۲۰۱۷ خونین‌ترین سال برای رسانه‌ها در "تاریخ افغانستان" شد

16:05 - 02 فروردين 1397
کد خبر: ۳۸۲۶۵۳
نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان «نی»، بیگاه آخرین روز سال ۲۰۱۷ با نشر اعلامیه‌ای گفت که سال ۲۰۱۷، خونین‌ترین سال برای رسانه‌ها در تاریخ افغانستان بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل ، نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان «نی»، در آخرین روز سال ۲۰۱۷ با نشر اعلامیه‌ای گفت که سال ۲۰۱۷، خونین‌ترین سال برای رسانه‌ها در تاریخ افغانستان بوده است.

نی می‌گوید‌: «سال ۲۰۱۷ میلادی با ۲۱ «شهید»، خونین‌ترین سال برای رسانه‌های افغانستان در تاریخ این کشور ثبت شد.»

براساس اعلامیه‌ نی، ماه می‌۲۰۱۷ میلادی، با ۹ «شهید» و ۱۶ زخمی، خونین‌ترین ماه در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است، در حالی که ماه دسامبر همین سال با ۷ «شهید» و ۱۸ زخمی، ماه دیگر خونین امسال به ثبت رسید، اما ماه ژوئن ۲۰۱۷ با یک واقعه‌ی خشونت‌آمیز بر خبرنگاران، آرام‌ترین ماه برای خبرنگاران و رسانه‌های کشور ثبت دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی شده است.

به گفته‌ نی: «تعداد مجروحان جامعه‌ رسانه‌ای در افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴۱ تن رسید. این عدد ده برابر بیش‌تر از تعداد زخمی‌شده‌گان سال ۲۰۱۵ میلادی است.»

بر اساس گزارش نی، در مجموع شمار حوادث خشونت‌بار در سال ۲۰۱۷ به ۱۶۶ واقعه رسیده است، در حالی که در سال‌های ۲۰۱۵ میلادی ۹۵ واقعه‌ی خشونت، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲۵ و یک‌سال قبل از آن ۷۶ رویداد بوده است.

به‌طور میانگین در ۲۰۱۷ در هر ماه تقریباً دو کارمند رسانه‌ای کشته شده و بیش‌تر از سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

نی می‌گوید که از ۲۰۰۱ تا امروز، بیش از ۸۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان جان‌های‌شان را از دست داده‌اند و نیز یک هزار و ۲۰۴ واقعه‌ی خشونت بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها اعمال شده است.

به گفته نی، در طول بیش از ۱۶ سال گذشته، به طور میانگین در هر پنج روز، یک خبرنگار و یا کارمند رسانه‌ای مورد خشونت قرار گرفته است. با این حال در هر ۷۹ روز یک خبرنگار یا کارمند رسانه‌ای کشته شده است.

دفتر نی آمار ثبت شده از خشونت‌ها بر خبرنگاران را در سال ۲۰۱۷ میلادی تکان‎دهنده خوانده و از حکومت افغانستان خواسته است تا با استفاده از هر ابزار قانونی، جلو خشونت بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را بگیرد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *