ماده قانونی تصرف عدوانی

9:19 - 21 تير 1396
کد خبر: ۳۲۷۹۷۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تصرف عدوانی از جمله جرایم شایع علیه اموال و مالکیت است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، تصرف عدوانی از جمله جرایم شایع علیه اموال و مالکیت است.

تصرف عبارت است از تصرفات قانونی و غیر قانونی. تصرف قانونی تصرفات مالک حقیقی یا ذی حق یا افراد ماذون از سوی آن‌ها را شامل می‌شود و تصرف غیر قانونی که از آن به تصرف عدوانی یا ید عاریه تعبیر می‌گردد، «تصرف در مال غیر بدون اذن مالک و قانون است» (۲) و در خصوص واژه عدوان آمده است: «صفت تصرف بدون مجوز قانونی است». (۳) موضوعیت داشته باشد صرفاً خارج کردن مال از ید مالک یا ذی حق منظور نظر بوده است نه خارج کردن مال از ید متصرف سابق.


علی رغم بار معنایی سابق الذکر ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی تصرف عدوانی را اینگونه تعریف می‌کند:

«ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.» در تعریف بالا بر خلاف معنای حقیقی تصرف عدوانی سخن از تصرف در مال غیرمنقول بدون رضایت متصرف سابق به میان می‌آید و قانونگذار عدوانی بودن را نیز در این دعوی عدم رضایت متصرف سابق دانسته است. (۴) گویی قانونگذار در دعوای تصرف عدوانی به معنای واقعی تصرف عدوانی که در حقوق مدنی و فقه مطرح بوده نظر نداشته و صرفاً به حمایت از تصرفات، متصرفان سابق در اموال غیرمنقول پرداخته است لذا انتخاب و کاربرد عبارت تصرف عدوانی بر این دعوی را باید به حساب تسامح قانونگذار گذاشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *