روایت بازیگر سینما از سفر کربلا/خالق حرفه‌ای به دنبال لوسی 2/وضع تعزیه در ایران اصلاً خوب نیست

15:56 - 12 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۷۵۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
دوازدهمین روز از پاییز 96 با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه هنر و فرهنگ روبرو بود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به روایت شهرزاد کمال زاده از سفرش به کربلا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، دوازدهمین روز از پاییز 96 با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه هنر و فرهنگ روبرو بود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به روایت شهرزاد کمال زاده از سفرش به کربلا اشاره کرد.

گلایه های مرشد محسن میرزا علی، پیشکسوت عرصه نقالی و تعزیه از وضعیت فعلی این دو هنر را می توان دیگر خبر مهم روز دانست.

ساخت دومین نسخه از فیلم سینمایی لوسی با بازی اسکارلت یوهانسون و کارگردانی لوک بسون مهم ترین خبر خارجی در عرصه سینما بود.

روایت بازیگر سینما از سفر کربلا/خالق حرفه‌ای به دنبال لوسی 2/وضع تعزیه در ایران اصلاً خوب نیست

امسال 2 بار به کربلا رفتم/عاشورای امسال دلتنگ حرم امام حسین(ع) بودم/ برای زیارت دوباره بی‌تابم

شهرزاد کمال زاده بازیگر تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص سفرش به کربلا و نجف اشرف طی سال جاری گفت: خوشبختانه امسال شانس این را داشتم که نه یکبار بلکه دو بار به نجف و کربلا مشرف شوم. این سعادتی است که خداوند بر من منت داشت و خوشحالم که زیارت حرمین بالاخره نصیبم شد.

بازیگر فیلم "فرار" چگونگی این دو سفر را اینگونه شرح داد: برای اولین بار خودم ثبت نام کردم و اسمم برای سفر به کربلا در آمد و بار دوم برای حضور در جشنواره الغدیر در شهر نجف دعوت شدم و قسمت شد بار دیگر به کربلا بروم.
 
وی سفر به کربلا را تغییری بزرگ در زندگی‌اش دانست و افزود: به نظر من برداشت هر انسانی از این سفر متفاوت است. پیش از تشرف به حرمین بهترین جمله‌ای که شنیدم این بود که وقتی به کربلا می‌روید یعنی امام حسین (ع) خواستند تا گلدان زندگی‌تان را عوض کنید. من این جمله را با تمام وجود در این سفر‌ها تجربه کردم زیرا بعد از آن به شدت در همه ابعاد زندگی احساس تازگی می کنم.
 
بازیگر سریال "دارا و ندار" از عزم خود برای سفر دوباره به کربلا خبر داد و تاکید کرد: این سفر بار معنوی بسیار زیادی برای من داشت و از لحاظ تاریخی هم برایم بسیار آموزنده بود. وقتی به کربلا و حرم امام حسین (ع) می‌روید حال و هوای معنوی خاصی را در آن مکان تجربه می‌کنید. تصویری عظیم در ذهنتان نقش می‌بندد و این تصویر آنقدر در ذهنتان ماندگار می‌شود که دوست دارید بار‌ها و بار‌ها به کربلا بروید.
 
نفس شیرین
 
نفس شیرین هفته آینده تمام می‌شود/مهم‌ترین هدف ما ترویج فرهنگ اهدای عضو بود
 
داریوش بابائیان تهیه کننده سریال "نفس شیرین" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره استقبال از سریال محرمی "نفس شیرین" گفت: شاهد استقبال بسیار خوبی برای سریال "نفس شیرین" به ویژه در قسمت‌های پخش شده  در دهه اول ماه محرم از سوی مخاطبان بوده‌ایم.

وی افزود: سازمان بهداشت و به ویژه انجمن اهدای عضو از ما تشکر زیادی کرده‌اند و پیش‌بینی می شود  بازتاب ها با ادامه پخش سریال بیشتر شود.

بابائیان درباره وضعیت تولید اثر اظهار کرد: مدت زیادی از ضبط کار سپری شده است و در حال حاضری کاری در بخش تولید سریال به شکل روتین نداریم و پخش "نفس شیرین" هفته آ‌ینده به اتمام می رسد.
 
روز سیزدهم محرم و دستور ابن زیاد برای انتقال اسرای کربلا به زندان کوفه/بهشت بر کسانی که واقعه کربلا را روایت کنند بشارت می‌شود
 
امام حسین ع
حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: روز سیزدهم ماه محرم اسرای کربلا و خاندان اباعبدالله را به مجلس ابن‌زیاد آوردند و بعد از این مجلس ابن زیاد دستور داد که آنها را به زندان کوفه منتقل کنند. و این مهم ترین اتفاقی بود که در روز سیزدهم ماه محرم در کربلا افتاد.

وی ادامه داد: حضور اهل بیت و وارد شدن به مجلس عبیدالله در زیارت عاشورا نیز آمده و مورد سرزنش و نکوهش قرار داده شده است.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی تصریح کرد: عزاداری‌ برای "امام حسین(ع)" بهانه‌ای است که معارف اهل بیت منتقل شود و برای مسلمانان جهان و بازگو شود. امام رضا(ع) و امام صادق(ع) از اصحابشان پیگیری و پرسوجو می‌کردند که مجلس می‌گیرید، احادیث و سخنان ما در آن گفته می‌شود، و تاکید می‌کردند "خدا رحمت کند کسانی را که امر ما را احیا می‌کنند".
 
لوسی 2
 
کارگردان فیلم حرفه‌ای لوسی 2 را می‌سازد+عکس
 
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، لوک بِسون فیلمنامه نویس و کارگردان فرانسوی سینمای هالیوود روزهای پر کاری را پشت سر گذاشته از شروع زودهنگام مراحل ساخت فیلم لوسی 2 خبر داد.

فیلمنامه نویس فیلم پرطرفدار "لوسی" در حال حاضر به عنوان دستیار فیلمنامه در حال همکاری با "کاترین بندیکت" برای نوشتن فیلمنامه "دو برابر" می باشد. این فیلم قرار است توسط "فرانسیس ریچت" کارگردانی شود.

وی همچنین از شروع نوشتن دو فیلمنامه خبر داد. "لوسی 2" و "کلمبیانا 2" نسخه دوم دو فیلم پرطرفدار هالیوودی هستند که وی اقدام به نوشتن آنها نموده است. با این وجود هنوز هیچ اخبار تازه ای درباره دیگر عوامل این فیلم منتشر نشده است و مشخص نیست نسخه دوم هر دو فیلم را چه کسانی کارگردانی می کنند.

نویسنده سه گانه "ربوده شده" فیلمنامه های "دروازه جنگاور" و "دریاچه" را نیز نوشته که هر دو آماده اکران می باشند. "دروازه جنگاور" به کارگردانی "ماتیاس هوین" اواخر سال 2016 و "دریاچه" به کارگردانی "استیون کوال" ژانویه 2017 در سینماهای امریکا اکران خواهند شد.

مرشد میرزا علی

تعزیه در ایران رو به انقراض است/ بانی اصلی برگزاری تعزیه این روزها فقط نهادهای مردمی هستند

مرشد محسن میرزاعلی مدیر خانه نقالان در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درخصوص وضعیت فعلی تعزیه و نقالی در ایران گفت: واقعیت امر اینکه تعزیه و نقالی به هیچ عنوان شرایط خوبی را سپری نمی‌کنند. این دو حوزه نیازمند توجه بسیار بیشتر از سوی مسئولین فرهنگی ما هستند تا بتوان اندکی به آینده آنها امیدوار بود.

وی ماه محرم را ماه شکوفایی تعزیه خواند و افزود: محرم ماه شکوفایی تعزیه است و مردم به صورت خودجوش تعزیه را اداره و برگزار می‌کنند اما اگر خارج از این ماه به تعزیه نگاه کنیم وضع خوب نیست. مسئولین فرهنگی و وزارت ارشاد به هیچ وجه وظایف خود را نسبت به تعزیه و نقالی انجام نمی‌دهند.

این نقال پیشکسوت کشور مردم را بانی حفظ تعزیه خواند و اذعان کرد: متاسفانه بخش عظیم فرهنگی، تعزیه را فراموش کرده‌اند ولی از لحاظ مردمی این قضیه کاملاً بالعکس است. این روزها بانی اصلی برگزاری تعزیه نهادهای مردمی همچون تکایا، مسجدها و هیات ها شده اند.

وی اضافه کرد: تعزیه و نقالی به عنوان هنرهایی که متاسفانه در حال انقراض هستند زمانی می‌توانند وضع خوبی داشته باشند که مسئولین فرهنگی برای آن مکانی خاص و بودجه‌ای مستقل در نظر بگیرد. مسئولین فرهنگی باید از افرادی که با آموزش و اجرای نقالی و تعزیه آشنا هستند استفاده کند. زیرا این اشخاص می‌توانند قدمی مثبت در راه رشد تعزیه بردارند اما مسئولین هیچ حمایتی از ما نمی‌کنند. من از نوادگان تعزیه ایران هستم. پدران من چهارصد سال تعزیه خوان بودند اما هیچ حمایتی از شخص من انجام نمی‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *