کتاب شعری که 20 سال عمر شاعر بدخشانی را در بر گرفت

14:00 - 01 فروردين 1397
کد خبر: ۳۷۷۹۳۸
در سوگ باغ اثر «مطهرشاه اخگر» نویسنده چیره‌دست بدخشانی است که در 72 صفحه به قطع رقعی در سال 1390 با همت انتشارات «میوند» در کابل اقبال چاپ یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل ، در سوگ باغ اثر «مطهرشاه اخگر» نویسنده چیره‌دست بدخشانی است که در 72 صفحه به قطع رقعی در سال 1390 با همت انتشارات «میوند» در کابل اقبال چاپ یافته است.

مقدمه این کتاب را «محمدافسر رهبین» شاعر بزرگ و نامدار افغانستانی نوشته و شاعر نیز در این کتاب 57 پارچه شعر خود از جمله یک قطعه غزل را گنجانیده است.

این نخستین مجموعه شعری مطهرشاه اخگر بوده و تمام اشعار آن در قالب غزل، نیمایی، سپید، دوبیتی و رباعی سروده شده و به بازار کتاب و فرهنگ افغانستان عرضه شده است.

«مطهرشاه اخگر» فرزند «منورشاه اخگر» و نوه «مولانا میرزاشاه اخگر» شاعر بزرگ و چیره‌دست افغانستانی بوده که در سال 1350 در شهرستان «جرم» ولایت بدخشان چشم به جهان گشود.

وی مدرک کاشناسی را از دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل حاصل کرده و بارها با شاعران معروفی مانند «واصف باختری»، «محمدافسر رهبین» و «پرتو نادری» همنشنین شده و از آموزه‌های آنها آموخته است.

اشعار این شاعر افغانستانی را شاعران پرآوازه‌ای مانند «حصاریان»، «احمدضیا رفعت»، «محب بارش»، «خالده فروغ»، «گلنور بهمن»، «رامین فرارون»، «شمس‌علی شمس» نقد و بررسی کرده است.

اخگر نخستین پارچه شعری خود را در سال 1368 دقیق زمانیکه دانش‌آموز کلاس 11 بود سروده و آن را در مجموعه شعری «در سوگ باغ» آورده و آخرین پارچه شعر که در این مجموعه آن را گنجانیده در سال 1388 سروده شده است.

به این ترتیب این شاعر 20 سال همت به خرج داده تا این کتاب را در دسترس هنردوستان قرار داده و وارد بازار کتاب و شعر کند.

20 سال زمان اندکی نیست که یک شاعر برای یک مجموعه شعری خود صرف کند، اما اخگر تلاش کرده تا سروده‌های خود را به صورت مقطعی و دقیق زمانی به سرایش بگیرد که با چنین انگیزه‌ای مواجه شود.

در مجموعه شعری «در سوگ باغ» شاعر از تخیل بلند برخوردار بوده با احساس غزلگونی غزل سروده و شعر گفته است که تمام اشعار وی زیبا نیز است.

مطهرشاه اخگر از معدود شاعران افغانستانی است که سرایش شعر را جدی گرفته و مصرانه در این راه با احساس پرشور قلم و قدم می‌زند.

در اکثر سروده‌های «در سوگ باغ» شاعر تلاش کرده واژه‌های مدرن فارسی را جایگزین واژه‌های سنتی و کهنه کند که این شگرد اشعار وی را زیبا، پر محتوا و خواندنی کرده است.

نقاط قوت و مهم‌ترین برجسته‌گی‌های اشعار گنجانیده شده در کتاب شعری «در سوگ باغ» را می‌توان به روایی بودن و پرداختن به موضوعات جاری اجتماعی دانست.

بر خلاف تصورات و با آنکه «در سوگ باغ» نخستین مجموعه شاعر است، اشعار قوی نسبت به اشعار ضعیف در آن بیشتر دیده می‌شود که خود بیانگر پرورش سوژه‌ها در حد توان شاعر است.

مطهرشاه اخگر این مجموعه شعری را با هزینه شخصی خود به چاپ رسانیده و آن را در برخی کتاب‌فروشی‌های شهر کابل و «فیض‌آباد» مرکز ولایت بدخشان در دسترس افغانستانی‌ها قرار داده است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *