دخالت های بیهوده و معضلات سرمایه‌گذاری سد راه تولید آثار انقلابی است

0:01 - 29 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۶۱۱۵
سریال «نفس» را در ابتدا برای سینما نوشتم و هنگامی که نتوانستم تهیه کننده و سرمایه گذاری برای ساختش بیابم آن را به شکل تلویزیونی درآوردم، تلویزیون هم به دلیل اعتبار ساخته های گذشته ام درباره موضوعات انقلابی تقبل تولیدش را پذیرفت.
به نقل از سراج 24، اکران این روزهای «یتیم خانه ایران» و «سیانور» و استقبال رخ داده مخاطبان در گیشه نشان از این دارد که می توان آثاری مرتبط با وقایع تاریخی را به تولید رسانید و همراه با موفقیت در مواجهه با مخاطبان بود. مساله ای که متاسفانه در نزد سینماگران مورد نادیدگی واقع شده است. این در حالی است که شاهد ساخت آثاری تاریخی و وقایع نگارانه توسط کشورهای دیگر هستیم که با الهام از اتفاقات رخ داده سعی بر آن دارند که نگاه سیاسی و خط مشی تفکری خود را در قالبی اثری مهیج و جذاب به مخاطبان منتقل سازند، به طوری که در نگاهی وارونه جایگاه ظالمان و مظلومان تاریخ در نزد رسانه های غربی تصویری معکوس می یابد! اما با وجود دردهای بسیاری که بر مردمان این سرزمین در طول دوران ننگین طاغوت رخ داده و با وجود حماسه هایی که مردمان دلیر این سرزمین در مقاطعی مختلف از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته اند، این مقاطع تاریخی از چشم اهالی سینما و تلویزیون جا مانده است! مساله ای که نیاز به واکاوی دارد و از این رو به سراغ یکی از فعال ترین سازندگان آثار ساخته شده درباره انقلاب اسلامی رفتیم که بیشتر برای مخاطبان تلویزیونی شناخته شده است.

جلیل سامان با سابقه ساخت آثاری چون «ارمغان تاریکی» و «پروانه» که اولی در دهه فجر سال 1389 و دومی در فروردین ماه 1392 پخش شد و اشاره به مقطع انقلاب اسلامی و نقش ننگین منافقین در روزهای پس از انقلاب داشته است، درباره محدودیت هایی که در هنگام ساخت آثارش با آن مواجه بوده به «سراج24» گفت: «مشکلات بسیاری وجود داشته و تلویزیون هم مسائل خاص خود را دارد چنان که برخی ها می خواهند در شکل و نحوه اتفاقات داستانی دخالت کنند و هنگامی که کارگردانی نخواهد هر نوع دخالتی را بپذیرد دچار مشکل می شود!» جلیل سامان که طبق گفته هایش فیلمنامه هایی با موضوع انقلاب اسلامی داشته و به دلیل فراهم نشدن شرایط لازم به تولید درنیامده است، در ادامه افزود: «همین سریال «نفس» را که در حال آماده سازی برای پخش از تلویزیون دارم در ابتدا برای سینما نوشته بودم و هنگامی که نتوانستم تهیه کننده و سرمایه گذاری برای ساختش بیابم آن را به شکل تلویزیونی درآوردم. تلویزیون هم به دلیل اعتبار ساخته های گذشته ام درباره موضوعات انقلابی تقبل تولیدش را انجام داد.»

جلیل سامان که مستند «حدیث دلدادگی» را درباره مراسم عرفه در کربلا ساخته است درباره میزان ورود تخیل در آثار تاریخی که حول اتفاقاتی واقعی است، عنوان کرد: «می توان قالبی داستانی به آثار برای جذب مخاطب داشت اما نمی توان درباره حقایق تاریخی به شکلی غیر واقعی رفتار کرد و همین گونه مسائل باعث شده که معضلاتی برای فعالیت فیلمسازان درباره وقایع تاریخی رخ دهد.»

جلیل سامان که یکی از طرح های تولید نشده اش را در قالب رمان و با عنوان «وقت بودن» به انتشار درآورده است درباره معضلات تولید آثار انقلابی در کشورمان افزود: «مسلما با توجه به این که این گونه آثار همراه با ریسک سرمایه گذاری است، در بخش خصوصی نمی توان افرادی را پیدا کرد تا به این کار دست بزند و نهادهای دولتی باید پیشقدم کار شوند که متاسفانه آن ها نیز وقتی وارد کار می شوند سعی می کنند بدون هر دانشی هر مساله ای را وارد اتفاقات واقعی کنند و این دخل و تصرف ها و دخالت ها موجب می شود که محصول نهایی درست از کار درنیاید.»

جلیل سامان که در آثاری دیگر نیز درباره وقایع تاریخی آثاری ساخته و دغدغه ساخت آثاری انقلابی دارد این روزها در حال فیلمبرداری سریال جدیدش با نام «نفس» به سر می برد که طبق گفته اش اتفاقات سال 57 را در برگرفته و قالبی داستانی دارد. سریال «نفس» که برای پخش تلویزیونی در ایام دهه فجر امسال آماده می شود، اتفاقات مهمی چون 17 شهریور و همراهی سربازان و پلیس را در قیام مردمی علیه شاه پهلوی نمایان می سازد.

جلیل سامان درباره ساخت سریال «نفس» گفت: «در حال فیلمبرداری سریال هستیم و تاکنون بیش از نیمی از سریال ضبط شد و لازم است که جلوه های کامپیوتری و موارد دیگر فنی هم انجام شود و امیدوارم مانند سریال های دیگرم مورد توجه مردم قرار بگیرد. صحبت های انجام شده مبنی بر این بوده که سریال برای ایام دهه فجر امسال آماده شود و امیدوارم که این کار صورت پذیرد. البته با توجه به این که بیش از نیمی از لوکیشن‌های این سریال، صحنه های خارجی هستند ایجاد فضایی که نشان دهنده دهه 50 شمسی باشد، دقت بیشتری می طلبد.»

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *