سرگیجه استراتژیک؛ نوبت بعدی کیست؟/ شکست‌های زنجیره‌ای در پسا داعش

12:08 - 14 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۱۵۱
سعودی می‌خواست یمن را به یک اهرم فشار علیه حزب الله و ایران تبدیل کرده و با این اهرم پای میز مذاکره بنشیند. فقط کسی با حماقت محمد بن سلمان می‌توانست اینگونه ارزیابی کند که وادار کردن علی عبدالله صالح به خروج مسلحانه علیه انصارالله می‌تواند حوثی‌ها و متحدان را چنان ضعیف کند که شرایط عربستان را بپذیرند.

سرگیجه استراتژیک؛ نوبت بعدی کیست؟/ شکست‌های زنجیره‌ای در پسا داعشبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

 

 

سرگیجه استراتژیک/ نوبت بعدی کیست؟

مهدی محمدی فعال رسانه ای: سعودی می خواست یمن را به یک اهرم فشار علیه حزب الله و ایران تبدیل کرده و با این اهرم پای میز مذاکره بنشیند. فقط کسی با حماقت محمد بن سلمان می توانست اینگونه ارزیابی کند که وادار کردن علی عبدالله صالح به خروج مسلحانه علیه انصارالله می تواند حوثی ها و متحدان را چنان ضعیف کند که شرایط عربستان را بپذیرند. این درست مانند اشتباه محاسباتی بی سابقه ای است که درباره توان سعد حریری علیه حزب الله مرتکب شدند. اکنون دیگر علی عبدالله صالح در یمن حضور ندارد، قدرت به نفع انصارالله یکپارچه شده و روی زمین، کاری که را که ائتلاف سعودی در سه سال گذشته قادر به انجام آن نشده بود، انصارالله در 48 ساعت انجام داده است. یمن نه نقطه آسیب پذیری مقاومت بله یک نقطه قوت بی سابقه برای آن است و کسی که باید باخت در این بازی بزرگ را بپذیرد سعودی است نه مقاومت. خصوصا که سعودی بهتر از هر کس می داند کمک رسانی به یمن بسیار دشوار است و عملا این خود یمنی ها هستند که به چنین ظرفیت سیاسی و نظامی عظیمی دست یافته اند. با ادامه این روند، می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که گیجی استراتژیک سعودی، اسراییل و امریکا عمق نفوذ مقاومت را بیشتر خواهد کرد به جای اینکه از آن بکاهد؛ و با وضع فعلی مقاومت نیاز چندانی به رقبای خود ندارد، چرا که سعودی، اسراییل و امریکا خود با اشتباهات خود با سرعت بیشتری آنها را حذف خواهند کرد. نوبت بعدی از آن کیست، خدا می داند!

شکست‌های زنجیره‌ای در پسا داعش

رضا سراج فعال رسانه ای: محور غربی-عبری-عربی، پس از شکست تروریست‌های تکفیری-وهابی داعش در عراق و سوریه، وادار به اقدامات شتاب‌زده و از روی استیصال شده‌ است.

پسا داعش و محور غربی-عبری-عربی

1)برگزاری رفراندوم نافرجام در اقلیم کردستان

2)تلاش مذبوحانه برای بی‌ثبات سازی در لبنان

3)کودتای نافرجام در یمن با علی عبدالله صالح

محور غربی-عبری-عربی در پسا داعش با تغییر موازنه در منطقه مواجه شده است. برتری راهبردی محور مقاومت آنان را وادار به اقداماتی توام با شتاب‌ و از روی استیصال نموده که تا به اینجای کار جز شکست، رهاورد دیگری عایدشان نشده است. در این ارتباط «فیلیپ دوبا پانتاس» تحلیلگر مسائل استراتژیک در مطلبی نوشت: «محاسبات اشتباه عربستان باعث نتیجه گرفتن معکوس در سیاست خارجی آن کشور شده و شدت یافتن سیاست‌های تجاوزگرانه آن نیز نتیجه بخشی از کاهش نقش آمریکا در منطقه است.» با روند فوق، اقدامات دامنه‌ دار محور غربی-عبری-عربی از یک سو و شکست‌های زنجیره‌ای برای آنان از سوی دیگر همچنان پیش بینی می‌شود.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *