رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح غربالگری پروژه نماد اجرا شد

9:21 - 26 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۶۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حمیدیان از آغاز اجرایی شدن طرح غربالگری پروژه نماد در شهرهای زاهدان و زهک خبر داد و گفت: این طرح مجموعه تدابیر و اقداماتی است که برای پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی در مدارس اجرا می شود.
محمدعلی حمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ،  از آغاز اجرایی شدن طرح غربالگری پروژه نماد در شهرهای زاهدان و زهک خبر داد و گفت: این طرح مجموعه تدابیر و اقداماتی است که برای پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی در مدارس اجرا می شود.

وی ادامه داد: نماد مخفف نظام مراقبت اجتماعی و دانش آموزان است، این پروژه یکی از تدابیر اساسی کشور برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.

 معاون رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۲شروع به کار کرده است، افزود: مستندات علمی این طرح توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و با کمک دانشگاهی معتبر تهیه و تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با محوریت آموزش و پروش از سال ۹۳شروع شده است، بیان کرد: برای اجرا این برنامه یک سند اتلاف ملی در سطح کشور با امضا ۹مقام عالی کشور تدوین شد تا سازمان ها و نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت کار، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره) حول مرکزیت آموزش و پروش کشور جمع شده و سلسله خدماتی را با یک نظم و نظام خاص به دانش آموزان ارایه کنند تا به عنوان یک تلاش سازمان یافته برای جلوگیری از آسیب های دانش آموزان باشد.

حمیدیان خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح توجه همزمان به عوامل محافظتی خطر در زندگی دانش آموزان به عنوان سرمایه های کشور است چراکه دسته ای از اختلالات روانی و رفتاری وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند باعث انحرافات رفتاری در فرد شود، یک دسته اختلالات روانی و رفتاری در واقع مثل پرخاشگری و افسردگی حاد و اضطراب و بیش فعالی ،نقص در انجام تکالیف تحصیلی و خشونت اگر در وجود فرد درمان نشود در آینده فردگرایش به آسیب ها پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با این طرح از همان ابتدا به کمک آموزش و پرورش این آسیب‎ها شناسایی می شود، ادامه داد: پس از شناسایی می توان افراد را خیلی سریعتر با مداخله کوتاه و مختصر از این وضعیت نجات دهیم.

معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: این یک مسئله علمی در دنیا است و کشور های دیگر نیز بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از حوزه رشد مدار آغاز کرده اند و ما نیز اگر ما بخواهیم روند افزایشی جرم و جنایت رو کنترل کنیم باید در سنین رشد و شکل گیری شخصیت افراد با یک مداخله کوچک جلو انحرافات بزرگتر را بگیریم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در نظر داریم تا پایان برنامه ششم کشور این پروژه را در تمامی مدارس کشور مستقر کنیم، تصریح کرد: به همین منظور یک شورای سیاست گذاری در سازمان مدیریت شکل گرفته و برای سال جاری ۹۵_۹۶اجرا این برنامه در شش استان و ان شش استان استان های سیستان و بلوچستان، البرز، فارس، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی اجرا شده تا پس از مشخص شدن نتایج اجرای این برنامه در فاز پایلوت با یک نرخ کاملا منطقی در سال آینده حداقل در دوازده مدرسه هر استان اجرا خواهد شد تا در سال های ۹۷_۹۸تحصیلی یک آمادگی کامل برای اجرای آن در بیشتر شهرستان های کشور ایجاد شود.

گفتنی است؛ طرح غربالگری پروژه نماد طی روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته در شهرهای زاهدان و زهک آغاز شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *