جرائم انتخاباتی به دستگاه قضایی گزارش شود

14:58 - 23 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۴۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رفاهی معاون اجتماعی دادگستری یزد گفت: سازمان‌ها و نهاد‌های عضو ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی، باید گزارش‌های خود را مستند و در اسرع وقت به دستگاه قضایی جهت بررسی و اخذ تصمیم مقتضی ارسال کنند.
سید علی اصغر رفاهیسید علی اصغر رفاهی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی گفت: سازمان‌ها و نهاد‌های عضو ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی، باید گزارش‌های خود را مستند و در اسرع وقت به دستگاه قضایی جهت بررسی و اخذ تصمیم مقتضی ارسال کنند.

وی گفت: دستگاه قضایی، علی رغم وظیفه قانونی از لغو سخنرانی افراد حاشیه‌دار به واسطه جلوگیری از هرگونه شائبه و شایعه‌ای به صورت یک جانبه خودداری خواهد کرد و تنها به سبب حفظ نظم و آرامش، در صورت حضور افراد پر حاشیه ابتدا با توجیه فرد مدعو و میزبان و طیف پیشتبان برای برگزاری بی حاشیه مراسم‌ها زمینه سازی می‌شود و در صورتی که پیش بینی هرگونه حاشیه سازی و موارد غیر قانونی برود با تصمیم جمعی متولیان، جلسات حاشیه ساز لغو خواهد شد.

این مقام قضایی از تشکیل جلسات متناظر ستاد پیشگیری در شهرستان‌های استان یزد خبر داد و اظهار کرد: در همه شهرستان‌های استان یزد جلسه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی تشکیل و برای برگزاری یک انتخابات خوب و بی حاشیه تلاش می‌شود.

رفاهی نسبت به هرگونه استفاده از امکانات دولتی در انتخابات نیز هشدار داد و تصریح کرد: هیچ فرد دارای مسئولیتی در ساعات کاری حق ندارد له و یا علیه کاندیدای خاصی موضع گیری نماید و همچنین از امکانات دولتی برای فرد خاصی استفاده کند که این مسئله جرم مصرح در قانون است و با مرتکبین برخورد می‌گردد.

وی به برخی مصوبات چهارمین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات کشور اشاره کرد و گفت: بند یک مصوبات؛ از وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی می‌خواهد تا به واحدهای استانی و شهرستانی خود ابلاغ کنند تا ضمن مستندسازی هر گونه جرم یا تخلف انتخاباتی، علاوه بر ارسال فوری آن به نهاد یا دستگاه مرکزی مربوط به طور همزمان مراتب را به دبیرخانه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان و دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان ذیربط ارسال کنند.

رفاهی یادآور شد: در بند دوم مصوبات ستاد مرکزی، سازمان‌ها و نهادهای عضو ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی به محض وصول گزارش‌های مربوط به جرائم و تخلفات انتخاباتی ضمن بررسی و راستی آزمایی آن‌ها باید مراتب را به صورت مستند به دبیرخانه ستاد مرکزی ارسال کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: حسب مصوبه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی، در مواردی که احتمال بروز بی‌نظمی و ناآرامی در اثر برگزاری نشست‌های انتخاباتی و سخنرانی فرد یا افراد حاشیه‌دار متصور می‌باشد، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ذیربط نسبت به دعوت از سخنران مورد نظر و توجیه وی اقدام کند، در صورت عدم رعایت ملاحظات به وسیله سخنران مورد نظر و بروز هرگونه تنش و بی‌نظمی، اقدام قضایی لازم به عمل آید.

رفاهی به تأکید مجدد وزارت کشور به کلیه استانداران و فرمانداران سراسر کشور مبنی بر اینکه به عنوان مجریان انتخابات از هرگونه مداخله له یا علیه هریک از نامزدهای انتخاباتی به طور جدّ خودداری کنند، اشاره کرد و افزود: دادستان کل کشور طی نامه‌ای به کلیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم رعایت قانون، ملاحظات حفاظتی و توجه به منافع و امنیت ملی کشور در برنامه‌های تبلیغاتی، تأکید کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *