مومنی‌شریف: سوره مهر معرف حوزه هنری است/ نشر سوره مهر موفقیت‌های خود را مدیون محمد حمزه‌زاده است

1:00 - 15 دی 1395
کد خبر: ۲۶۳۴۲۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نشست سالیانه مدیران و كاركنان انتشارات سوره مهر با محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری هم‌زمان با مراسم تودیع و معارفه محمد حمزه‌زاده و عبدالحمید قره‌داغی، سه‌شنبه 14 دی‌ماه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ، حوزه هنری محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در نشست سالیانه‌اش با مدیران و كاركنان انتشارات سوره مهر با بیان اینكه انتشارت سوره مهر جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار كرد: سوره مهر تنها یك شركت نیست؛ هر چند كه عنوان شركت را یدك می‌كشد، اما در سال‌های اخیر، این نشر معرف حوزه هنری بوده است. مردم حوزه هنری را با آثاری می‌شناسند كه سوره مهر آن‌ها را تولید و معرفی كرده است. درست است كه دفاتر تولیدی حوزه هنری نقش مهمی در خلق آثار ادبی و هنری این نهاد دارند؛ اما اگر سوره مهر نباشد، این آثار نیز به شكل امروزی خود، وجود نخواهد داشت. از این جهت سوره مهر نشری خوش‌فكر و پرتلاش است.

وی ادامه داد: از تولد نشر سوره مهر تا به امروز، در حوزه هنری بوده‌ام. پیش از آن، حوزه هنری خود وظیفه چاپ و نشر آثارش را بر عهده داشت و محمد حمزه‌زاده لطف كرد و هدایت نشر سوره مهر را بر عهده گرفت و در شرایط سخت آن دوران، سوره مهر را بنا كرد. در آن دوران و پس از آنكه سیاست‌های دولت سازندگی در زمینه فرهنگ و هنر مشخص شد، نویسندگان و مولفان حوزه هنری در انفعال رفتند و برخی خط مشی خود را تغییر دادند و برخی هم منزوی شدند. اما با حضور و فعالیت پررنگ نشر سوره مهر، نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس نیز با انگیزه بیشتری كار كردند و به نوعی اعتماد به نفس‌شان برگردانده شد.

مومنی‌شریف خاطرنشان كرد: پس از موفقیت‌های سوره مهر در چاپ و توزیع كتاب، حتی دوستانی كه از این حوزه روی برگردانده بودند، به اشتباه خود پی بردند و بازگشتند. بسیاری فهمیدند كه راه جهانی شدن، در این نیست كه به جریان موسوم به روشنفكری بپیوندند و هر ذلتی را قبول كنند تا تأیید نشرها و نویسندگان غربی را كسب كنند، بلكه باید خودمان را بنویسیم و برای این مردم كار كنیم، تا در دنیا نیز دیده شویم. موفقیت‌های سوره مهر به قدری چشمگیر شد كه برخی از نویسندگان روشنفكری از محمد حمزه‌زاده درخواست مشاوره كردند.

سوره مهر سلیقه‌سازی می‌كند

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینكه امروز سوره مهر دارای ویژگی‌های فراتر از حوزه هنری است، گفت: سوره مهر ویترین ادبیات و هنر انقلاب اسلامی است. اگر بخواهیم نویسندگان و شاعران شاخص بعد از انقلاب را بشناسیم، باید به این نشر و آثارش رجوع كنیم. سوره مهر سلیقه‌سازی می‌كند و مخاطبان نیز بنا بر تجربه‌ای كه دارند، به این نشر اعتماد می‌كنند.

وی همچنین گفت: در دوره‌های قبل، بسیاری بر این عقیده بودند كه شعر مخاطب ندارد و از چاپ آثار شاعران جوان و یا معاصر خودداری می‌كردند، اما نشر سوره مهر نشان داد كه این تفكر غلط است و امروز می‌بینید كه كتاب‌های شعر سوره مهر تا چه اندازه پرفروش است و توانسته در ذائقه جامعه تاثیر بگذارد. سوره مهر جریان‌ساز است و امروز در جریان فرهنگ و ادبیات انقلاب، این نشر، نقش اول را دارد.

مومنی‌شریف با بیان اینكه نشر سوره مهر موفقیت‌های خود را تا اندازه زیادی مدیون محمد حمزه‌زاده است، افزود: در حوزه مدیریت، حمزه‌زاده مدیری كامل است. ایشان قدرت طراحی، برنامه‌ریزی، پیش‌بینی، دوراندیشی و اجرای كارها را دارد. حمزه‌زاده به كارش علاقه‌مند است و اهمیت می‌دهد و نتیجه این اهمیت دادن را در تولیدات سوره مهر می‌بینیم. كمبودها، در كار مدیران و همكارانمان در نشر سوره مهر تاثیر نگذاشت.

وی اظهار داشت: حمزه‌زاده ارتباط خوبی با جوان‌ها برقرار می‌كرد. مدیریت نیروهای جوان كار دشواری است و ایشان به خوبی از پس این كار بر می آمد و اغلب آن‌ها امروز چهره‌های موفقی شدند. ایشان همچنین با هنرمندان و نویسندگان جبهه فرهنگی انقلاب كار كرد و آن‌ها را به جامعه فرهنگی معرفی كرد.

وی ادامه داد: محمد حمزه‌زاده در تألیف آثار ادبی نیز فعال بوده و بیش از 50 كتاب در حوزه كودك و نوجوان نوشته است. ایشان به دلیل مسئولیت‌های سنگینی كه در حوزه نشر داشت، كمی از نویسندگی فاصله گرفت در حالی كه بسیاری از تألیفاتشان حائز جوایز معتبر ملی شدند.

رئیس حوزه هنری با بیان اینكه در چند سال اخیر محمد حمزه‌زاده به دنبال جانشین مناسب برای خود بوده است، عنوان كرد: مدیریت سوره مهر، پست سنگینی بود و نمی‌توانستیم به هر شخصی اعتماد كنیم. در طول سال‌های اخیر، افراد زیادی را برای قرار گرفتن در این سمت آزمایش كردیم تا اینكه به عبدالحمید قره‌داغی رسیدیم كه خود آقای حمزه‌زاده از معرفان ایشان بود. ایشان بزرگ شده حوزه هنری بوده و از قدیم با حوزه هنری تهران و پس از آن نیز حوزه هنری البرز و مدتی هم در معاونت هنری حوزه هنری مركز فعالیت داشت. در همه زمینه‌ها آقای قره‌داغی را موفق دیدیم و فكر كردیم كسی است كه می‌توانیم به او اعتماد كنیم.

مومنی‌شریف با تاكید بر اینكه قره‌داغی برای رسیدن به مدیریت نشر سوره مهر، مراحل مدیریتی را به درستی پشت سر گذاشته است، عنوان كرد: البته ایشان هنرمند هم هست و خوشحالیم كه اغلب مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری هنرمندند. البته نكته‌ای كه بسیار بر روی آن تاكید دارم این است كه همكارانمان باید به حوزه هنری تعصب داشته باشند. حوزه هنری برای ما مكان عزیزی است و این تعلق خاطر تنها به این دلیل نیست كه عمرمان را در این نهاد صرف كرده‌ایم، بلكه از ابتدا نسبت به حوزه هنری احساس تعلق داشتیم. اغلب مدیرانی كه به حوزه هنری می آیند به دلیل درآمد مالی نیست و خیلی از آن‌ها، در حوزه هنری حقوقی پایین‌تر از مكان‌های قبلی كه بودند می‌گیرند.

وی با اشاره به توانایی های عبدالحمید قره‌داغی در مدیریت نشر سوره مهر، گفت: ایشان فردی خوش فكر، اهل تعامل و دارای قدرت اجرایی بالاست و می‌توان گفت ویژگی‌های مدیریتی حمزه‌زاده در ایشان هم دیده می‌شود. همچنین ایشان به جریان فكری فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی تعلق دارد.

فروش انتشارت سوره مهر در سال گذشته 8 میلیارد تومان بود

 این نویسنده انقلاب همچنین گفت: نشر سوره مهر در شرایطی فعالیت می‌كند كه حوزه نشر بحران‌زده است. تیراژ بسیاری از كتاب‌ها زیر یك هزار نسخه است و كتابفروشی‌هایی كه تعطیل شده‌اند نیز كم نیستند. در چنین شرایطی سال گذشته نشر سوره مهر به فروش 8 میلیارد تومانی دست پیدا كرد و امسال نیز امیدواریم فروش این نشر به 10 میلیارد تومان برسد. البته مخالفان و دشمنان حوزه هنری سخنانی را از سر حسادت مطرح می‌كنند و متهم می‌شویم كه كتاب‌هایمان را دولت خریداری می‌كند. باید بگویم ارگان‌های دولتی از ما كتاب نمی‌خرند و جامعه فرهنگی و نشر كشور باید از اینكه سوره مهر به فرهنگ كتاب‌خوانی كمك می‌كند خوشحال باشند؛ چرا كه برای آن‌ها نیز منفعت دارد.

در ادامه شخصیت‌هایی همچون مرتضی سرهنگی، فاضل نظری، علیرضا معینی بخش و حیدر ایمنی به سخنرانی پرداختند.

در پایان این مراسم تودیع محمد حمزه‌زاده و معارفه عبدالحمید قره‌داغی به سمت مدیریت انتشارت سوره مهر با حضور جمعی از هنرمندان و نویسندگان حوزه هنری و كاركنان انتشارات سوره مهر صورت گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *