ارسال پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۷ به هیئت وزیران/ کارگروهی متشکل از نمایندگان رؤسای سه قوه برای رفع مشکلات سپرده‌گذاران تشکیل شد/ کمک ۷ الی ۸ میلیارد تومانی به سرخابی‌ها

10:29 - 16 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۵۴۰۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت درباره اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی واعتباری گفت: هفته گذشته سران سه قوه جلسه‌ای را در این خصوص برگزار کردند که در این جلسه تصمیمات مهمی اتخاذ شد از جمله آنکه یک کارگروه متشکل از نمایندگان رؤسای سه قوه برای دنبال کردن کار‌ها در جهت رفع مشکلات سپرده گذاران تشکیل شد که حاصل این امر در آینده بسیار نزدیک مخابره می‌شود.

پیش‌نویس لایحه بودجه 97 امروز به هئیت وزیران ارسال شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت امروز سه شنبه در جریان نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهارکرد: پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۷، مشتمل بر ۲۲ تبصره امروز به هیئت وزیران ارسال شد و از هفته آینده کار بررسی لایحه بودجه سال آتی در دولت آغاز می‌شود.

نوبخت ادامه داد: پیش بینی ما این است که با توجه به مهلت حدوداً یک ماهه باقیمانده تا ارائه لایحه بودجه به مجلس بتوانیم در دولت کار بررسی لایحه بودجه را انجام دهیم.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی پرداخت یارانه‌های نقدی در سال ۹۷، بیان داشت: هر سال در قانون بودجه چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود و برای سال آتی نیز پیشنهاداتی از سوی رئیس کمیته امداد و برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر معطوف کردن پرداخت یارانه‌ها صرفاً به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مطرح شده است که در این رابطه دولت مجری است و چنانچه در قانون بودجه ۹۷، این موضوع لحاظ شود دولت آن را انجام خواهد داد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات سپرده گذاران مؤسسات مالی واعتباری گفت: هفته گذشته سران سه قوه جلسه‌ای را در این خصوص برگزار کردند که در این جلسه تصمیمات مهمی اتخاذ شد از جمله آنکه یک کارگروه متشکل از نمایندگان رؤسای سه قوه برای دنبال کردن کار‌ها در جهت رفع مشکلات سپرده گذاران تشکیل شد که حاصل این امر در آینده بسیار نزدیک مخابره می‌شود و امیدوارم با نظارتی که از سوی بانک مرکزی اعمال خواهد شد از تکرار اینگونه اشتباهات جلوگیری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال فسخ قرارداد توتال با توجه به تحریم‌های اخیر آمریکا اظهار کرد: یکی از امتیازات قرارداد توتال این است که پیش بینی‌های لازم برای استیفای حقوق ایران در شرایط غیر معمول از جمله تحریم‌ها در این قرارداد شده است و دراین رابطه مشکلی نخواهد بود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر لایحه نظام جامع رسانه‌ای تصریح کرد: اقدام دولت درا ین راستا در جهت انسجام بخشی به نظام رسانه‌ای کشور است و ما و همه وزرا بر تقویت وارتقاء سازمان رسانه‌ای کشورتأکید دارند؛ البته من در همین جا از فرصت استفاده می‌کنم و از اصحاب رسانه می‌خواهم که پیشنهادات خود را برای تکمیل لایحه نظام رسانه‌ای ارائه کنند و ما دردولت هیچ گونه تعجیلی برای ارائه این لایحه نداریم.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت برای حذف دلار از مبادلات گفت: از سال‌ها قبل جمهوری اسلامی ایران برای حذف دلار از مبادلات گام‌هایی را برداشت و درحال حاضر نیز عمده فعالیت‌های ما برپایه یورو انجام می‌گیرد؛ همچنین با هماهنگی‌هایی که بین کشور‌های منطقه از جمله ایران و روسیه و آذربایجان وجود دارد در تلاش هستیم تا بتوانیم در مبادلات فی ما بین از پول‌های ملی خود استفاده کنیم و در این راستا تصمیماتی اتخاذ شده و ما درا ین راه قدم برمی داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال دبیرخانه بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت گفت: هنوز دراین رابطه تصمیم گیری نشده است و در رابطه با این موضوع دو نگاه متفاوت وجود دارد که با توجه به الحاق سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، دبیرخانه آن هم از وزارت رفاه به وزارت بهداشت انتقال یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مذاکرات ایران با آمریکا بیان داشت: مذاکرات ایران با آمریکا نفی شده است و با توجه به اهدافی که آمریکا مدنظر دارد ما چنین مذاکراتی را درراستای منافع ملی خود نمی‌دانیم؛ بنابر این تا اطلاع ثانوی مذاکره با کشوری که به تعهدات قبلی خود پایبند نبوده، توصیه نمی‌شود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر بیانیه (FATF) مبنی بر ضرورت اجرایی کردن برنامه اقدام مالی توسط ایران تا پایان ماه جاری میلادی گفت: این موضوع بحث تازه‌ای نیست و قبلا نیز بیان شده که ما به هر آنچه در چارچوب قوانینمان باشد عمل می‌کنیم و دراین رابطه نیز ما دارای مجموعه حقوقی مترقی هستیم. مقابله با تروریسم وپول شویی در چارچوب‌های حقوقی ما امری روشن وآشکار است و جایی برای دغدغه مؤسسات مالی بین المللی باقی نمی‌ماند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک دولت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و انتقاداتی که اخیراً در این رابطه مطرح شده است، افزود: دولت قصد دارد چند میلیارد تومان (که شاید به ۷ الی ۸ میلیارد تومان هم نرسد) به دو باشگاه که نماینده ایران هستند کمک کند؛ حال اگر دولت به این دو باشگاه کمک نکند آیا به دولت انتقاد نمی‌کنید که چرا از کمک به این دو باشگاه دریغ کرد؟ البته باید تأکید کنم که اینگونه کمک‌ها در چارچوب قانون صورت می‌گیرد و اصلا سازمان برنامه و بودجه یک سازمان نظارتی است که نسبت به هزینه کرد‌ها در خارج از ردیف‌های بودجه حساسیت دارد و اجازه آن را نمی‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری جلسه شورای عالی اصل ۴۴ ناظر بر خصوصی سازی و تدابیر دولت در این راستا اظهار کرد: دولت معتقد به خصوصی سازی واقعی از طریق سازو کار بورس و سازمان خصوصی سازی است و جلسه امروز شورای عالی خصوصی سازی دررابطه با اطمینان پیدا کردن نسبت به این موضوع است که خصوصی سازی به صورت واقعی انجام می‌گیرد. من گزارشی از مجلس دریافت کردم که مطابق با آن تا قبل از استقرار دولت یازدهم کمتر از ۱۴ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است و بیشتر آن‌ها ردّ دیون و جایگزینی خصولتی‌ها بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نامه رؤسای بانک‌ها به معاون اول رئیس جمهور برای تمدید مهلت بانک‌ها در جهت به فروش رساندن بنگاه‌های خود گفت: هنوز تصمیمی در خصوص تمدید مهلت بانک‌ها برای فروش بنگاه‌هایشان اتخاذ نشده است، اما سیاست قطعی دولت این است که بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند چرا که بنگاه‌داری به معنای فریز کردن سپرده‌های مردم است که مانع از اعطای این منابع به بخش تولید می‌شود البته در این رابطه باید به این موضوع نیز توجه کرد که آیا مشتری و بازار مناسبی برای فروش بنگاه‌های متعلق به بانک‌ها وجوددارد یا خیر؟ چرا که بانک‌ها نمی‌خواهند بنگاه‌های خود را به ثمن بخس به فروش برسانند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *