عملیاتی به درازای نابودی کامل داعش

9:33 - 25 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۲۲۳
هرچند داعش به صورت جغرافیایی هم از بین برود وجایی در منطقه نداشته باشد باز هم تفکر تروریسم در دنیا باقی خواهند ماند، اما به زودی شاهد نقشه ی سبز عراق خواهیم بود بدون هیچ نقطه ی سیاهی که بخواهد داعش را نشان دهد.
عملیاتی به درازای نابودی کامل داعش به نقل از اتاق خبر 24، از اولین روزهای ظهور غول بی شاخ و دم داعش در منطقه تا امروز راه مبارزه با آن فرازو نشیب های زیادی را طی کرده است. سوریه و عراق مشترکا روزهای تلخی را از حضور داعش و به طور کلی تروریست در خاکشان به خاطر دارند.

با تمام سختی ها و کنش و واکنش ها بالاخره بعد از ورود به موقع کشورهای موثر در عرصه ی مبارزه با تروریست تکلیف حلب روشن شد و منتظر تصمیم نهایی است.

اما موصل عراق با وجود روزهای زیادی که از آغاز عملیات موصل میگذرد هنوز یک گام تا پیروزی نهایی فاصله دارد.

عملیات آزادسازی موصل روز دوشنبه 26 مهرماه با دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق آغاز شد و تا امروز با تمام سختی هایی که پشت سر گذاشته است به فتوحاتی دست یافته که آخرین های آن را درزیر نقل می کنیم:

نیروهای عراقی روز جمعه با پیشروی های بزرگی که در شرق موصل محقق کردند، چندین منطقۀ جدید را از چنگ داعش آزاد کردند تا مساحت آزاد شدۀ شرق موصل به حدود 60 درصد برسد.

به نوشته منابع خبری عراقی، آن‌ها صبح دیروز ابتدا توانستند کنترل پل «الحریه» واقع در مرکز شهر موصل را به دست بگیرند.

یک منبع نظامی نیز خبر داد که نیروهای مبارزه با تروریسم در محور جنوبی موصل موفق شدند منطقه «السلام» در شهر موصل را از داعش بازپس گیرند و دهها تروریست داعش را در این محور از پای درآورند.

در همین راستا، «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات «قادمون یا نینوی» نیز اعلام کرد که نیروهای سرویس مبارزه با تروریسم کنترل ساختمان ادارات دولتی (ساختمان استانداری، شورای استانداری، فرمانداری، اداره کشاورزی و اداره برنامه‌ریزی عمرانی) را بدست گرفتند.

یارالله همچنین تأکید کرد که نیروهای عراق موفق شدند منطقه «الصدریه» را آزاد کرده و پرچم این کشور را بر فراز ساختمانهای آن به اهتزاز درآورند.

منطقه «الرفاق» نیز از دیگر مناطقی است که دیروز صبح به دست نیروهای عراقی افتاد.

ظهر دیروز نیز نیروهای عراق موفق شدند منطقه «یارمجه جنوبی» واقع در شرق موصل را کاملا از دست تروریست ها پس بگیرند.

برخی از منابع امنیتی نیز اعلام کردند که نیروهای یگان ویژه عراق وارد منطقه «الفیصیلیه» واقع در جنوب شرق موصل شده‌ و توانسته‌اند بیشتر این منطقه را آزاد کنند.

در شمال موصل نیز مسئولان امنیتی خبر دادند که نیروهای عراق وارد مناطق کاخ‌ ریاست جمهوری در نزدیکی دانشگاه موصل شده‌اند.

اما بعد از ظهر دیروز نیز در محور شمال شرقی شهر موصل نیروهای عراقی موفق شدند در درگیری سنگین حدود 25 تن‌ از تروریست‌های داعش را کشته یا زخمی و 3 خودروی انتحاری را نیز منهدم کنند.

در محور جنوبی شهر نیز نیروهای عراقی با تثبیت مواضع در محله‌های «الساهرون»،«سومر»و «السلام» حدود 95 تروریست داعش را کشته و زخمی کردند، در این درگیری‌ها 13 خودروی زرهی و انتحاری داعش منهدم شدند.

واحدرسانه‌ای مقاومت خبر داد که نیروهای عراقی صبح جمعه بعد از درگیری شدید با عناصر تروریستی داعش وارد دانشگاه موصل شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی بعد از ورود به این دانشگاه تعدادی از واحدهای ساختمانی را در این دانشگاه آزاد کردند.

واحد رسانه‌ای مقاومت، همچنین خبر داد که گروه تروریستی داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی به سمت ساحل سمت راست موصل تمامی پل‌ها را تخریب کرده‌اند.

در همین رابطه نیروهای عراقی دومین پل بر روی دجله را در مرکز شهر موصل آزاد کردند. این در حالی است که عناصر تروریستی داعش دو روز گذشته پل چهارم موصل را منفجر کردند.

نیروی هوایی عراق نیز دیروز مقر «کمیته مرکزی» داعش در استان نینوی را هدف قرار دادند.

در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است: مرکز اطلاعات نظامی ارتش عراق با همکاری نیروی هوایی امروز مقر «کمیته مرکزی» داعش در نینوی را منهدم کرد و در پی آن یکی از بارزترین سرکرده داعش در نینوی کشته شد. در این عملیات هوایی، «ابو الخطیب» تروریست سعودی تبار و مسئول عملیات انتحاری استان نینوی نیز کشته شد.

در ادامه بیانیه آمده است که «ابو عباس القریشی مسئول کمیته مرکزی داعش در نینوی و الرقه و ابراهیم السامرائی مشاور تروریستی ابوبکر البغدادی و همچنین مسئول فرماندهی عملیات تروریستی در نینوی کشته شدند.»

در ادامه فتوحاتنیروهای عراقی موفق شدند که ساحل سمت چپ موصل را به صورت کامل آزاد کنند.

در همین رابطه «عبد الرحیم الشمری» نماینده استان نینوی در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساحل سمت چپ موصل به صورت کامل آزاد شده است.

الشمری افزود: واحدهای امنیتی در حال حاضر مشغول پاکسازی ساحل سمت چپ از برخی عناصر باقی مانده داعش در این منطقه هستند.

به نظر می‌رسد با تحولات امروز خیلی زود شاهد اعلام آزادی بخش شرقی موصل از سوی مسئولان عراق خواهیم بود و ارتش عراق حمله به غرب این شهر که گفته می‌شود سخت‌تر و پیچیده تر از بخش شرقی خواهد بود را آغاز می‌کند.
 
مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل با هدف پاکسازی ساحل چپ شهر موصل از پنجشنبه نهم دی ماه آغاز شده بود و نیروهای عراقی طی این مدت موفق شدند ده‌ها محله را آزاد کرده و صدها تروریست داعشی را به هلاکت برسانند.

امیدواریم هرچه زودتر تروریسم و به صورت خاص داعش خبیث از بین برود و زمام امور در شهرهای اشغالی امروز به دست اهلان بیافتد. شاید مهمترین ضرری که داعش برای موصل داشته است، بعد از فراق شهدای مظلوم و ریخته شدن خون بی گناهان، ضایعه های زیست محیطی باشد.

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی درباره نشت نفتی در جنوب شهر موصل عراق، نزدیک شهر قیاره که حدود چهار ماه قبل از تروریست‌های گروه داعش باز پس گرفته شد، هشدار داده است.

سازمان ملل متحد در گزارشی درباره لطمات زیست محیطی ناشی از آتش سوزی‌های نفتی تعمدی گروه داعش هشدار داد. ­

تصاویر ماهواره‌ای که روز سه شنبه منتشر شد از لطمات زیست محیطی ناشی از این آتش سوزی‌ها حکایت دارد.

سازمان ملل متحد اعلام کرد ۱۱ آتش سوزی تاکنون خاموش شده است، اما هنوز ۲۹ آتش سوزی ادامه دارد و موجب ایجاد دود بسیار غلیظی در آسمان شده است.

هرچند داعش به صورت جغرافیایی هم از بین برود وجایی در منطقه نداشته باشد باز هم تفکر تروریسم در دنیا باقی خواهند ماند، اما انشالله به زودی شاهد نقشه ی سبز عراق خواهیم بود بدون هیچ نقطه ی سیاهی که بخواهد داعش را نشان دهد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *