنیا برگیر، و آن را چنان رها نکن که سربارِ مردم شوی، و آن چنان در آن وارد نشو که به آخرتت زیان رسانَد.

روزه‌ای بگیر که شهوتت را قطع کند، و چنان روزه‌ای نگیر که از نماز، بازت بدارد؛ چرا که نماز، نزد خدا محبوب‌تر از روزه است.‌ای پسرم! دنیا دریایی عمیق است که بسیاری در آن هلاک شده اند. پس کشتیِ خود را در دنیا، ایمان، بادبان آن را توکّل، و توشه خود را در آن، تقوای الهی قرار بده. پس اگر نجات یافتی، در سایه رحمت خداست، و اگر هلاک شدی، به سبب گناهانت خواهد بود.

متن حدیث:

وکانَ فیما وَعَظَهُ بِهِ ... أن قالَ: یا بُنَیَّ، إنَّکَ مُنذُ سَقَطتَ إلَی الدُّنیَا استَدبَرتَ وَاستَقبَلتَ الآخِرَةَ، فَدارٌ أنتَ إلَیها تَسیرُ أقرَبُ إلَیکَ مِن دارٍ أنتَ مِنها مُتَباعِدٌ.
یا بُنَیَّ، جالِسِ العُلَماءَ وزاحِمهُم بِرُکبَتَیکَ، لا تُجادِلهُم فَیَمنَعوکَ، وخُذ مِنَ الدُّنیا بَلاغاً، ولا تَرفُضها فَتَکونَ عِیالاً عَلَی النّاسِ، ولا تَدخُل فی‌ها دُخولاً یَضُرُّ بِآخِرَتِکَ، وصُم صَوما یَقطَعُ شَهوَتَکَ، ولا تَصُم صَوما یَمنَعُکَ مِنَ الصَّلاةِ؛ فَإِنَّ الصَّلاةَ أحَبُّ إلَی اللّه ِ. مِنَ الصِّیامِ.
یا بُنَیَّ، إنَّ الدُّنیا بَحرٌ عَمیقٌ، قَد هَلَکَ فی‌ها عالَمٌ کَثیرٌ، فَاجعَل سَفینَتَکَ فیهَا الإِیمانَ، وَاجعَل شِراعَهَا التَّوَکُّلَ، وَاجعَل زادَکَ فی‌ها تَقوَی اللّه ِ.، فَإِن نَجَوتَ فَبِرَحمَةِ اللّه ِ، وإن هَلَکتَ فَبِذُنوبِکَ.

"تفسیرالقمی، ج. ۲ ص. ۱۶۳- بحار الأنوار، ج. ۱۳، ص. ۴۱۱ "
 
منبع:مشرق
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: حدیث

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *