نرخ خوراک منطقی، با نگاه به فضای رقابتی تعیین می‌شود

0:15 - 26 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۹۵۰۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نرخ خوراک پتروشیمی در حالی از سوی معاونت پتروشیمی وزارت نفت با سود 25 تا 30 درصدی برای واحدهای پتروشیمی اعلام شده که در چند وقت گذشته واحدهای پتروشیمی نرخ های اعلامی را قبول نکردند.
نرخ خوراک منطقی، با نگاه به فضای رقابتی تعیین می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، هفته گذشته نشست خبری معاون امور پتروشیمی وزیر نفت مرضیه شاهدایی برگزار شد که در این نشست شاهدایی تاکید کرد: قیمت گذاری خوراک با حاشیه سود ٢٥ تا ٣٠ درصدی به غیر از خوراک‌های مایع در نظرگرفته شده به نحوی که شرکت‌ها با ضرر مواجه نشوند.

در صحبت در حالی مطرح شد که چندی قبل نرخ خوراک پتروشیمی ها از سوی وزارت نفت در محدوده‌ای اعلام شد که صدای اکثر واحدهای پتروشیمی را درآورد و وزیر برای سروسامان دادن به این موضوع شخصا قیمت ها را به روال گذشته بازگرداند.

حال با این تفاسیر جای سوال دارد که آیا نرخ فعلی برای خوراک مناسب ارزیابی شده است یا خیر، در این رابطه علیرضا صدری کارشناس حوزه پتروشیمی بیان کرد: نرخ تعیین شده منطقی به نظر می‌رسد و اکثر شرکت های پتروشیمی با توجه به قدمت چند ساله و نبود سرمایه گذاری جدید در آن ها مشکلی از بابت نرخ خوراک ندارند.

وی افزود: شرکت هایی که برای ابتدای کار خود به دنبال سرمایه گذاری جدید هستند با نرخ خوراک مشکل خواهند داشت زیرا شرکت ها به دنبال آن هستند تا بازگشت سرمایه آن ها در مدت زمان مشخص و کوتاهی انجام شود.

صدری یادآور شد: هرچه نرخ خوراک افزایش یابد، از سود شرکت ها کاسته می شود و باید در سرمایه گذاری های جدید نرخ خوراک به گونه ای انتخاب شود تا سرمایه گذاری به بازارهای همسایه همچون قطر سوق پیدا نکند.

این کارشناس حوزه پتروشیمی با بیان اینکه نرخ خوراک تاثیر مستقیم بر حجم سرمایه گذاری دارد، گفت: نرخ خوراک باید به صورت کاملا منطقی با توجه به شرایط بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه تعیین شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *