دستیار کی‌روش گزینه سرمربیگری تیم امید

12:16 - 16 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۶۰۶۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
احتمال دارد دستیار کی‌روش، در صورت عدم بازگشت به کادرفنی تیم ملی بزرگسالان، هدایت تیم ملی امید را بر عهده بگیرد.
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، آذر سال گذشته بود که به دنبال مذاکرات انجام شده بین مدیران فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک، کیومرث هاشمی با شرط مهدی تاج درباره تیم فوتبال امید موافقت کرد و مدیریت و برنامه‌ریزی برای این تیم را به صورت کامل به فدراسیون فوتبال واگذار کرد.

قرعه‌کشی مسابقات انتخابی قهرمانی تیم ملی زیر ۲۳ سال آسیا اسفند سال گذشته برگزار شد و تیم‌های مختلف از جمله ایران رقبای خود در این مسابقات را شناسایی کردند. تیم امید ایران در گروه اول این مسابقات در حالی با عمان، قرقیزستان و سریلانکا هم‌گروه شده است که مدت‌هاست اعضای کادر فنی تیم امید مشخص نیستند.
 
از ابتدای بهمن‌ ۱۳۹۴ که امیدهای ایران با هدایت خاکپور در مرحله حذفی مسابقات قهرمانی آسیا مقابل ژاپن باختند و با حذف از بازی‌ها شانس المپیکی شدن را از دست دادند، تا به امروز فوتبال ملی ایران در رده امید در کمای مطلق قرار داشته است.
 
با اینکه از آذر سال گذشته کمیته المپیک مدیریت تیم امید را به فدراسیون محول کرد، مهدی تاج و همکارانش هنوز تصمیمی رسمی برای انتخاب اعضای کادر فنی تیم امید نگرفته‌اند. این در حالی است که مسابقات انتخابی قهرمانی آسیا از ۲۸ تیر آغاز خواهد شد و بعد از مشخص شدن چهره ۱۶ تیم صعود کننده، مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا از ۲۳ دی‌ سال جاری در چین آغاز خواهد شد.

چند هفته قبل،‌ فدراسیون فوتبال با صدور اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،‌ شاکله اصلی تیم امید از تیم ملی جوانان فعلی که تحت هدایت امیر حسین پیروانی است تشکیل خواهد شد. بر همین اساس فدراسیون اعلام کرد عملکرد بازیکنانی که شرایط حضور در این تیم را دارند توسط کادر فعلی تیم ملی جوانان و با نظارت کمیته فنی‌وتوسعه و کمیته جوانان فدراسیون زیر نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب تا زمانی که کادر فنی نهایی تیم ملی امید توسط فدراسیون مشخص نشوند کارهای تیم امید زیر نظر امیرحسین پیروانی و همکارانش انجام خواهد شد.

نکته قابل تامل اینجاست که فدراسیون فوتبال به خاطر بحران شدید مالی عملا توان عقد قرارداد با یک مربی خارجی برای هدایت تیم امید در مقطع کنونی را ندارد. از طرفی مربیان مطرح داخلی هم برای قبول هدایت این تیم ارقامی پیشنهاد داده‌اند که فدراسیون توان پرداخت این پول را ندارد! به همین ترتیب مهدی تاج و همکارانش در نظر دارند از مربیانی که در حال حاضر تحت قرارداد فدراسیون هستند برای هدایت تیم امیدی استفاده کنند که ۴۰ سال است فقط مسیر ناکامی و تلخی را سپری کرده است.
 
در حال حاضر با نزدیک شدن به برنامه بازی‌های تیم امید اخبار و شایعات جدیدی هم پیرامون کادر فنی جدید شنیده می‌شود. تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از این مسئله دارد که مارکار اقاجانیان دستیار کی‌روش که ۴ ماه است از سمت خود توسط مرد پرتغالی کنار گذاشته شده، یکی از جدی‌ترین گزینه‌های سرمربی‌گری تیم امید است.
 
آقاجانیان ۶ سال سابقه مربیگری در کنار کارلوس کی‌روش را در کارنامه دارد و در این سال‌ها در مسابقات بزرگی، چون جام جهانی و جام ملت‌های آسیا با تیم ملی شرکت کرده است. کار کردن کنار یکی از مربیان بزرگ و صاحب سبک فوتبال ایران شرایطی را فراهم کرده که مارکار آقاجانیان بتواند تجارب زیادی در مربیگری به دست بیاورد.
 
به این ترتیب گفته می‌شود این مربی که با فدراسیون فوتبال قرارداد رسمی دارد، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های سرمربی‌گری تیم ملی امید خواهد بود. ازآنجایی اکثر نفرات تیم امید بازیکنان شاغل در تیم‌های لیگ برتری هستند که بعضا مورد توجه کادر فنی تیم ملی بزرگسالان قرار می‌گیرند، هدایت امید‌ها باید بر عهده کسی باشد که بر خلاف دوره خاکپور و مایلی‌کهن، ارتباط بسیار نزدیک کاری و فکری با کادر فنی تیم ملی بزرگسالان داشته باشد. به این ترتیب دیگر حاشیه‌های گذشته هم تکرار نخواهد شد.
 
از همین رو به نظر می‌رسد که نام مارکار آقاجانیان دستیار کارلوس کی‌روش هم در بین گزینه‌های مورد نظر فدراسیون فوتبال برای سرمربیگری تیم امید قرار گرفته است.
 
مارکار که ۴ ماه است با تصمیم کی‌روش به همراه سایر مربیان ایرانی اجازه حضور در اردو‌ها و مسابقات تیم ملی را ندارد، منتظر تصمیمی است که فدراسیون فوتبال برای مربیان اخراجی ایران توسط کی‌روش خواهد گرفت. در شرایط کنونی اولویت اصلی مدیران فدراسیون این بوده که مقدما بازگشت مربیان اخراجی به تیم ملی را بعد از برگزاری بازی با ازبکستان فراهم کنند. اما اگر این اتفاق به هر دلیلی عملی نشود، احتمال اینکه آقاجانیان به عنوان سرمربی و یا حتی مربی در کادر فنی تیم امید حضور پیدا کند بسیار زیاد است.
 
درست است که به دلیل شرایط حساس کنونی مدیران فدراسیون اطلاع‌رسانی شفافی درباره برنامه‌های خود برای تیم امید ندارند اما گفته می‌شود یکی از برنامه‌های جدی آنها این است که در صورت حضور مارکار در کادرفنی تیم ملی، مقدماتی را فراهم کنند که کی‌روش روی عملکرد تیم امید نظارت مستقیم داشته باشد!


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *