رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبادل تجربیات در حوزه جرایم سایبری در اولویت قرار گیرد/ اعلام آمادگی برای برگزاری کارگاه‌های مشترک

17:33 - 04 دی 1395
کد خبر: ۲۵۹۴۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در دیدار با رئیس کمیته تحقیق و بازرسی کل جمهوری ارمنستان بر تبادل تجربیات در حوزه پیشگیری از جرایم رایانه‌ای تاکید کرد و گفت: تبادل تجربیات در حوزه جرایم سایبری در اولویت قرار گیرد.
تبادل تجربیات در حوزه جرایم سایبری در اولویت قرار گیرد/ اعلام آمادگی برای برگزاری کارگاه‌های مشترکبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد باقر الفت در دیدار با آقوان هوسپیان رئیس کمیته تحقیق و بازرسی کل جمهوری ارمنستان که بعدازظهر امروز در ساختمان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه  انجام شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که روابط مستمری در حوزه حقوقی و قضایی با کشور ارمنستان داریم این درحالی است که ریاست محترم قوه قضائیه علاقه مند است این مباحث به صورت جدی تر و همه جانبه تر در ارتباط با مسائل قضایی ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در خصوص توجه دولت ارمنستان و دستگاه قضایی این کشور در زمینه تحویل تعدادی از زندانیان به کشورمان تشکر ویژه داریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه مبتنی بر بند 5 اصل 156 قانون اساسی توسط رئیس قوه قضائیه در 7 سال گذشته طراحی و تاسیس شد، این سازمان در ساختارش جدیدا در قوه قضائیه تشکیل شده و کارهایش را مبتنی بر برنامه های مقابله با فساد و پیشگیری اجتماعی به صورت جدی ادامه می دهد.

الفت گفت: محور برنامه های ما در بحث پیشگیری مباحث فرهنگی است و تلاش می کنیم در مقطع کودکان و خردسالان تدابیری را به عنوان پیشگیری های رشد مدار داشته باشیم و در کشور ما تلاش جدی صورت می گیرد که مباحث پیشگیری توسط مردم و نهادهای جامعه مدنی محقق و پیاده سازی شود.

وی تصریح کرد: کنوانسیون مبارزه با فساد در سال 2003 به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران هم چند سال بعد به آن ملحق شده است و در فصل دوم از ماده 5 تا 14 کنوانسیون به سیاست ها و اقدامات پیشگیرانه اشاره شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای سیاست های کنوانسیون اگر چه سازمان های پیشرفته ای از قدیم داشت ولی سعی کرد مقرراتش را مطابق مقررات کنوانسیون ابلاغ و تصحیح کند و در دوره جدید قرار است توسط سازمان ملل دو فصل از کنوانسیون از جمله فصل مربوط به امور پیشگیری و استرداد اموال مورد مرور قرار گیرد.

وی گفت: مسئول کمیته پیشگیری در کنوانسیون، بنده و معاونت قوه قضائیه هستیم و امیدواریم در ماه های آینده بتوانیم گزارش قابل قبولی به سازمان ملل با مشارکت ارمنستان ارائه دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خطاب به رئیس کمیته تحقیق و بازرسی کل جمهوری ارمنستان گفت: شما از قضات با سابقه، عالی رتبه و قابل احترام هستید و ما شما را بعنوان پیشکسوت می شناسیم و احترام ویژه ای برای شما قائل هستیم و در اینجا خوشحالی خودم را از دیدار با شما اعلام می دارم.

در ادامه آقوان هوسپیان گفت: من نیز از اینکه در ایران حضور دارم خوشحالم این در حالی است که بین ایران و ارمنستان براساس پایه های حقوقی قراردادها و تفاهم نامه هایی امضا و اماده شده است و می توانیم در این زمینه ها همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم ارمنستان و هم ایران قراردادها و اسناد بین المللی امضا کرده اند و عضو سازمان های بین المللی هستند بنابراین این موارد این امکان را می دهد که همکاری متقابل داشته باشیم.

هوسپیان افزود: ما دو سند حقوقی داریم که در سطح کل آنها را امضا کردیم و قرارداد اول را بنده و جناب حجت الاسلام و المسلمین اژه ای در زمانی که دادستان کل بودند در سال 2013 امضا کردیم و دومین سند را با آقای سراج در ایروان امضا کردیم و در همه مواردی که در این قراردادها ذکر شده این امکان را به ما می دهد که در همه زمینه ها بتوانیم همکاری داشته باشیم.

رئیس کمیته تحقیق و بازرسی کل جمهوری ارمنستان تصریح کرد: می توانیم در زمینه کشف جرم، محکومیت مجرمین، پیشگیری از جرایم و پیدا کردن منشاء های تولید جرم و فساد و جرایم اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

هوسپیان اظهار کرد: همانطور که می دانید روابط اقتصادی روز به روز توسعه پیدا می کند و ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اورسیا  عضویت دارد و تنها مرز خشکی که ایران با کشورهای اورسیا دارد ارمنستان است طبیعی است که در آینده راه های توسعه بین ایران و ارمنستان باید از ارمنستان عبور کند.

وی ادامه داد: ملاقات های ما یک چیز نمایشی و تشریفاتی نخواهد بود و ما باید این موارد را عملیاتی کنیم و مسیر مشترک را هر چه زودتر پیدا کنیم تا دنیای مجرمین زودتر از ما گام برندارند ولی متاسفانه ما همیشه در پی این افراد حرکت می کنیم.

الفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بر تبادل تجربیات در حوزه پیشگیری از جرایم رایانه ای تاکید کرد و گفت: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در حوزه مواد مخدر، در اختیار شما قرار دهیم و تبادل تحربیات در حوزه جرایم سازمان یافته بین المللی خصوصا جرایم اقتصادی، قاچاق مواد مخدر، سلاح و ارز استقبال می کنیم.

هوسپیان تصریح کرد: ما معتقدیم یک برنامه ریزی ویژه برای این همکاری باید داشته باشیم و در یک بازده زمانی یک ساله و دو ساله این اقدامات را انجام دهیم ما تجربیاتی با کشورهای روسیه، چین و بلاروس داریم و به موفقیت هایی نیز نائل شده ایم بنابراین ما می توانیم این همکاری ها را با کشور دوست و همسایه خود نیز داشته باشیم.

الفت تصریح کرد: امیدواریم سند تفاهم در این راستا را ظرف چند ماه آینده به امضا برسانیم و یا در سندی که سازمان بازرسی در نظر دارد این موارد را لحاظ کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: ما مباحث پیشگیری را در هر استان پیگیری می کنیم و شبکه منسجمی از فعالین پیشگیری در همه استان ها داریم بنابراین می توانیم مباحث مورد علاقه را به استان های مرزی هم تسری دهیم که به صورت دقیق تر و جدی تر پیگیری کنند. 

هوسپیان با بیان اینکه می توانیم سمینارهای مشترکی را در شهرهای مرزی برگزار کنیم گفت: شما بیان کردید که در زمینه جرایم سایبری تجربیاتی دارید و من در این زمینه مطالعه کردم و می دانم در زمینه کسب جرایم سایبری موفقیت هایی را هم داشته اید چیزی که در ارمنستان مشکل است و ما کمتر موفق به کسب کاربرها می شویم بنابراین می توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم و موارد خاص را مورد بررسی قرار دهیم. چرا که تبادل تجربیات مستمر می تواند برای ما مثمر ثمر باشد.

الفت تصریح کرد: فضای مجازی علاوه بر اینکه آسیب های مادی به همه هموطنانمان می زند آسیب های اخلاقی شدید متوجه مردم می کند این در حالی است که ملاحظات فرهنگی در کشور ما با مباحثی که در فضای مجازی رد و بدل می شود هم سنخی ندارد بنابراین ما تلاش می کنیم فضای مجازی را سطح بندی کنیم و امکان دسترسی را در مواردی فراهم کنیم که حداقل آسیب را برای آنها داشته باشد.

وی افزود: در این حوزه موفقیت هایی هم داشته ایم ولی با توجه به اینکه ریشه های این مباحث در خارج از کشور رقم می خورد در برخی از قسمت ها موفقیت های جدی نداشته ایم ، انشاالله این مباحث با همفکری و تفاهم در دو کشور به صورت جدی و سریع پیگیری شود و به نتیجه برسد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: علم پیشگیری در کشور ما طی دهه گذشته رونق گرفته و شکوفا شده است مباحث این علم در حوزه های مختلف نهادینه شده و در جامعه ما شیوع پیدا کرده است، دانشمندان ما در پژوهشکده ها اقداماتی خوبی انجام داده اند و منابع در این زمینه قابل بهره برداری است.

الفت در پایان تصریح کرد: از اراده جدی رئیس کمیته تحقیق و بازرسی کل جمهوری ارمنستان به دلیل پیگیری این ارتباطات و تعاملات بسیار خرسندم و وظیفه ما در حوزه حقوق ساماندهی ارتباطاتی است که مردم ایجاد می کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *