افزایش قیمت دلار بازار فناوری را کساد کرد

10:18 - 13 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۵۶۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
پیگیری‌های صورت گرفته از بازار فناوری اطلاعات نشان می دهد این بازار از ابتدا سال جاری با رکود درگیر بوده که با افزایش نرخ دلار در هفته‌های گذشته بحران آن شدت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بازار فناوری اطلاعات یکی از بازارهای توسعه یافته طی دهه گذشته است که توانسته ارزش افزوده قابل توجهی برای اقتصاد کشور تولید کند.

حجم بازار فناوری اطلاعات ایران در سال 96 حدود 40 هزار میلیارد تومان برآورده شده که براساس برنامه ششم توسعه این بازار باید به 120 هزار میلیارد تومان برسد.

ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر چهار بخش شامل محصولات الکترونیکی، نوری و کامپیوتری، مخابرات (CT)، انتشار نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوا (IT ) تقسیم بندی می‌شود.

محصولاتی که در میان جوانان ضریب نفوذ بالایی پیدا کرده و امروزه به یکی از ضروریات زندگی آنها تبدیل شده است.

مزیت رقابتی این بازار در مقایسه با سایرین ایجاد ارزش افزوده بالا و ارتقا بهره وری است که در صورت گسترش آن می توان شاهد رشد اقتصادی بود.

اهمیت این بازار و شرایط فعلی کسب کار در آن موجب شد تا این موضوع را از رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران پیگیری کنیم.

سید مهدی نورمحمدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفت‌وگو با در خصوص شرایط حال حاضر بازار فناوری و اطلاعات گفت: این بازار از ابتدا امسال درگیر رکود بوده که همین امر در نهایت سبب کاهش سهم محصولات IT در سبد مصرفی خانوار شده است و از طرفی به ضرر قشر جوان و تحصیلکرده کشور تمام می‌شود.

وی دلایل ایجاد رکود در بازار را افزایش قیمت دلار دانست و گفت: در حدود ۹۶ درصد از محصولات فناوری وارداتی هستند به همین دلیل نوسان قیمت ارز تاثیر مستقیم بر این بازار می‌گذارد. با افزایش قیمت دلار فروشندگان به امید افزایش بیشتر قیمت اقدام به فروش نمی‌کنند و یا با قیمت مضاعف محصولات را به فروش می‌رسانند تا بتوانند جایگزین آن را خریداری کنند.

نورمحمدی عنوان کرد: آمار‌ها نشان دهنده آن است که در مدت مشابه سال گذشته میزان ورودی به بازار‌های ما روزانه بیش از هزار نفر بوده که این رقم در شرایط فعلی به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در خصوص تاثیر خرید اینترنتی در رکود بازار فناوری گفت: پیگیری‌های صورت گرفته از بازار مجازی نشان دهنده کاهش خرید محصولات IT در این بازار است، که امیدواریم با آغاز مهر ماه و زمان شروع مدارس و دانشگاه‌ها تغییری در کل بازار ایجاد شود.

وی در ادامه به بیان راهکار‌هایی برای بهبود شرایط پرداخت و گفت: ثبات قیمت دلار و کاهش تعرفه‌ها در بهبود بازار فناوری تاثیر گذار است. در حال حاضر تعرفه برخی کالاها بالا بوده به طوری که وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد قیمت آن نامعقول است.

نورمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از محصولات حوزه فناوری کشور از چین و مابقی از کشور کره و تایوان وارد می‌شود.

تحت این شرایط این بازار هم اکنون روزهای خوبی را نمی گذراند و باید منتظر ماند و دید چه زمانی شوک های لازم به آن وارد می شود تا شاهد تغییر و تحول در این بازار باشیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *