آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان و گروه‌های مسلح در استان/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ همکاری و تعامل پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم

6:01 - 14 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۴۲۲۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان وضعیت امنیتی، قاچاق و مصرف مواد مخدر، گروه‌های مسلح، نقش حاج قاسم سلیمانی در پاکسازی اشرار، حاشیه‌نشینی، همزیستی طوایف مختلف و نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم در این استان را تشریح کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، با «رتبه 18 نظامی» یا همان «سردار» و با 67 درصد جانبازی، 4 میلیون و 300 هزار تومان حقوق می‌گیرد و مسئول هماهنگی امور امنیتی 11 درصد مساحت کل ایران یعنی بزرگترین استان کشور با مساحت بیش از 183 هزار و 285 کیلومتر مربع است.
 
ظهر یک روز گرم شهریور، بدون هیچ تشریفاتی به همراه یک دوست صمیمی میهمان ما شد و با همان گرمیِ کریمانِ کویرنشین بیش از 120 دقیقه به سوالات ریز و درشت شبه‌امنیتی و غیر امنیتی ما پاسخ داد. البته خنده‌های به موقع و نگاه گاه زیرچشمی فهماند که برخی سوالات به مانند «زیره به کرمان بردن» است.با لبخند اشاره می کند به دوستش و می گوید هر وقت آقای هاشمی مطلع شود به تهران می آیم به استقبالم می آید و از ابتدا تا انتهای حضورم در پایتخت من را همراهی می کند.

مصاحبه‌شونده ما دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت نظامی از دانشکده فرماندهی ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران(دافوس) است که پیشتر «عضو شورای عالی تحقیقات و برنامه‌ریزی»، «مدیرکل امور اجرایی و مالی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری»، «معاون هماهنگ کننده امور اجرایی و قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر»، «نماینده ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری در مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «عضو کمیته خاص مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «عضو شورای راهبری تدوین استراتژی و مسئول برنامه جامع ملی پیشگیری و مقابله با عرضه مواد مخدر»و «مدیرمسئول ماهنامه پژواک ایران» بوده است.

وقتی با «دکتر» گفتن‌های مکرر ما مواجه می‌شود، می‌گوید من دکتر نیستم، خلیل همایی‌راد متولد 1342 شهر کرمان هستم.

آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان/ هیچ گروه مسلح در استان نداریم/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/  نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم
مشروح گفت‌وگوی خبرنگاران گروه سیاسی با مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان به شرح زیر است:

میزان: آقای همایی‌راد در ابتدا از اینکه علی‌غم مشغله‌های کاری وقت خودتان را در اختیار گروه سیاسی قرار دادید، تشکر می‌کنم.
همایی‌راد: من هم از شما و از همه همکارانتان تشکر می‌کنم و امیدوارم گفت‌وگوی خوب و مفیدی داشته باشیم.

امنیت مطلوب
میزان: به عنوان اولین سوال مایلم درباره آخرین وضعیت امنیتی استان کرمان بپرسم؛ امنیت استان مطلوب هست؟
همایی‌راد: بله الحمدلله. امنیت در کل کشور مطلوب است و به تبع آن، استان کرمان هم مطلوب است و خدا رو شکر مردم ما در امنیت و آرامش در حال گذرندان زندگی هستند. امنیت کشور ما نه تنها باکشورهای همسایه و منطقه بلکه با برخی از کشورهای غربی نیز قابل مقایسه نیست.

نقش قضا
میزان: درباره نقش دستگاه قضا در تامین امنیت استان کرمان بفرمایید. تعامل قوه قضائیه با سایر نهادهای دخیل در این مهم چگونه است؟
همایی‌راد: قطعا نقش قوه قضائیه در بحث امنیت مهم و تعیین کننده است. البته سایر نهادهای استان هم نقش مهمی دارند و به حمدالله با تعامل و هماهنگی‌ای که با مدیریت آقای استاندار، بین دستگاه استان کرمان وجود دارد شاهد امنیت و آرامش در استان هستیم.

 تعامل خوبی بین مجموعه قضایی و استانداری وجود دارد
میزان: قوه قضائیه درحوزه جذب سرمایه
گذاری و سایر موارد مربوط به استانداری چه نقشی داشته و دارد؟
همایی‌راد: قوه قضائیه علی‌رغم همه موانعی که ممکن است درحوزه قانونگذاری وجود داشته باشد، عملکرد خوب و رضایتبخشی داشته است. دستگاه قضایی، مجموعه دادگستری‌ها و دادستانی‌های استان، تعامل سازنده ای با دستگاه‌های اجرایی دارند. همکاری خوبی بین مجموعه قضایی و استانداری وجود دارد و همچنین همدلی و تعامل بین مجموعه اعضای شورای تأمین استان، در کل کشور بی‌نظیر است. اینکه عرض می‌کنم یک نظریه شخصی نیست و در جلساتی که در وزارت کشور داشیم بارها روی این موضوع تأکید شده که تعاملی که در کرمان وجود دارد، در هیچ استانی در این سطح وجود ندارد و این خیلی به نفع مردم است. زیرا برآیند فعالیت ها به ارتقای نظم و امنیت منجر می شود و چون امنیت بستر توسعه محسوب می شود زمینه اقدامات توسعه ای فراهم می شود.

تلفیق کمیسیون‌ها بخاطر همکاری دستگاه قضا
میزان
: آیابطور خاص قوه قضائیه و دادگستری  اقدام خاصی برای حل اختلافات یا رفع موارد قضایی در استان انجام  می دهند که در دیگر استانها وجود نداشته باشد و به تسهیل روند امور قضایی بینجامد؟
همایی‌راد: بله، کارهایی متعددی شده است البته برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته اشاره کنم که آقای استاندار شعاری را از سال 92 مطرح کردند، تحت عنوان «ولایت و توسعه »به این معنا که هرکسی که ولایت را قبول دارد برای توسعه مشارکت کند. هدف اصلی از این شعار هم، توسعه استان زیر چتر ولایت است همچنین تنش‌زدایی از سیاست هم مدنظر بود. استان کرمان پیشینه قوی سیاسی دارد و سیاسیون بزرگی باگرایش های مختلف، از این استان روانه عرصه سیاسی کشور شده اندو خدمات شایانی راارائه کرده اند. لذا با بکارگیری همین شعار در همه امور و سرلوحه قرار دادن تنش‌زدایی در حوزه سیاست باعث شد تا انتخابات گذشته، به دور از هرگونه مشکل و حاشیه ای را در سظح استان برگزار کنیم. اما درباره اقدام خاص که مورد سوالتان نیز بود باید بگویم، یک‌سری کمیسیون هم در مجموعه قضایی و هم در شورای تامین استان وجود دارد، مثلاً کمیسیون مقابله با سرقت هم در مجموعه قضایی و هم در استان پیش‌بینی شده که ما این کمیسیون‌ها را در استان کرمان تلفیق کرده ایم یا به صورت مشترک برگزارمی کنیم. اما دربرخی  استان‌های دیگر نمایندگانی از مجموعه قضایی به مجموعه های اجرایی نمی‌روند تا در آنجا کمیسیون تشکیل دهند و تلفیق این کمیسیون ها درکرمان، به دلیل همکاری و تعامل خوب دستگاه قضا و دستگاه اجرایی است.

آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان و گروه‌های مسلح در استان/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/ همکاری و تعامل پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم
نقش مثبت قوه قضائیه در کاهش سرقت‌های استان
میزان: خروجی این کمیسیون های مشترک چه می‌شود؟
همایی‌راد: اگر استان کرمان در سال 95 به‌عنوان استان برتر در زمینه امنیتی و انتظامی، شناخته شد، تنها بخاطر عملکرد استانداری آن هم به تنهایی نبوده و شاخص‌های متعددی در این زمینه مطرح است که یکی از آنها کاهش سرقت است و دیگری ضریب کشف به وقوع سرقت است. اینها فاکتورهای جداگانه‌ای است و اینها تنها توسط قوه مجریه انجام نمی‌شود و تعامل دستگاه قضایی، دادستان‌ها، سازمان‌ زندان‌ها، نیروی انتظامی و .... با هم به نتیجه گیری این مهم می انجامد. به هرحال نقش قوه قضائیه در کاهش این سرقت‌ها نقش مثبتی بوده است. حضور رئیس کل دادگستری، دادستان و همان‌طور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در شورای تأمین و در همه حوزه‌ها، براساس راهبرد، پیش‌بینی و پیشگیری در جهت ارتقا امنیت، حضور مثبت و مبتنی بر همگرایی بوده است.

 آزادسازی هزار و 850 هکتار زمین در کرمان
همچنین همکاری بسیار خوبی با قوه قضائیه استان در بحث مقابله با حاشیه‌نشینی، زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی انجام شده است، آزادسازی حدود هزار و 850 هکتار زمین در کرمان درطول 4 سال گذشته آن هم بدون تنش انجام شده است و قطعا این مهم با همکاری خوب دستگاه بود که برای تحقق آن 31 جلسه شورای تامین استان برگزار شد. در اجرای دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی تا مورخه 20 مرداد 96 مقدار 5745 هکتار در کل استان آزاد شده که بیش از 1500 هکتار آن در شهر کرمان بوده است برای آزاد سازی این اراضی در مجموع استان 223 جلسه هماهنگی و 31 جلسه شورای تامین برگزار شده است

حاشیه‌نشینی 100 هزارنفری
میزان: به موضع حاشیه‌نشینی اشاره کردید، آماری از جمعیت حاشینه‌نشین کرمان وجود دارد؟
همایی‌راد: جمعیت حاشیه‌نشینی کرمان بالای 100 هزار نفراست و قوه قضائیه همکاری بسیار مؤثری در این زمینه با استانداری در استان کرمان داشته است.جالب است بدانید وقتی در بحث حاشیه‌نشینی شکایت شد (فرض کنید در یک منطقه غیرقانونی شهرکی احداث شده بود) ساکنان آن به کمیسیون اصل نود شکایت کرده بودند، مسئولان استان همه باهم به کمیسیون رفته و اثبات کردند که مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تصاحب اراضی دولتی توسط افراد سودجو براساس یک فرآبند قانونی صورت گرفته است.7 شهرستان شامل کرمان بافت بم جیرفت سیرجان فهرج و نرماشیر دچار پدیده حاشیه نشینی بوده اند که در سالهای 81 تا 87 به اوج خود رسیده و جمعیتی حدود 100 هزار نفر را شامل می شد.

 

احداث کمربند سبز 70کیلومتری درکرمان برای جلوگیری از حاشیه نشینی
میزان: یکی دیگر از موارد مربوط به حوزه امنیتی استانداری‌ها رسیدگی به مسائل حاشیهنشینی است، در این باره چه اقداماتی انجام داده اید؟
همایی‌راد: یکی از اقدامات خوبی که با تدبیر آقای استاندار انجام شده و دادستانی هم در آن همکاری های موثری داشته، احداث کمربند سبز به وسعت 70 کیلومتر برای شهر کرمان است. کرمان از یک سمت به کوه وصل است و از سه طرف به دشت وصل است و وقتی شهر محدود نباشد پشت سر هم خانه می‌سازند. یک بخشی از درختکاری‌هایش انجام شده و در دست اقدام است. ضمن اینکه برخورد ریشه ای با معضل حاشیه نشینی مربوط به آبادسازی روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی است که کارهای خوبی در کرمان انجام شده است.

میزان: کرمان یکی از استان هایی است که از وسعت زیادی برخورداراست، استانداری برای جلوگیری از عدم توزیع ناعادلانه و تبع جلوگیری از حاشیه‌نشینی چه اقداماتی کرده است؟‌
همایی‌راد:به عنوان نمونه یکی از اقدامات استانداری، انتخاب شهر قلعه گنج در دورترین نقطه جغرافیایی استان به عنوان شهر اقتصاد مقاومتی بوده که با همکاری بنیاد مستضعفان در مسیر توسعه قرارگرفته است.  22 شرکت معین اقتصادی دیگر هم برای مناطق مختلف استان پای کارآمده‌اند و توسعه را در دست گرفتند از جمله ، شرکت هواپیمایی ماهان در شهداد و بانک رسالت در گلباف، گهرزمین در منوجان و قرارگاه خاتم الانبیا در رودبارجنوب و موسسات اقتصادی دیگری که برای توانمندسازی جوامع محلی و تحقق اقتصاد مردمی و برای توزیع عادلانه امکانات همه مناطق استان پای کار آمده اند.

آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان/ هیچ گروه مسلح در استان نداریم/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/  نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم

رد قاچاق انسان
میزان: حالا که درباره حاشیه‌نشینی صحبت کردیم اجازه بدهید درباره موضوعی با عنوان «قاچاق انسان» هم سوال کنم، در مورد این موضوع در تبلیغات رسانه های ضد انقلاب زیاد صحبت می شود ، اصلا چنین چیزی در کرمان صحت دارد؟
همایی‌راد: واژه قاچاق انسان، از نظر حقوقی برای تردد غیرقانونی افراد، تعبیر درستی نیست، در قوانین جمهوری اسلامی به  3-4 حوزه مربوط می‌شود که اگر کسی با هدف بردگی، فحشا و یا فروش اعضا اقدام به قاچاق کند، مرتکب این جرم می شود  و قاچاق انسان، به آن جرم اطلاق می گردد. ولی اینکه اتباع از آن سوی مرزها به ایران وارد می‌شوند و یا در کرمان حضور دارند، مشمول ترددهای غیرمجاز مرزی می شوند بنابراین تحت هیچ شرایطی موضوعی به نام «قاچاق انسان» صحت ندارد .

16 نفر فقط با پژو
میزان: درباره جابجایی غیرمجاز اتباع بیگانه بفرمایید وضعیت به چه صورت است؟ ظاهرا برای این کار پول های هنگفتی جابجا می شود.

همایی‌راد: جالب است بدانید کسانی که اقدام به این کار می کنند اغلب با ماشین پژو کار می کنند و و هر بار تا حدودبین 15 تا 16 نفر را در یک ماشین جابجا می کنند، باورش سخت هست ولی انجام می دهند.

جابجایی 18 میلیونی
میزان: پس درست است که پول زیادی جابجا می شود.

همایی‌راد: قاچاقچیان هر شب به‌طور متوسط حدود1500نفر را بصورت غیرقانونی از طریق مرزهای شرقی وارد ایران می‌کنند که متوسط دریافتی‌شان از هرکدام از آنها 1 میلیون و 200 تا دو میلیون تومان است یعنی برای جابجایی هر ماشین، حدود 18 میلیون تومان جابجا می شود. اگر جلوی این روند گرفته نشود تعداد غیر قانونی حاضر درایران به رقم بالایی می رسد و در آینده به جهات مختلف مشکل ساز می شود، از بحث تصادفات و تلفات انسانی گرفته تا شیوع بیماری های مسری، موضوع ازدواج های غیر قانونی ویا موضوعات امنیتی ....

جریمه 201 ریالی
میزان: مشکل کجاست؟ چرا برخورد نمی شود؟
همایی‌راد: مشکل چنین امری در قانون سال 1310 درباره اتباع بیگانه است. در این قانون برای کسانیکه در مرز دستگیر می‌شوند مجازات‌های حبس و جریمه مالی در نظر گرفته شده، اما قانونگذار این را برای داخل کشور در نظر نمی‌گیرد و می‌گوید تنها در مرزقابل اجراست. این ضعف قانون است و باید مجلس این قانون را اصلاح کند. براساس این قانون کسانی که در کرمان دستگیر می‌کنیم و سالیانه بیش از 100 هزارنفر را شامل می شود،طبق آن قانون 201 ریال تا 10 هزار ریال جریمه دارند ولی در حال حاضر چنین پولی در پول رایج ایران نداریم. هم اکنون قضات  و مسئولان قضایی در کرمان به جهت همراهی و تعاملی که با دستگاه اجرایی دارند تفسیری از قانون ارائه می دهند که بتوانند تاحدی جلوی این معضل را بگیرند اما مشکل به صورت اساسی  با اصلاح قانون حل خواهدشد.

میزان: عملکرد قوه قضائیه در این حوزه چیست؟
همایی‌راد: عملکرد دستگاه قضا در این حوزه خوب است و این بخاطر همکاری خوب قوه قضائیه با مجموعه اجرایی و امنیتی است که این تخلفات را زیرمجموعه جرایم سازمان‌یافته و یا در فصل‌هایی می‌برند که بتوانند جلوی آن را بگیرند. اما بهرحال این قانون بازدارنده و پاسخگو نیست.

مجلس تعجیل کند
میزان: با این ضعف قانونی چه دستگاهی باید قوانین درست در این
باره را ارائه کند؟
همایی: قوه قضائیه و دولت لوایح صحیح  دراین‌باره را پیشنهاد داده‌اند، آخرین اقدام در این باره در جلسه ای که با حضور اعضای مجمع نمایندگان و شورای تأمین استان یک ماه پیش در شهر هنزا انجام شد، شورای تأمین در آنجا مصوب کرد که پیشنهاد دادستان استان درخصوص اصلاحیه قانون به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارسال شود یعنی همان قانون 1310 درباره اتباع بیگانه را با یک تبصره و اصلاحیه درستش کنند. پیشنهادمان در این زمینه را به نمایندگان مجلس داده‌ایم خوشبختانه مجمع نمایندگان استان کرمان نیز عزم و اراده جدی برای پیگیری این مسئله را دارند.

آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان/ هیچ گروه مسلح در استان نداریم/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/  نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم

3 هزار و 700 شهید مبارزه با مواد مخدر
ببینید 2 راهبرد وجود دارد، یک راهبرد می‌گوید اگر چیزی وجود نداشته باشد مردم هم سراغ آن نمی‌روند. با همین دیدگاه کشت مواد را ممنوع کردند و مجازات هایی را هم برای آن در نظر گرفتند. البته سخت‌گیری و مجازات‌های سخت همیشه جواب نمی‌دهند و در مقطع کوتاهی کارساز است. اما رویکرد دوم می‌گوید باید روی کاهش تقاضا کار کنید زیرا وقتی تقاضا وجود داشته باشد و آن ماده در دسترس نباشد، طبق یک اصل اقتصادی افراد سراغ کالاهای جایگزین می‌روند مثلا با ممنوعیت کشت و تولید موادطبیعی، از مواد صنعتی استفاده می‌کنند و یا مواد مخدر وارداتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این را هم نباید نادیده بگیریم که چه نتیجه‌ای از‌ آن سیاست‌ها گرفتیم؟ آیا مصرف و قاچاق متوقف شد؟ خیر. هم‌اکنون 3 هزار و 700 شهید مبارزه با مواد مخدر داریم. بخشی از این شهدا به‌خاطر مبارزه با کاروان‌های مسلح به شهادت رسیدند.

معتاد بیمار است
میزان
:‌ در 4 سال گذشته استانداری چه اقداماتی برای مبارزه با مواد مخدر انجام داده است؟
همایی‌راد: در بحث مواد مخدر دو محور کاهش عرضه و مقابله با تقاضا داریم. خب در بخش کاهش تقاضا از طریق پیشگیری عمل می‌کنیم که هم‌اکنون از طریق آموزش و پرورش، بهزیستی، صدا و سیما و گنجاندن مفاهیمی در کتب درسی و برگزاری کارگاهها، کارهای آموزشی می‌شود. روی مسئله درمان هم دانشگاه علوم پزشکی مشغول به فعالیت است. کمپ‌های ترک اعتیاد ماده 15 که شامل معتادان خود معرف است را تشکیل دادیم. البته ماده 16 هم هست که مربوط به جمع‌آوری معتادان متجاهر است که بخشی از همکاری مؤثر دادستانی و مجموعه قضایی استان در جمع‌آوری معتادان متجاهر است. یکی هم کاهش آسیب است که عوارض ثانویه را کنترل می‌کند تا فردی که معتاد شده موادش را به مواد سبک‌تری تبدیل کنیم یا عوارضی مانند ایدز و هپاتیت را کنترل کنیم و مراکز ترک اعتیاد و متدون درمانی و اجتماعات درمان مدار هم دایر است. همان‌طور که می‌دانید تا سال 1374 هیچگونه درمان قانونی روی معتادان نمی‌توانستیم، انجام دهیم و همین بحثی که سر قانون قاچاقچیان وجود دارد سر مصرف‌کنندگان مواد هم وجود داشت. در نتیجه درمان قانونی نبود و دانشگاه‌ها و بهزیستی هم نمی توانستند روی این موضوع کار کنند. از 1374 ستاد مبارزه با مواد مخدر توانست کشور را متقاعد کند که یک معتاد بیمار است و برای کار در این زمینه می‌توان از تجارب موفق دیگر کشورها استفاده کرد.


آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان/ هیچ گروه مسلح در استان نداریم/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/  نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم

اعتیاد 10 درصدی جمعیت قبل از انقلاب
میزان: با توجه با سوابقی که داشتید آماری از معتادان قبل از انقلاب دارید؟ در کل کشور.
همایی‌راد: من تمام سوابق مربوط به اعتیاد در زمان پهلوی را خوانده‌ام. طبق گزارش های مستند و متعددی که درآن زمان تا 3 میلیون نفر از جمعیت 30 میلیون و اندی کشور معتاد بودند یعنی چیزی حدود 10 درصد جمعیت کشور. در تهران بیش از 500شیره کش‌خانه موجود بوده است و در این شهر کلینیک ترک اعتیاد حیوانات خانگی داشته‌اند. در پژوهش که در سال ١٣٥٢ انجام شد٢١٧٣نوزاد معتاد به هروئین درتهران به دنیا آمده‌، با وجود همه این مسائل ، قوانین و نوع برخوردها خوشبختانه جمهوری اسلامی بعد از انقلاب کارنامه بسیار موفقی در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارد اما آسیب های اجتماعی هم وجود دارد که به آن نپرداخته ایم و باید به آن بپردازیم. ایران جایگاه جهانی رفیعی در کشفیات مبارزه با مواد مخدر دارد که اگر انجام نشده بود وضعیت اسفناکی در کشور داشتیم و البته به نفع کشورهای غربی نیز بوده است، اما باید به موضوع آسیب های اجتماعی تمرکز کنیم.

از تیرماه 95 هیچ گروه مستقر مسلحی در استان نداریم
میزان: بحث دیگری که درباره آن بحث می شود و اتفاقا در مورد کرمان هم مطرح است، مبحث اشرار و گروه های مسلح است، در حال حاضر وضعیت به چه صورت است و اصلا گروه مسلحی در استان وجود دارد؟
همایی‌راد: در دهه های 60 و 70 حدود 200 گروه مسلح مستقر در کرمان وجود داشته که  همه در زمینه مواد مخدر و شرارت فعالیت می‌کردند. در طول دهه‌های گذشته در استان کرمان برخورد ایثارگرانه و متعهدانه نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و اطلاعات و اقدامات قضایی باعث شده تا با این عوامل برخورد شود از تیرماه 95 با حذف آخرین گروه در مرز مشترک کرمان با سیستان و بلوچستان و تأمین دادن به بقیه اعضا، دیگر هیچ گروه مستقر مسلحی در استان نداریم و این به توسعه خیلی کمک می‌کند.

نقش سردار سلیمانی در سرکوب اشرار
میزان: مطلع هستید که سردار حاج قاسم سلیمانی قبل از حضور در نیروی قدس سپاه در قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه حضور داشتند و اتفاقا نقش پررنگی در سرکوب اشرار ایفا کردند، تائید می فرمایید؟ اگر نکته ای هم هست بفرمایید.
همایی‌راد: بله درست گفتید. حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در دهه 70نقش مهمی در پاکسازی اشرار در مناطق آلوده از جمله در استان کرمان داشتند. اتفاقا اکثر دوستانی که هم اکنون در مدیریت استان کرمان نقش دارند دردوران دفاع مقدس در مجموعه لشگر 41 ثارالله فعالیت داشته و با ایشان کار می کردند.

همزیستی مسالمت آمیز ادیان، اقوام و مذاهب در کرمان
میزان: یکی دیگر از موضوعات در حوزه تامین امنیت حفظ همزیستی مسالمت آمیز و برقراری آرامش بین قومیت
ها و ادیان موجود در استان هاست، وضعیت ادیان در استان چگونه است؟
همایی‌راد: ما یک گروه هموطنان زرتشتی داریم که همزیستی مسالمت‌آمیزی از دهه‌های قبل با آنها داریم و مرکزیت شان در کرمان و یزد است و تعدادی اهل تسنن در شرق و جنوب استان داریم که همگرایی خیلی خوبی با اهل تشیع دارند و سیاست‌های دولت هم برای تقویت همگرایی است. هم‌اکنون خیلی از امکانات توسعه‌ای در مناطق سنی‌نشین انجام شده است و هموطنان سنی مذهب در شوراهای شهر و روستا حضور دارند و هیچ گونه مشکلی در روابط بین اقوام، مذاهب و اقلیتهای مذهبی دراستان کرمان وجود ندارد.

طایفهها در استان مشکلات امنیتی ایجاد نکردهاند
میزان: آیا درگیریهای طایفهای در کرمان وجود دارد؟
همایی: خیلی کم است. با حضور به‌موقع و سریع سعی می‌کنیم اختلافی پیش نیاید. چندی قبل (بین دو طایفه فرامرزی و منصوری) درگیری بود که باورود به موقع مشکلشان حل شد. البته از نفوذ سران طوایف استفاده می‌کنیم. همان زمانی که دو طایفه فرامرزی‌ها و منصوری‌ها  درگیری داشتند یکی از افرادی که مرتکب جرم شده بود به خوزستان فرار کرده بود که با پادرمیانی ریش‌سفیدان خود را معرفی کرد. طایفه‌ها در استان مشکلات امنیتی ایجاد نکرده‌اند و به عکس، در ارتقای امنیت سهم بسزایی دارند.

آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان/ هیچ گروه مسلح در استان نداریم/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/  نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم

انسانی ترین رفتار با مهاجران در ایران در حال انجام است
میزان: یکی از گلایههای برخی نمایندگان استان درباره بیکاری بهخاطر حضور اتباع بیگانه و بهکار گیری آنها در برخی مشاغل است؟ تأیید میکنید؟
همایی‌راد: درباره بحث اتباع خارجی و افاغنه به‌صورت مشخص، افرادی که دارای گذرنامه یا کارت بوده و کسانی که تحت پوشش کمیساریای عالی پناهندگان هستند به 100 هزار نفر می‌رسند. پیش‌بینی می‌شود 2 و نیم برابر این میزان هم اتباع غیرمجاز هستند. یعنی در حدود 300 و 50 هزار نفر جمعیت افاغنه مجاز و غیرمجازند. هم اکنون با طیفی از اتباع بیگانه مواجهیم اگر نگاهی همه‌جانبه به این موضوع نشود با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. انسانی‌ترین رفتار با مهاجران در جمهوری اسلامی در حال انجام است. به عنوان مثال در جهت اجرای  فرمان مقام معظم رهبری چندین هزارنفر از فرزندان افاغنه ای که غیرمجاز در کرمان سکونت داشتند، امکان برخورداری از تحصیل را پیدا کردند، طرح ساماندهی اتباع خارجی سال 94 توسط آقای استاندار به وزارت کشور ارسال شد و در فروردین سال 95 به تصویب شورای امنیت رسید که امیدواریم همه مفاد آن اجرایی شود.

ضرورت تشکیل سازمان ملی امور مهاجرت درکشور
ما باید به سمت تشکیل سازمان ملی امور مهاجرت برویم. حدود 3 تا 4 میلیون اتباع خارجی در ایران است. ما در یکی از طرح‌هایمان برای وزارت کشور این موضوع را نوشته‌ایم. مهاجرت جریان جهانی است و به دلایل سیاسی، اقتصادی،انسانی و هم مرز بودن انجام می شود که باید آن را مدیریت کنیم. وقتی ورود قانونی مدیریت و تسهیل شود، مهاجرت غیرقانونی صورت نمی‌گیرد.

ضریب کشف قتلمان از 80 که نرم جهانی است بالاتر است
میزان: بفرمایید پس از چهار سال ماموریت چه اقداماتی انجام دادید که بجای «باید بشود» بشود از فعل «شد» برای آنها استفاده کرد؟
همایی‌راد: من از سه سال و نیم پیش این مسئولیت را دارم. در حوزه امنیتی به‌عنوان سخنگوی شورای تامین به برخی موارد اشاره می‌کنم زیرا همه اعضای شورای تأمین در به ثمر رسیدن فعالیت ها نقش داشته اند. استان کرمان سال 95 استان برتر امنیتی و انتظامی کشور شناخته شد و به‌عنوان بزرگ‌ترین استان کشور هم هست. در این دوره قاتلانی دستگیر شدند که 10-15 سال فراری بودند و با شناسنامه جعلی در استان‌های دیگر زندگی می‌کردند. ضریب کشف قتل‌ از 80 که نرم جهانی است بالاتر است و به حدود 90 رسیده است این دستاورد خوبی بود. که براساس مصوبات شورای تامین، همکاری دستگاه قضایی و پلیس آگاهی انجام شد. در زمینه پیشگیری نیز اقدامات خوبی کردیم. یک مورد لغو تجمعات سیاسی نداشتیم با هیچ تجمع صنفی برخورد فیزیکی و امنیتی نکردیم. ما اعتراض مسالمت‌امیز را حق مردم می‌بینیم. مدارایی که با تجمعات مردم کرمان می‌کنیم از خویشتن‌داری پلیس کره جنوبی که در جهان به مدارا کردن شهرت دارد هم جلوتر است. هیچ حاشیه امنیتی برای نظام ایجاد نشد و همه مسائل و رخدادها با مدارا و خویشتن‌داری و با تدبیر برخورد کردیم.

علت تاخیر معرفی استاندار
میزان: خاطرتان باشد استاندار کرمان در دولت یازدهم(یعنی آقای رزم حسینی استاندار فعلی) با تاخیر معرفی و منصوب شد. دلیل خاصی داشت؟
همایی‌راد: به این دلیل بود که یک عده می خواستند آقای نجار استاندار کرمان شوند، یک عده بنا داشتند استاندار منتسب به جریانات سیاسی خاصی باشد و جریان اعتدال هم می خواست گزینه خودش باشد. بنابراین با همفکری  و بررسی ها سرانجام آقای رزم حسینی معرفی شد که امروزه توفیقات بسیار ارزشمندی به عنوان نماینده عالی دولت داشته اند.

آخرین وضعیت امنیتی کرمان/ رد قاچاق انسان/ هیچ گروه مسلح در استان نداریم/ نقش حاج قاسم در پاکسازی اشرار/ جریمه 201 ریالی/ حقوق نجومی آقای معاون/  نقش پررنگ قوه قضائیه در حل مشکلات و کاهش آمار جرائم

میزان: آقای رزم حسینی در دولت دوازدهم نیز حضور خواهند داشت؟
همایی‌راد: حداقل به عنوان یک فرد کرمانی امیدوارم این اتفاق بیفتد و مسیر توسعه ای که در استان کرمان آغاز شده با قوت بیشتری ادامه بیابد.

میزان: آقای همایی‌راد از اینکه فرصت خود را در اختیار گروه سیاسی قرار دادید سپاسگزارم اگر نگته ای دارید بفرمایید.
همایی‌راد: منم هم از شما و از همه همکارانتان در تشکر می کنم.

گفت‌وگو: وحید عظیم‌نیا و ندا فراهانی

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *