دکل‌های برق و فعالیت غیرقانونی معادن شن و ماسه مانع ثبت جهانی توس

12:19 - 18 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۶۴۰
جلسه هم‌اندیشی بین مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس و شهردار جدید منطقه ۱۲ مشهد باهدف ساماندهی شهر تاریخی توس و رفع موانع ثبت جهانی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.
دکل‌های برق و فعالیت غیرقانونی معادن شن و ماسه مانع ثبت جهانی توسبه گزارش گروه جامعه ،احسان زهره وندی گفت: عرصه ۳۶۰ هکتاری حریم شهر تاریخی توس و مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی، به‌رغم جایگاه رفیع حکیم توس در تاریخ و فرهنگ سرزمین ایران، بی‌مهری‌های فراوانی نسبت به خود تجربه کرده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در ادامه افزود: نصب دکل‌های برق و مخدوش شدن حریم منظری آرامگاه فردوسی، فعالیت غیرقانونی معادن شن و ماسه و تردد صدها کامیون از محور گردشگری توس از موانع مهم ثبت جهانی این مجموعه است.

وی با اشاره به ثبت ملی محدوده ۳۶۰ هکتاری توس، خواستار هماهنگی بیشتر شهرداری مشهد برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و مشارکت در امر زیباسازی فضای منظری اطراف آرامگاه فردوسی شد.

در ادامه سعید اکبریان، شهردار جدید منطقه ۱۲ مشهد گفت: دستور مقام معظم رهبری برای ساماندهی توس و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی یک تکلیف حکومتی برای همه است و همه دستگاه‌های دولتی و مدیریت شهری باید در این زمینه و تحقق فرمایشات ایشان گام بردارند.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد با اشاره به قدمت شهر تاریخی توس افزود: درصورتی‌که طرح تفصیلی توس تهیه و اجرا نشود به‌صورت غیرمستقیم به تخریب بافت تاریخی این منطقه کمک می‌کنیم.

سعید اکبریان در این نشست خواستار اتصال گردشگری مذهبی به گردشگری تاریخی شد و گفت: آرامگاه فردوسی باید کانون فرهنگ دوستان و شخصیت‌های ملی و مذهبی کشور باشد.

وی با اعلام آمادگی برای اجرای طرح‌های مشترک بین شهرداری مشهد و پایگاه میراث فرهنگی توس عنوان کرد: توس باید مرکز مناظرات علمی و فرهنگی کشور شود و حتی آرامگاه فردوسی این قابلیت را دارد که محل تبادل افکار و روابط اجتماعی با کشورهای همسایه شود.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد با اشاره به تجربه فعالیت در بافت‌های تاریخی به‌خصوص شهرداری بازار تهران و وجود ۱۰۰ هکتار بافت تاریخی ثبتی در این منطقه گفت: باید برای مقاوم‌سازی و بهسازی بناهای موجود، تغییر کاربری برخی از منازل شخصی به اماکن اقامتی و بوم گردی، ارائه تسهیلات لازم به برخی از مالکان و حتی پیشنهاد ایجاد دهکده گردشگری در منطقه تاریخی توس، بهترین رویکرد برای حفاظت از شهر تاریخی توس و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

وی تصریح کرد: با تعامل، مشارکت و فعالیت همه‌جانبه، ثبت جهانی آرامگاه فردوسی در ۶ ماه آینده دور از ذهن نیست و هدف‌گذاری فعالیت‌های مشترک بین پایگاه میراث فرهنگی توس و شهرداری مشهد، تائیدیه ثبت آرامگاه فردوسی در فهرست آثار جهانی یونسکو است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در انتها با اشاره به تهیه پلان مدیریت برای پایگاه توس گفت: کارگروه مشترک برای رفع معضلات موجود از قبیل ساخت‌وساز، ارائه خدمات رفاهی و ساماندهی دست‌فروشان راهکار مناسبی است.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *