تکرار ادعاهای واهی/ پروژه جدید آمریکا برای مقابله با ایران

11:56 - 29 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۹۱۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
آمریکایی‌ها قصد دارند به موازات الصاق بند‌های اضافی به برجام در قالب پروژه «ترمیم توافق هسته‌ای»، قطعنامه ۲۲۳۱ را هم فربه‌تر کنند تا به مقابله با اقتدار موشکی و دفاعی ایران بپردازند. خوابی که به هزار و یک دلیلِ محکم و غیرقابل خدشه از جمله عزم مسئولان نظام جمهوری اسلامی، هرگز تعبیر نخواهد شد.

ترامپ و نیکی هیلیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، شب گذشته اعضای شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر پیرامون موضوع ایران و قطعنامه ۲۲۳۱( قطعنامه تائیدی برجام) تشکیل جلسه دادند.

در این جلسه، «نیکی هیلی» نماینده پرحاشیه آمریکا در سازمان ملل باز هم به تکرار ادعا‌های بی پایه و اساس خود علیه ایران پرداخت و مدعی شد که ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند نبوده است.

هیلی در پنجشنبه هفته گذشته نیز با ردیف کردن چند تکه آهن پاره در یکی از مقر‌های نظامی آمریکا، شویی تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخت که البته حتی از سوی متحدان آمریکا هم چندان جدی گرفته نشد.

بیشتر بخوانید:
واکنش هیستریک آمریکا به شکست سیاست‌هایش در منطقه/ مقامات ایرانی درباره اقدام اخیر «هیلی» چه گفتند؟

اما نماینده پرحاشیه و جنگ‌طلب آمریکا در سازمان ملل، شب گذشته در نشست شورای امنیت، علاوه بر اینکه به دروغ، مدعی شد ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند نبوده است تلویحا به این موضوع نیز اشاره کرد که قطعنامه مزبور ناظر بر تحدید اقتدار دفاعی و موشکی ایران نیست. آنجایی که نیکی هیلی گفت: «باید برای تقویت عناصر قطعنامه ۲۲۳۱، یک قطعنامه جدید صادر شود که ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک منع کند»!

هیلی پیش‌تر هم به این موضوع که قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوعیتی برای اقتدار موشکی و دفاعی ایران قائل نشده است، اشاره کرده بود. وی در تاریخ ۶ تیر ۹۶ در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه کنگره آمریکا، اذعان کرد که «خیلی دلمان می‌خواست شورای امنیت، ایران را بخاطر فعالیت‌های موشکی تحریم کند، اما نمی‌توانیم».

اما واقعیت پیرامون قطعنامه ۲۲۳۱ چیست؟ آیا مطابق با این قطعنامه ایران از انجام فعالیت‌های موشکی که به تصریح دوست و دشمن صرفا جنبه بازدارنده و دفاعی دارد، منع شده است؟

در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در دو سطح به بحث موشکی پرداخته شده است؛ «اول آنکه محدودیت‌ها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آنکه شورای امنیت به ایران توصیه نموده است که از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند خودداری نماید».

بنابراین در قطعنامه ۲۲۳۱ صرفا در قالب توصیه‌ای به بحث توان موشکی ایران اشاره شده و هیچگونه الزام و اجباری در آن قید نشده است؛ در این قطعنامه ضمن اعمال محدودیت ۸ ساله برای ورود و خروج مواد و ابزار مرتبط با ساخت موشک به ایران، به مسئولان کشورمان توصیه شده که از توسعه برنامه موشکی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، اجتناب کنند. به عبارت دیگر، لحن قطعنامه ۲۲۳۱ در رابطه با برنامه موشکی ایران غیرالزام آور است و ضمانت اجرایی درباره آن وجود ندارد.

به همین سبب است که «نیکی هیلی» نماینده جنگ طلب آمریکا در سازمان ملل، از ضرورت تقویت قطعنامه ۲۲۳۱ سخن گفته است. در واقع آمریکایی‌ها قصد دارند به موازات الصاق بند‌های اضافی به برجام در قالب پروژه «ترمیم توافق هسته‌ای»، قطعنامه ۲۲۳۱ را هم فربه‌تر کنند تا به مقابله با اقتدار موشکی و دفاعی ایران بپردازند. خوابی که به هزار و یک دلیلِ محکم و غیرقابل خدشه از جمله عزم مسئولان نظام جمهوری اسلامی، هرگز تعبیر نخواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *