تحلیل غیرواقعی موساد و نتانیاهو از تحولات سوریه ؛ نقش‌آفرینی ایران در سوریه نتیجه شکست داعش نیست

22:30 - 23 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۸۸۳۲
پایگاه دبکافایل نزدیک به سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی تحلیلی ارزیابی رئیس موساد و بنیامین نتانیاهو از تحولات سوریه را کپی‌برداری از ارزیابی آمریکا از تحولات افغانستان و یمن می‌داند و این نوع تحلیل را برای امنیت این رژیم بسیار گمراه‌کننده و ساده‌سازی امور پیچیده توصیف می‌کند.

نتانیاهو و یوسی کوهنبه گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه تحلیلی-خبری دبکافایل در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین رئیس سازمان جاسوسی موساد ارزیابی‌های مقامات رژیم صهیونیستی از تحولات سوریه را کاملا بی‌ربط و غیرواقعی می‌داند.


دبکا فایل با اشاره به این گفته بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن "در سوریه هرجایی که داعش خارج می‌شود نیروهای ایرانی وارد می‌شود" می‌نویسد که این اظهارات نتانیاهو و کوهن وام‌گرفته از ارزیابی‌های مقامات آمریکا از تحولات افغانستان ویمن است که نمی‌تواند به عنوان یک اصل راهنما برای امنیت مرزهای فلسطین اشغالی و به ویژه مرزهای با سوریه به کار برده شود.


نویسنده با ادعای اینکه اگرچه این اظهارات کوهن و نتانیاهو درباره اینکه ایران بزرگترین خطر امنیتی برای اسرائیل است اما نمی‌توان تحولات افغانستان ویمن را به اوضاع کنونی سوریه تعمیم داد در نقد ارزیابی‌ مقامات رژیم صهیونیستی می‌افزاید: ارتش سوریه، نیروهای ترکیه، گروه‌های معارض و نیروهای کُرد، داعش را از قسمت‎های شمالی سوریه اخراج کردند و پس از آن هیچ نیرو و گروه تحت حمایت ایران وارد این قسمت‎های آزادشده نشده‌ است و افزون بر این نیروهای تحت حمایت ایران در عملیات آزادسازی شهرهای رقه، طبقه، الباب شرکت نداشتنه و ندارند.


نگارنده ریشه این اشتباه تحلیلی رئیس سازمان موساد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تحولات سوریه را در سال 2012 یعنی دو سال پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه می‌داند ؛ در سال 2012 مقامات امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیسیت در اشتباهی راهبردی پافشاری می‌کردند که دولت سوریه به زودی سقوط خواهد کرد.


به نوشته گزارش‌نویس دبکا، همین اشتباه راهبردی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را چند ماه بعد «هرتزی هالوی» رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز تکرار کرد و به همین دلیل مانع ورود نیروهای حزب‌‌الله به سوریه برای دفاع از دولت و مردم سوریه نشد؛ استدلال این بود که چون دولت سوریه در حال فروپاشی است، نیروهای حزب‌الله در جنگ سوریه ضربات سنگینی متحمل و به تبع به‌شدت ضعیف خواهند شد و توان شکل‌دهی هیچ جنگی علیه اسرائیل نخواهند داشت.


وی در ادامه می‌افزاید: اما گذر زمان این ارزیابی مقامات اسرائیل را روشن کرد. دولت سوریه نه تنها پابرجا ماند بلکه بحران سوریه موجب شد نیروهای حزب‌الله بسیار قوی‌تر و منسجم‌تر از قبل از جنگ سوریه بیرون بیایند و پاداش حضور سال‎ها در سوریه این است که حزب‌الله در آینده سوریه پساجنگ نقش کلیدی خواهند داشت که این امر دارایی راهبردی حزب‌الله در جنگ علیه اسرائیل در مرزهای لبنان و سوریه است.


دبکا با اعلام این ادعا که آمریکا و روسیه همزمان به نیروهای حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه کمک می‌کنند می‌نویسد: نیروی هوایی روسیه و یگان‎های عملیات ویژه این کشور به نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه در شکست گروه‌های تروریستی و داعش کمک می‌کنند و همزمان نیروهای ویژه آمریکا نیز به آنها کمک می‌کنند تا مرزهای سوریه با لبنان را از حضور گروه‎های داعش و جبهه‌النصره پاکسازی کنند.


نگارنده با اشاره به اینکه حضور نیروهای تحت حمایت ایران در مرزهای سرزمین‎های اشغالی نه نتیجه حذف داعش بلکه برآیند اقدامات عملی روسیه و آمریکا است تأکید می‌کند: ارزیابی مقامات رژیم صهیونیستی از تحولات سوریه نه‌تنها ساده‌سازی بیش از حد اوضاع پیچیده این کشور است بلکه به‌شدت نیز گمراه‌کننده است.


پایگاه دبکافایل در پایان خطاب به مقامات رژیم صهیونستی این سؤال را طرح می‌کند که راهکار بنیامین نتانیاهو برای مقابله با خطری که حاصل فرایند تحولات سوریه است چه خواهد بود، خطری که روسیه، عربستان سعودی و آمریکا، متحد راهبردی اسرائیل، از آن پشتیبانی می‌کنند.

 


برچسب ها: یوسی کوهن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *