رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح نماد با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عملیاتی شود/ ضرورت تامین منابع مالی طرح از طریق دستگاه‌ها

12:16 - 10 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۳۵۱۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با تاکید بر ضروت اجرای طرح نماد گفت: آموزش و پرورش شرح وظایف و درخواست های خود را به دستگاه ها ابلاغ و پس از آن نسبت به برنامه های اجرایی اقدام جدی کند، اگر اجرای طرح با منابع کم مالی مواجه شد از طریق دستگاه‌ها تأمین شود. در حوزه بروز آسیب اجتماعی زنگ خطر جدی به صدا درآمده است.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مرکزی، پنجمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان  مرکزی  و رونمایی از طرح های کمپین حقوقی در سالن جلسات اداره کل دادگستری استان به ریاست حجت الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

حجت الاسلام عبداللهی تصریح کرد: اجرای نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) مطابق قانون اجرایی شده و متولیان این طرح به وظایف خود به دقت عمل کنند. اجرای برنامه های فرهنگی آموزشی وظیفه ذاتی برخی از دستگاه ها است که باید عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: دستگاه هایی که در اجرای طرح نماد مشارکت دارند بدانند که انجام درست طرح قطعا از بروز آسیب‌های اجتماعی در سال های آینده و تشکیل پرونده های متعدد در دادگستری می کاهد، ما باید برای کاهش ناهنجاری ها از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و همه پا به کار باشیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: آموزش و پرورش شرح وظایف و درخواست های خود را به دستگاه ها ابلاغ و پس از آن نسبت به برنامه های اجرایی اقدام جدی کند، اگر اجرای طرح با منابع کم مالی مواجه شد از طریق دستگاه‌ها تأمین شود. در حوزه بروز آسیب اجتماعی زنگ خطر جدی به صدا درآمده است که اگر به دانش آموزان توجه شود و این طرح با قوت هرچه بیشتر اجرایی شود زنگ خطر خاموش می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: طرح نماد طرح جامعی است که اگر همه دست به دست هم دهیم دانش آموزان را نجات می دهیم. سندی برای اجرای طرح در نظر گرفته شود و هر دستگاه توانمندی خود را اعلام کند، مسائل را مطرح و پیگیری کنید.

وی در مورد دستور کار دوم جلسه که اجرای قانون مجازات استفاده غیر قانونی از انشعابات گازی نیز گفت: پیشنهاد هیچ مجوزی صادر نشود تا آیین نامه جدید ابلاغ شود، در حال حاضر مطابق قوانین عمل کنید تا آیین نامه جدید دریافت شود.

غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این جلسه، گفت: اجرای درست طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان(نماد) تأثیرات خوبی در عرصه آموزشی و پیشگیری دارد. 70 آسیب اجتماعی دانش آموزان را تهدید می کند، که اجرای طرح بخشی از موضوع را پوشش دهد.

وی اظهار کرد: در راستای جهت گیری فرهنگی و اجتماعی رویکرد جدید آموزش وپرورش و دیگر بخش ها تعریف شده است، کمیته آسیب اجتماعی از جمله برنامه هایی است که باید توسط آموزش و پرورش تشکیل شود. نقشه خطر پذیری مدارس باید تدوین شود. بهتر است در مسیری حرکت کنیم که آنلاین آسیب های اجتماعی مدارس را رصد کنیم و روزانه مدیرکل آموزش و پرورش بداند در مدارس چه اتفاقی می افتد.

فتح آبادی گفت: سه ضلع پیشگیری اطلاع رسانی و آگاه سازی، آموزش مهارت ها و اارائه خدمات مشاوره ای باید لحاظ شود. ارتقا توانمند سازی دانش آموزان، ارتقا سطح سلامت جسمی، ارتقا پیوند نوجوانان و مدارس ارتقا پیوند نوجوانان با خانواده از دیگر رویکردهای طرح نماد است.

مدیرکل اجتماعی استانداری مرکزی گفت: جامعه هدف مطابق با ستادی که پیش بینی شده است مشخص و راهبری می شود. حجم عملیاتی باید در این طرح مشخص شود. طرح و برنامه تا حدودی راهبردی است و برای اجرا برنامه مشخص تدوین شود، این خلأ در سطح کشور وجود دارد که باید رفع شود. محتویات آموزشی باید کاملاً بومی سازی شود.

شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، در این جلسه گفت: طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان(نماد) در 12 مدرسه منتخب استان اجرایی می شود، اجرای این طرح با مساعدت همه دستگاه های متولی انجام می شود. ارائه مشاوه دقیق و کاربردی سبب می شود تا از بروز هر نوع ناهنجاری در سال های آینده جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: توجه به امورات مربیان خیلی حائز اهمیت است. در چند سال اخیر ورود گروه های مختلف در مدارس نظام تربیتی را مختل کرده و دچار تضاد کردند که باید مدیریت شود. پیشنهاد بنده این است تکالیف دستگاه ها دقیق مشخص شده و در قالب تفاهم نامه بین دو دستگاه مبادله شود. استمرار طرح و پایش درست مهم است؛ چراکه عدم استمرار خروجی لازم را ندارد. بودجه کافی از سمت وزارت کشور به طرح نماد اختصاص داد شده است. نزدیک یک میلیارد تومان به دفتر اجتماعی استانداری اختصاص پیدا کرده که در قبال طرح های ارائه شده پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: امسال به صورت آزمایشی در 12مدرسه منتخب استان طرح نماد اجرا می شود، پس از پایان سال تحصیلی ارزیابی دقیقی از طرح ارائه می دهیم. مجموعه اقدامات را ساماندهی کرده و مشارکت دیگر دستگاه را جذب می کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: کمیته امداد، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه ها ما را در اجرای طرح نماد یاری می کنند، اشکال کار اینجاست که برخی از تکالیف در سیستم اداری و سر فصل قانونی تعریف نشده است انتظار داریم دستگاه ها خارج از تکالیف ما را کمک کنند تا دانش آموزان را در برابر آسیب های اجتماعی توانمند کرده و نجات دهیم.

فولادوند ادامه داد: طرح نماد به شناسایی افرادی که آینده در گروه افراد پرخطر و آسیب پذیر قرار می گیرند کمک می کند، اجرای طرح به احصاء آسیب ها منتج می شود، اولین قدم آموزش و پرورش در طرح نماد آموزش عمومی به دانش آموزان، آموزش مطابق با سرفصل ها به والدین و اموزش به معلمان است. معلمان غربالگری را اغاز کردند اگر در مسیر به دانش آموز پرخطری برخورد کردند به مراجع و دیگر متولیان تحویل می شود و پس از بهبود به چرخه آموزش و پرورش باز می گردد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *