رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پاکستان در سال 2017 // از برکناری نخست وزیر تا سردی روابط واشنگتن-اسلام‌آباد

16:15 - 01 فروردين 1397
کد خبر: ۳۸۲۶۴۳
سال 2017 سالی پر آشوب برای پاکستان بود زیرا از یک سو بحران سیاسی و از طرف دیگر حملات تروریستی این کشور را در وضعیتی شکننده قرار داد.

به گزارش سرویس بین الملل ،  سال 2017 سالی پر آشوب برای پاکستان بود زیرا از یک سو بحران سیاسی و از طرف دیگر حملات تروریستی این کشور را در وضعیتی شکننده قرار داد. برگزاری تظاهرات‌ها و تشکیل ائتلاف‌های سیاسی به دلیل انتخابات سال 2018 از جمله اتفاقات مهم پاکستان در این سال بود که روی سیاست این کشور تأثیر گذاشت.

حمله به زیارتگاه لال شهباز قلندر

در تاریخ 16 فوریه زیارتگاه لال شهباز قلندر در ایالت سند هدف حمله انتحاری قرار گرفت و بیش از 90 نفر جان خود را از دست دادند. در 13 آوریل آمریکا مرز پاکستان و افغانستان را با بمب مادر هدف قرار داد و مدعی شد که به مخفی‌گاه داعش حمله کرده است. در ماه ژوئن انفجارهای کویته و پاراچنار 90 قربانی به دنبال داشت.

در تاریخ 25 ژوئن یک کامیون حامل سوخت که از کراچی به سمت ایالت پنجاب در حال حرکت بود نزدیک شهرستان بهاولپور در حال حرکت بود واژگون شد و بر اثر آتش سوزی حدود از 120 نفر جان باختند. پاکستان در واپسین روزهای سال 2017 نیز از حملات تروریستی در امان نماند دو عامل انتحاری داعش پس از ورود به یک کلیسا جلیقه خود را منفجر کردند. در این حمله تروریستی 9 شهروند مسیحی پاکستان کشته شدند.

همچنین در پی حمله افراد مسلح طالبان پاکستان به خوابگاه یک دانشگاه کشاورزی در پیشاور پاکستان، 9 تن کشته و 35 تن دیگر زخمی شدند. همچنین در حمله تروریستی به مسجدی در اسلام آباد پایتخت پاکستان در هشتم آذرماه سال جاری، دو نمازگزار کشته و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند.

برکناری نواز شریف

در ماه آوریل نواز شریف نخست وزیر پاکستان بر اثر فساد مالی با حکم دادگاه برکنار شد. این یکی از اتفاقات مهم سال 2017 بود که نخست وزیر یک مقام عالی‌رتبه در پاکستان برکنار شد. در یک آگوست شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع انرژی به عنوان نخست وزیر موقت پاکستان انتخاب شد و جای نواز شریف را گرفت.

در تاریخ 15 دسامبر دادگاه پاکستان عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف را در پرونده فساد مالی تبرئه کرد در حالی جهانگیرترین از دیگر اعضای این حزب محکوم شد. در 25 دسامبر سرانجام پاکستان اجازه داد خانواده کلبوشن یادیو جاسوس هندی که از بلوچستان دستگیر شده بود با وی ملاقات کنند.

تعیین تکلیف پرونده ترور بی‌نظیر بوتو

در 31 آگوست نتیجه پرونده قتل بی‌نظیر بوتو مشخص شد و با اینکه مجرمان اصلی معرفی نشدند اما دادگاه برخی اعضای پلیس را به علت کوتاهی در انجام وظیفه محکوم کرد.

در ماه نوامبر گروه‌های مذهبی در اعتراض به حذف قانون سوگند به ختم نبوت از فرم نامزدهای مجلس جنبش لبیک یا رسول‌الله را راه‌اندازی و پایتخت پاکستان را محاصره کردند. بر اثر این جنبش زاهد حامد وزیر قانون پاکستان استعفا داد و در نهات با میانجیگری ارتش معترضان به تحصن خود پایان دادند.

ششمین دور و بزرگ ترین سرشماری عمومی در پاکستان پس از 19 سال، آغاز شد که این طرح در مرحله اول در 63 شهرستان پاکستان اجرا شد.جمعیت پاکستان در این سرشماری بیش از 200 میلیون نفر اعلام شد.

اعلام سیاست ترامپ در مورد جنوب آسیا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 21 اکتبر راهبرد خود را در مورد افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد موضع جدید آمریکا تنش و سردی روابط بین اسلام آباد و واشنگتن را به دنبال داشت سازمان ها و احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان نیز موضع ترامپ در قبال پاکستان را محکوم کرده و نمایندگان پارلمان ملی پاکستان نیز این اقدام را محکوم کردند.
وزیر امور خارجه پاکستان پس از اعلام راهبرد ضد پاکستانی ترامپ به کشورهای دوست از جمله ایران سفر کرد و با مقامات این کشور درباره آخرین وضعیت منطقه‌ای و نحوه مبارزه با تروریسم به تبادل نظر پرداخت.
در سال میلادی 2017، روابط دیپلماتیک پاکستان و جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری بود.

سفر روحانی به اسلام‌آباد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران اکو در راس هیاتی بلند پایه به اسلام آباد سفر کرد.ابتدای سال 2017 میلادی علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی ایران در راس هیاتی با سفر به پاکستان با رضاربانی رئیس مجلس سنا، سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر در امور سیاست خارجی دیدار و گفتگو کرد.
ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان نیز در راس هیاتی نظامی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.
وی در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور و دیگر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای گسترش روابط دفاعی و نظامی اعلام کرد.
رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در راس یک هیات پارلمانی به ایران سفر کرد، وی در این سفر درباره راه های گسترش روابط پارلمانی با مقامات ایران به رایزنی پرداخت.

نشست سران اکو

ماه پیش بیست و هشتمین نشست سران اکو با حضور مقامات ایران در اسلام‌آباد برگزار شد.حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در ماه اکتبر به منظور شرکت در اجلاس کمیته منطقه ای سازمان بهداشت جهانی به پاکستان سفر کرد.

راحیله درانی رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان به ایران سفر و با مقامات کشورمان درباره موضوعات مورد علاقه به رایزنی پرداخت.
خانم سائره افضل وزیر بهداشت پاکستان نیز به دعوت از همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد.
نیروی دریایی پاکستان همچنین مانور دریایی بین المللی با عنوان امان 17 برگزار کرد.
در این مانور 35 کشور جهان شرکت کردند که 12 کشور حضور عملیاتی داشتند . ایران در این مانور به عنوان ناظر شرکت کرد.
در سال 2017 همچنین سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر در امور خارجی به تهران سفر کرد. وی با جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و درباره نحوه گسترش روابط دوجانبه به تبادل نظر پرداخت.

شهادت 9 مرزبان ایرانی

در 26 آوریل2017 میلادی در یک حادثه تروریستی در مرزهای مشترک بین دو کشور 9 مرزبان ایرانی به شهادت رسیده و دو تن دیگر نیز مجروح شدند. پس از این حادثه غم انگیز جواد ظریف با سفر به پاکستان با مقامات سیاسی و نظامی پاکستان دیدار و درباره نحوه مدیریت بهتر مرزها به تبادل نظر پرداخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *