ایران در حوزه های علمی جایگاه خوبی را در جهان کسب کرده است

21:30 - 29 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۶۵۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: ایجاد شورای حقوق مالکیت، شورای کودک و حقوق پزشکی و تدوین تمامی حقوق مردم در قالب منشور حقوق شهروندی بیانگر اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران به علوم انسانی و حقوق است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ؛ به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر در مراسم افتتاح چهارمین کنگره بین المللی حقوق پزشکی در زمینه حقوق ژنتیک در یزد گفت: با توجه به اهمیت حقوق و حقوق پزشکی به دلیل ارتباط آن با زندگی و حیات انسان ها این بحث مورد توجه استادان و جامعه علمی کشور است.

وی افزود: ارسال بیش از ۴۰۰مقاله به این کنگره و پذیرش ۲۰۰ مورد آن و ارائه ۵۰ مقاله در بخش های تخصصی کنگره حقوق ژنتیکی بیانگر جایگاه بالای این دغدغه و پویایی جامعه علمی کشور در بحث ژنتیک است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: علم ژنتیک یک علم نو و جدید در مسیر سرعت بخشیدن به حرکت توسعه ای کشور است که بعد از بوجود آمدن به دلیل پیامدهای آن در بخش های مختلف جامعه نیازمند ورود حقوق به اصطکاک های ناشی از آن است.

پورمحمدی گفت: امروز جامعه‌ای موفق است که از دانش بهره بیشتری برده و تحقیق، پژوهش، فناوری و یافته‌های علمی در آن فراوان و ذهن جامعه نسبت به تحقیق و دانش اندوزی، ابتکار و خلاقیت حساس باشد.

وی با بیان اینکه رسیدن به تعالی و قله ها، گذر از بزرگراه علم است تصریح کرد: جمهوری اسلامی در شرایط فعلی به حوزه های علمی جدید ورود کرده و جایگاه خوبی پیدا کرده به گونه ای که رتبه ششم نانوتکنولوژی را در جهان کسب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: در شرایط روی آوری جهان به علوم جدید و به منظور جلوگیری از اصطکاک ناشی از سرعت بالای علم باید توجه ویژه ای به نظام حقوقی داشت و این امر بعد از دوران صنعت و پساصنعت بیشتر احساس شد.

عضو هیات دولت تدبیر و امید تاکید کرد: امروز تمدن با همه توسعه ای که داشته نمی تواند مشکل گشای زندگی انسان ها باشد، از این رو باید همگام با رشد علوم تجربی و فیزیک به رشته های علم انسانی که با روح و حقیقت انسان ارتباط دارد توجه ویژه ای کرد.

وزیر دادگستری افزود: علوم انسانی از علوم تجربی پیچیده تر بوده و در هیچ آزمایشگاهی قابل اندازه گیری نیست بنابر این جمهوری اسلامی سعی دارد تا ضمن توجه به مباحث علوم تجربی، توجه ویژه ای به دنیای علم انسانی که در دنیا نوعی پارادوکس شده، داشته باشد.

پورمحمدی ادامه داد: در راستای این موضوع و مباحث حقوقی که یکی از شاخه های علم انسانی است، معاونت حقوق مالکیت را در دادگستری ایجاد کرده ایم، ضمن آنکه شورای حقوق مالکیت و شورای حقوق کودکان را در مرکز و استان ها فعال کرده ایم و در حوزه کودک جوایز زیادی از سازمان های جهانی دریافت کرده ایم.

به گفته وزیر دادگستری، پرداختن به حقوق پزشکی که دامنه بسیار وسیعی نیز دارد و سایر مباحث حقوقی در جمهوری اسلامی بیانگر اهتمام ما به پیگیری حقوق مردم و جامعه بشری است که همه آنها در حقوق شهروندی که بررسی آن طولانی شده دیده شده است.

وی درباره منشور حقوق شهروندی نیز گفت: بررسی این منشور که همه مباحث حقوق را شامل می شود طولانی شده ولی امیداوریم با تاکیدهای زیاد رئیس جمهوری بزودی رونمایی شود.
چهارمین کنگره بین المللی حقوق پزشکی در زمینه حقوق ژنتیک امروز طی مراسمی در یزد آغاز شد.

اهداف این کنگره بین المللی نیز پاسخ دادن به سئوالات در حوزه حقوق ژنتیک و فراهم کردن فضایی برای تضارب آراء صاحب نظران و دانشمندان علم ژنتیک و حقوقدانان و رسیدن به نظرات واحد درباره رفع چالش‌های موجود در این حوزه است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *