"کارشناس روسی": مبارزه ایران با تروریسم واقعی ولی آمریکا خیمه شب بازی است

10:10 - 11 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۶۲۹
لئونید ایواشف رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه گفت: ایران نقش مهمی در خاورمیانه به ویژه مبارزه با تروریسم دارد، در حالیکه رویکردهای ضدتروریستی آمریکا و متحدانش بیشتر از یک خیمه شب بازی نیست.
به گزارش سرویس بین الملل ایواشف ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین اداره امور همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه افزود: حل مسائل منطقه به ویژه مربوط به عراق، سوریه و افغانستان بدون مشارکت فعال ایران ناممکن است و آمریکا و غرب هم نمی توانند تهران را از مشارکت های منطقه ای حذف کنند.
 
کارشناس امور ژئوپلیتیک اظهار کرد: ایران در حل مساله سوریه همگام با روسیه و ترکیه مشارکت دارد و از بانیان مذاکرات آستانه است که سه دور آن در پایتخت قزاقستان برگزار شد.
 
وی ادامه داد: برخی بازیگران منطقه ای به ویژه عربستان سعودی برای کنار گذاشتن ایران از روند حل مسائل منطقه تلاش می کنند و علت این اقدام ها نیز رقابت ژئوپلیتیکی و حسادت ورزی است که رویکردهایی منفی و زیان بار محسوب می شود.
 
کارشناس روس خاطرنشان کرد: اعمال چنین رویکردی در سال های اخیر زمینه را برای ایجاد و گسترش فعالیت گروه های تروریستی خطرناک همچون داعش مساعد کرده است.
 
ایواشف با بیان اینکه آمریکا و متحدان عربی و غربی این کشور در ایجاد و سازماندهی داعش نقش داشتند، گفت: گروههای خطرناکی همچون جبهه النصره نیز با کمک مستقیم واشنگتن برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی در منطقه ایجاد شد که در واقع بخشی از پیاده نظام آمریکا است.
 
وی افزود: البته این حمایت ها به صورت پنهانی انجام می گیرد و در ظاهر آمریکا در راس ائتلافی از متحدان خود با تروریست ها مبارزه می کند که در واقع خیمه شب بازی بیش نیست.
 
کارشناس روس در ادامه تاکید کرد: در شرایط کنونی حفظ امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و خلیج فارس دشوارتر شده است و غرب در این عرصه کارشکنی می کند.
 
وی در باره دلایل این ارزیابی گفت: بخش عمده صادرات جنگ افزاری آمریکا و انگلیس به کشورهای خاورمیانه است و به همین دلیل برای حفظ این منبع بزرگ درآمد، منطقه با اقدام های ضدثبات غرب هیچگاه روی آرامش نمی بیند.
 
کارشناس مسائل ژئوپلیتیک گفت: تا زمانی که آمریکا و متحدان غربی این کشور در خاورمیانه حضور دارند و متحدان منطقه ای از جمله قطر و عربستان سعودی مجری سیاست های غربی ها هستند، مناقشه ها و خرابکاری های تروریست ها ادامه خواهد یافت.
 
وی افزود: این گروهها فقط زمانی از بین می روند که تمامی بازیگران منطقه ای و قدرت های فرا منطقه ای با یکدیگر همکاری کنند و در این عرصه ایران می تواند نقش مثبت خود را ایفا کند.
 
رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه در پایان گفت: تهران مانند مسکو منافع خود را در تقویت ثبات خاورمیانه می بیند و به همین دلیل همکاری دو جانبه و جلب مشارکت کشورهای دیگر از جمله سوریه، عراق و افغانستان و حتی ترکیه می تواند شرایط مثبتی را برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای ایجاد کند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *