نخست وزیر عراق: ایران و عراق در مبارزه با تروریسم در یک سنگر هستند/آمادگی ایران برای همکاری با عراق برای حل معضل ریزگردها/آمادگی عراق برای انجام مبادلات تجاری از طریق ارز ملی

19:45 - 30 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۱۲۱۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته در كنار دولت و ملت عراق خواهد بود، گفت: ايران در همه ي زمينه ها از جمله در مقابله با تهديدات امنيتي و مبارزه با گروه هاي تروريستي و برقراري امنيت و ثبات در منطقه در كنار عراق خواهد بود.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،  اسحاق جهانگيري عصر امروز (سه شنبه) در مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه ي ايران و عراق با تبريك پيروزي هاي اخير دولت و ملت عراق در نبرد عليه داعش و به خصوص موفقيت هاي حاصل شده در موصل اظهار داشت: اين پيروزي ها تاثير فراواني در امنيت عراق و منطقه خواهد داشت و اميدوارم در سايه ي پيروزي هاي اخير شاهد وفاق و انسجام ملي و حضور همه ي گروه ها و جريانات سياسي اين كشور باشيم.
 
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه منطقه ي خليج فارس و خاورميانه در شرايط خاصي قرار دارد، حضور هيات عراقي در ايران و گفتگو با مقامات جمهوري اسلامي ايران را زمينه اي براي حل مسائل منطقه و پيشرفت كشورهاي اسلامي دانست.
 
وي روابط دو جانبه ميان تهران و بغداد در زمينه هاي سياسي، اقتصادي،‌ فرهنگي، امنيتي و نظامي را بسيار خوب ارزيابي كرد و افزود: بايد تلاش كنيم سطح روابط دوجانبه متناسب با ظرفيت هاي دو كشور ارتقاء پيدا كند.
 
 جهانگيري همچنين با اشاره به برخي موانع پيش روي توسعه ي روابط اقتصادي ميان دو كشور، تصريح كرد: مسائل بانكي از مهمترين موانع فراروي توسعه ي مناسبات تجاري و اقتصادي ايران و عراق است كه بايد با جديت براي حل اين مسائل تلاش كنيم چرا كه روابط بانكي پيش نياز همكاري هاي اقتصادي است.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: براي حل مسائل بانكي راهكارهاي متعددي وجود دارد از جمله آنكه دو كشور مي توانند مبادلات تجاري خود را با ارز ملي خود انجام دهند كه اين امر نيازمند هماهنگي و توافق ميان بانك هاي دو كشور است.
 
وي با تاكيد بر ضرورت پرداخت مطالبات معوق شركت هاي پيمانكار ايراني فعال در پروژه هاي كشور عراق، گفت: در خصوص خط لوله ي انتقال گاز به بغداد و همكاري هاي نفتي توافقات خوبي ميان دو كشور صورت گرفته كه بايد اجرايي شود.
 
جهانگيري احداث راه آهن شلمچه ـ بصره را گامي مهم در جهت تسهيل رفت و آمد مسافرين و جابه جايي كالا ميان دو كشور دانست و با تاكيد بر اينكه احداث اين خط ريلي يك اقدام استراتژيك است، گفت: در اين زمينه توافقاتي ميان مسئولين حوزه ي حمل و نقل دو كشور انجام شده كه پيگيري و اجراي آن امري ضروري است.
 
معاون اول رييس جمهور در ادامه با تاكيد بر اينكه همكاري هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي ايران و عراق به نقطه اي رسيده كه براي توسعه ي آن نيازمند تهيه سند جامع همكاري هاي تجاري و اقتصادي دو كشور هستيم، گفت: در اين سند بايد همه ي مسائل و جوانب ديده شود و وظايف و تكاليف دستگاه هاي مختلف دو كشور مشخص گردد. لازم است كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور در اين زمينه ماموريت پيدا كند تا در يك دوره ي زماني مشخص نسبت به تدوين اين سند اقدام نمايد.
 
وي همچنين با اشاره به گسترش رفت و آمد هاي مردم ايران و عراق به خصوص در مناسبت هاي مذهبي تصريح كرد: اين موضوع به خصوص در ايام اربعين حسيني از اهميت دو چنداني برخوردار است و تهران پيشنهاد مي كند كه براي تسهيل در رفت و آمد مردم، توافق نامه ي لغو رواديد ميان ايران و عراق به امضا برسد.
  دكتر جهانگيري به موضوع گرد و غبار و ريزگردها نيز پرداخت و خاطر نشان كرد: مردم استان هاي مرزي ايران با مشكلات جدي در اين زمينه روبرو هستند كه لازم است با توسعه ي همكاري ها ميان دو كشور معضل ريزگردها را برطرف كنيم و ايران در اين زمينه از آمادگي لازم برخوردار است.
 
نخست وزير عراق نيز در اين نشست ضمن محكوم كردن اقدامات تروريستي داعش در مجلس شوراي اسلامي و حرم امام راحل گفت: اين اقدامات نشان دهنده ي آن است كه تروريسم مرز نمي شناسد و اقدامات تروريستي در همه جا گسترده است بنابراين بايد با همكاري مشترك در برابر چنين پديده اي بايستيم.
 
حيدر العبادي افزود: گروه هاي تكفيري و تروريست ها سالهاست كه جان مردم عراق را به مخاطره انداخته اند و خوشبختانه كار آنها به مرحله ي پاياني رسيده و در موصل و مرزهاي سوريه و عراق اقداماتي انجام خواهيم داد كه راه آنها به طور كامل بسته شود.
وي با بيان اينكه عراق در مبارزه با تروريسم با جمهوري اسلامي ايران در سنگري واحد قرار دارد، گفت: بايد تلاش كنيم در بخش همكاري هاي اقتصادي و در زمينه ي پيشرفت و آباداني نيز در يك مسير مشترك گام برداريم.
 
نخست وزير عراق از آمادگي كشورش براي تقويت روابط با جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي تجاري، اقتصادي، عمراني و فرهنگي و مذهبي خبر داد و افزود: بايد براي احياء اروند رود نيز تلاش كنيم و عراق در اين زمينه آمادگي كامل دارد و اگر مشكلات آن برطرف شود خدمات شاياني به مردم خرمشهر، آبادان و بصره خواهد رسيد.
حيدر العبادي با يادآوري اينكه ميزان مبادلات تجاري ميان دو كشور به 13 ميليارد دلار رسيده است، گفت: حجم اين مبادلات در 5 سال اخير اندكي كاهش يافته بود كه خوشبختانه اكنون جبران شده و بايد تلاش كنيم از رقم فعلي نيز بالاتر رود.
 
وي با تاكيد بر اينكه هيچ زمينه اي وجود ندارد كه ايران و عراق نتوانند همكاري كنند، خاطر نشان كرد: بخش نفت، گاز، برق، بيابان زدايي، مقابله با ريزگردها از جمله زمينه هاي همكاري ميان دو كشور است و در ساير زمينه ها نظير مبارزه با قاچاق كالا و مواد مخدر و جرائم سازمان يافته نيز امكان همكاري وجود دارد.
 
حيدر العبادي از آمادگي كامل عراق براي مبادلات تجاري دو كشور از طريق ارز ملي خبر داد و افزود: احداث خط راه آهن شلمچه ـ بصره نيز نيازمند سرمايه گذاري است تا هرچه سريعتر اجرايي و تكميل شود.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *