رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بی توجهی به گریم در تولید آثار نمایشی/ نبود ریسک در انتخاب بازیگر، ضعف سینمای ایران است

16:00 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۰۱۵۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
بازیگر سریال "فاصله ها" گفت: اگر یک بازیگر در نقشی با ظاهری متفاوت ظاهر شود و دیده شود در فیلم بعدی، فیلمساز به او نقشی با همان موقعیت و کاراکتر را پیشنهاد می‌‌دهد تا نیازی به گریم مجدد نداشته باشد، با این اوصاف به گریم نیز در این سینما توجهی نمی شود و خلاقیت و ریسک حتی برای نقش بازیگر وجود ندارد.

حمید شریف‌زاده بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره آخرین فعالیت‌های کاری خود گفت: برای سریال "بچه مهندس" به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری قرارداد بسته ام اما هنوز جلوی دوربین نرفته ام.

وی افزود: همچنین این روزها پیش‌ تولید نمایش دفاع مقدسی "من خیال تو نیستم" را که سال گذشته در مقام نویسنده و کارگردان روی صحنه بردم برای بار دوم به روی صحنه می‌برم و در حال حاضر در مرحله انتخاب بازیگران آن هستم.

این بازیگر درباره کمرنگ بودن حضورش در آثار نمایشی اظهار کرد: آخرین فیلمی که بازی کردم مربوط به دو سال پیش است، در این مدت فیلمنامه‌ها و نقش هایی پیشنهاد شده که مناسب نبودند و دوست نداشتم در آنها حضور پیدا کنم بنابراین بیشتر در تئاتر کار می‌کنم و آخرین نمایشی که روی صحنه بردم "من خیال تو نیستم" در سال گذشته در مقام نویسنده و کارگردان بود.

حمید شریف زاده
شریف‌زاده درباره فضای فعلی هنر از جمله سینما و تئاتر بیان کرد: روابط و ضوابط حاکم در فضای فعلی را درک نمی‌کنم. جزو کسانی نیستم که بخواهم زبان به گلایه باز کنم، اهمیتی هم برایم ندارد و عجله‌ای برای حضور در نقش‌ها ندارم اما نمی‌دانم چرا بسیاری از بازیگران خوب و بعضاً پیشکسوت این حرفه خانه‌نشین شده‌اند. حیف است هنرمندانی که تلاش کرده و بسیار دیده شده اند و مخاطبان با آنها خاطره ‌سازی می‌کنند ناگهان به دلیل گروه بندی هایی که در عالم هنر وجود دارد کنار بروند.

وی به شرایط حاکم بر عرصه هنر و وجود رابطه به ‌ویژه در آثار نمایشی اشاره کرد و توضیح داد: رابطه قطعاً در این عرصه وجود دارد و نمی‌توان منکر آن شد اما باید در هر حرفه‌ای افراد آن قدر به خود اطمینان داشته باشند که در گروه بندی ها غرق نشوند و ناجی مسیر هنری خود باشند.

این بازیگر سینما ادامه داد: در سینما به دلیل جنبه بصری و جذابیت‌های بیشتر نسبت به سایر عرصه ها رابطه نمایان تر است. در این شرایط البته باید به تهیه‌کننده هم به عنوان یکی از اهرم های ورود بازیگر از طریق رابطه به عرصه بازیگری حق داد چون به جهت سرمایه‌ای که برای تولید یک اثر گذاشته است اگر براساس رابطه کار نکند در ابتدای فیلمسازی از این عرصه کنار گذاشته می شود. در روی دیگر  سکه فیلمسازی نیز کارگردانان فهیم حضور دارند که به دنبال بازیگری می‌روند که با نقش مورد نظر فیلم آنها تناسب دارد و صرفاً به دلیل رابطه با بازیگر قرارداد نمی‌بندند.

بازیگر سریال "فاصله ها" تاکید کرد: 12 سال است حرفه هنری از جمله بازیگری را دنبال می‌کنم و با تمام عشق و علاقه آن را دوست دارم اما آدم خانه‌نشین شدن نیستم و با حرف دیگران نیز کنار نمی‌روم. باید برای مطرح شدن و بهتر شدن هر آدمی باید تلاش کند و این که برخی هنرمندان کم‌کار می‌شوند بخشی به قصور خود آنها و بخشی هم به گروه بندی های موجود بر می گردد بنابراین باید بدانند چگونه پای کاری که دوست دارند خود را حفظ کنند.

شریف‌زاده افزود: در سینما وقتی یک بازیگر نقش معتاد یا شخص فقیری را بازی می‌کند و در آن نقش جا می‌افتد در آثار بعدی نیز همان نقش به او پیشنهاد می‌شود و این ریسک در فیلمسازان وجود ندارد که از بازیگر برای نقش متفاوت تری نسبت به نقش قبلی اش استفاده کنند به عبارتی ریسک در سینمای ایران وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار کم است.

وی درباره وضعیت گریم در آثار تولیدی این روزها بیان کرد: اگر یک بازیگر در نقشی با ظاهری متفاوت ظاهر شود و دیده شود در فیلم بعدی، فیلمساز به او نقشی با همان موقعیت و کاراکتر را پیشنهاد می‌‌دهد تا نیازی به گریم مجدد نداشته باشد، با این اوصاف به گریم نیز در این سینما توجهی نمی شود و خلاقیت و ریسک حتی برای نقش بازیگر وجود ندارد.
 بی توجهی به گریم در تولیدات نمایشی/ نبود ریسک در فیلسمازی ضعف سینمای ایران است
بازیگر "کیفر"درباره حضور یک بازیگر در نقش های متعدد اظهار کرد: یک بازیگر در آثار متعدد حضور پیدا می‌کند و این موج راه می‌افتد که فلان بازیگر در همه آثار حضور دارد و مخاطب دارد بنابراین فیلمسازان او را برای بازی در آثار خود دعوت می کنند اما توجه ندارند که این جذب مخاطب به دلیل جلوی دوربین بودن است و اگر این افراد دو سال کار نکنند به طور کلی از یادها می‌روند. درست نیست که فقط یک نفر برای نقش‌های مختلف به کار گرفته شود. باید قدرت ریسک در فیلمسازی بالا رود.

شریف زاده خاطرنشان کرد: سرمایه‌های خوب و بازیگران ویژه‌ای داشته ایم و داریم که باید به آن ها میدان داده شود تا دوباره در نقش ها حضور یابند و این بازگشت نیاز به یادآوری دارد. سرمایه‌های بسیاری برای هنرمندان خانه‌نشین صرف شده است تا شاهد تحول هنر باشیم اما موقع نتیجه گیری که رسید همه آنها خانه نشین شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *