اهانت کتبی آمریکا به ایران و انفعال شفاهی دولت

14:20 - 16 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۹۹۵
در بررسی محتوای به غایت کذب و در عین حال تکراری گزارش حقوق بشری آمریکا مخصوصا در بخش مربوط به جمهوری اسلامی ایران هرگز در مقام پاسخ گویی نخواهیم بود؛ اما سوال از وظیفه مسئولین مربوطه در مقابل این اهانت ها است.
اهانت کتبی آمریکا به ایران و انفعال شفاهی دولت
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر 24، طبق روال دولت های گذشته ایالات متحده، وزارت خارجه "دونالد ترامپ" به دستور کنگره و در اقدام مرسوم مداخله جویانه اش با انتشار گزارش سالانه به اصطلاح  وضعیت حقوق بشر در بیش از 200 منطقه از جهان، اتهامات بی اساسی را به برخی از کشورهای هدفش وارد آورد.

گزارش سالانه حقوق بشری امسال که مربوط به بازه زمانی سال 2016 میباشد و توسط "رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه آمریکا منتشر شد با حواشی و واکنش های بسیاری همراه بود. دولت مردان آمریکا به ساختار شکنی تیلرسون در نحوه انتشار این گزارش انتقاد کردند و تشکیل یک کنفرانس خبری برای توضیح و تشریح گزارش را از وزیر خارجه وقت مطالبه کردند.

 این چهل و یکمین سال است که وزارت خارجه آمریکا گزارش سالیانه وضعیت به اصطلاح حقوق بشر را منتشر می کند. این گزارش به زعم آمریکایی ها وضعیت حقوق فردی، سیاسی و کارگری را در سطح بین المللی پوشش می دهد.

در بررسی محتوای به غایت کذب و در عین حال تکراری این گزارش مخصوصا در بخش مربوط به جمهوری اسلامی ایران صحبت زیادی باقی نمی ماند. زیرا اساسا آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که صلاحیت بررسی وضعیت حقوق بشری کشورها را بررسی کند و به خاطر نداریم که هیچ نهاد یا فردی چنین مسئولیتی را به دوش این دولت گذاشته باشد.
 
 از طرفی هم تسلسل نقض حقوق بشر در ایالات آمریکا آنقدر بی انتها اتفاق می افتد که دیگر جایی برای انتقاد از کشور دیگری برایش باقی نمیگذارد. به عنوان نزدیک ترین مثال میتوان اقدام اخیر آمریکا در راستای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا و ایجاد مزاحمت و ممانعت و ممنوعیت بی دلیل برای خانواده‌های مسلمان را ذکر کرد.

به هیچ عنوان در مقام پاسخ به شبهات خنده داری که در گزارش مذکور آمده است نیستیم. اما بخش ها و اشارات جدیدی نسبت به سال های گذشته در این گزارش آمده است که می تواند برای برخی دولت مردان جمهوری اسلامی درس بزرگی باشد. با مطالعه بخش هایی از گزارش  سال 2016 وزارت خارجه آمریکا که چند ساعتی از انتشار آن نگذشته است می شود چهره ی آمریکا را بهتر شناخت و البته بیشتر به این واقعیت رسید که لبخند و رفتار آمریکا همان ماجرای شطرنج با گوریل است و این کشور به شدت غیر قابل اعتماد است.
 
اهانت کتبی آمریکا به ایران و انفعال شفاهی دولت
 

***در بخش هایی از این گزارش در مورد برگزاری انتخابات مردمی جمهوری اسلامی در ایران اینگونه صحبت به میان آمده است:

"در آخرین انتخابات پارلمانی و مجلس خبرنگان که امسال برگزار شد، صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان غیر انتخابی، بررسی شد!! و محدودیت های زیادی علیه رسانه های خبری و آزادی و عدالت در این انتخابات اعمال گردید.!!"

"...محدودیت توانایی شهروندان برای انتخاب دولت به صورت مسالمت آمیز از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه از دیگر مشکلات حقوق بشری ایران به شمار می رود."

این ها بخش هایی از گزارش واهی آمریکا درمورد ایران است که شاید برای برخی دولتمردان ما مطالعه و توجه به آن سودمند باشد. این بخش به طور واضح متوجه شخص رییس جمهور منتخب کشورمان است که خود از طریق فرآیند دموکراتیک انتخابات در کشورمان و بر اساس آرای متقن مردمی بروی کار آمده است و طبیعتا حالا بیش از هر زمان دیگر توقع پاسخ متوازن و قاطعی از سوی دولت یازدهم مطالبه میشود.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا تا حد زیادی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تهیه شده است.

 با ذکر این نکته و با یاد آوری روزهای سخت و کش مکش های مذاکره با آمریکا و پنچ به علاوه یک بر سر مسائل هسته ای و تحریم ها این سوال به ذهن نگارنده و مخاطب میرسد که در واقع دولت آمریکا در حین مذاکرات لبخند و دست دادن های به ظاهر دوستی و عوام فریبانه اش  چه نگاهی به همتای ایرانی خود داشته است؟

آیا زمان آن نرسیده که دولت یازدهم ، دولتی که در مقاطع مختلف در مواجهه با خصومت های آمریکا به مواضع منفعلانه ای متهم شده حداقل اینبار که مسقیما ماهیت روی کار آمدن خودش هدف قرار گرفته شده واکنش جدی تری از یک بیانیه وزارت خارجه ای نشان دهد؟!

آیا لازم نیست آقای روحانی و آقای ظریف در راس تیم مذاکره کننده، عینک خوش بینی چندین ساله به آمریکا را برداشته و لبخندهای خود را به اخم عتاب و نارضایتی مبدل نموده و کلاه خود را قاضی کنند که برجام ، و تحریم و دوستی و مذاکره و ... اینها شاید ساز و کار رو در رویی با چنین دولت خناسی نباشد؟

ما به مثابه موارد پیشین اینبار و تا این لحظه هم همچنان با صرفا یک بیاینه از سوی آقای قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  که در یکی دو خبرگزاری منتشر شده روبرو هستیم و بس ، اما امید است که عزت ایرانی در سایه ادامه سیاست بازی های مسئولین دولتی خدشه دار نشود... که این رشته دشمنیِ آمریکا سر دراز دارد...
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *