شهرهای جدید آلونک هایی با درجه افسردگی بالا

14:53 - 17 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۰۹۱
استاد شهرسازی دانشگاه تهران گفت: به نظر میرسد شهرهای جدید در ایران محیط های مسکونی با درجه بالایی از افسرگی هستند که بدون تعریف صحیح از شهر تنها به آلونک سازی گرایش دارند.
محمدحسین حاتمی نژاد در گفتگو با شهر فردا با  اشاره به ماهیت شهرهای جدید در ایران اظهار کرد: شهر بجایی اطلاق می شود که بتواند هویت اجتماعی برای شهروندان خود ایجاد کرده و محل اجتماع بشری باشد لذا ساخت وساز به تنهایی نمی تواند به سازه های مسکونی ماهیت شهر دهد.

وی افزود: شهرهای صنعتی ایران که دارای شهرک صنعتی  اقماری فراوانی  هستند از آنجا که به درستی جانمایی نشده اند هیچگاه نتوانسته اند کارکردی شبیه  شهر جدید ولوین و لچ ورث در نزدیکی لندن  که به نوعی خاستگاه شهرهای جدید محسوب می‌شود پیدا کنند، چراکه شهرهای ایران پیرو الگوی خطی و الگوی کشورهای اروپایی کهکشانی است .

وی ادامه داد: جانمایی صحیح شهری بر اساس دکترین های موجود باید بر اساس مسافت 40 تا 60 کیلومتری از شهرمادر، شیب توپوگرافی، مالکیت و نوع خاک انتخاب شوند به این معنا که بدترین خاکها برای شهرسازی مورد استفاده قرار گیرد و بهترین خاکها برای استفاده کشاورزی و بهره برداری اقتصادی بکار آیند.

استاد شهرسازی دانشگاه تهران گفت: براساس بررسی های انجام شده شهرهای ایران بویژه شهرهای جدید فاقد لایه های کارشناسی بوده و اساسا نمی توان به آنها شهر اتلاق کرد.

وی با اشاره به قابلیت تبدیل شهرک های صنعتی کراولین لندن وهنگ کنگ در مقایسه با شهرک های صنعتی ایران گفت:شبکه شهری تعریف شده در ایران با شبکه موجود در کشورهای توسعه یافته بویژه اروپا متفاوت است در کشورما شبکه زنجیره ای با الگوی خطی دنبال می شود در حالیکه شبکه های شهری اروپا که در پهنه سبز جغرافیایی با حفظ کاربری فضای سبز و خدمات زیر بنایی صورت می گیرد تفاوت معنا داری دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دور نمای چندان مثبتی برای تبدیل شهرک های صنعتی به شهرهای دارای هویت تصور نمی شود چنانکه مهاجران اراک نیز به رغم کارکرد صنعتی نتوانسته امکانات فرهنگی و خدماتی متناسب با نیاز شهروندان را تعریف کند.

حاتمی نژاد گفت: به نظر میرسد شهرهای جدید در ایران محیط های مسکونی با درجه بالایی از افسرگی هستند که بدون  تعریف صحیح از شهر تنها به آلونک سازی گرایش دارند.

وی ادامه داد:بررسی های شهر مجلسی که با هدف اسکان دانشجویان بنا شده است نشان می دهد ساکنان این شهر اذعان به افسردگی شدید دارند و معتقدند در شهری فاقد نشاط و کارکردهای اجتماعی آمد وشد می کنند.

مشاور شهر جدید بینالود همچنین گفت: وقتی با قرار دادن سکه طلا نیز شهروندان بینالود حاضر به گرفتن شناسنامه برای کودکان خود نیستند و ترجیح میدهند شناسنامه فرزندانشان از مشهد یا نیشابور باشد نشان می دهد که بینالود هنوز به عنوان یک شهر هویت تثبیت شده و قابل قبولی برای شهروندان خود ندارد.

وی ادامه داد: این شهر جدید که برای سکونت 400 هزار نفر تعریف شده بود اکنون در بهترین شرایط 30 هزار نفر را در خود جا داده است که نشان می دهد الگوی درستی در احداث شهرها بکار گرفته نشده است.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *