با هر قدم در "پیاده‌روی اربعین"، 10 گناه انسان پاک می‌شود/ مهم‌ترین اعمال زیارت "امام حسین(ع)" چیست؟

8:00 - 26 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۴۷۲۱
یک کارشناس علوم قرآنی که در زمان تحصیلش، طلبه نجف بوده ضمن اشاره به فضیلت های پیاده روی اربعین، خاطرات خود از زیارت "امام حسین(ع)" را بیان کرد.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر شمس زاده مسئول مرکز پاسخگویی به مسائل شرعی حرم مطهر "حضرت معصومه(س)" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: در رابطه با فضیلت زیارت اربعین روایت های بسیاری داریم که در یکی از مشهورترین این روایت ها از امام حسن عسگری (ع) آمده است: "مومن پنج خصوصیت دارد که یکی از آنها زیارت اربعین امام حسین (ع) است".

وی ادامه داد: زیارت "امام حسین(ع)" شرایط خیلی خاصی ندارد اما نکته مهم این است که باید با خلوص نیت و با معرفت باشد.

حجت الاسلام والمسلین شمس زاده در ادامه صحبت های خود یادآور شد: درباره معرفت در زیارت، انسان باید بداند که به کجا می رود و برای چه چیزی این سفر را آغاز کرده است، همانطور که وقتی انسان تصمیم دارد به ملاقات یک انسان بزرگ برود و شرایط خود را مهیا می کند، برای زیارت سید و سالار شهیدان نیز باید با فکر قبلی و با تجهیز خود گام بردارد.

وی همچنین اظهار کرد: در پیاده روی اربعین و ارزش و فضیلت این پیاده‌روی تاکید بسیاری شده، همانگونه که اشاره شده برداشتن هرقدم در پیاده روی اربعین برابر با پاک شدن ده گناه از انسان است.

مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی حرم مطهر حضرت معصومه (س) تصریح کرد: با توجه به اینکه جابربن عبدالله انصاری به عنوان یک انسان اصیل که تشکیلات بنی امیه را در هم ریخت، برای نخستین بار به زیارت اربعین امام حسین (ع) رفت و از این جهت این زیارت بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: غسل کردن و خواندن نماز زیارت و همچنین زیارت اربعین و زیارت عاشورا که در مفاتیح الجنان آمده، از جمله مهمترین اعمالی است که برای روز اربعین به‌ آن ها اشاره شده است. 

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به خاطره هایی که از زیارت حرم حضرت سید الشهداء (ع) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) در ذهنش نقش بسته، توضیح داد: بنده طلبه نجف بودم و در محضر امام خمینی (ره) حضور پیدا کردم و به همین دلیل سعادتی نصیبم شده تا بسیار زیاد به زیارت امام سوم (ع) بروم.

وی تصریح کرد: به یاد دارم یک مرتبه که همراه با دو سید در فاصله سه فرسخی کربلا حضور داشتیم و به قصد زیارت گام بر می داشتیم باران شدیدی گرفت و به همین دلیل میهمان یک قبیله شدیم که آن ها به خوبی از ما پذیرایی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس زاده خاطرنشان کرد: قبیله ای که در مسیر کربلا میهمان آن ها شده بودیم در بیان وقایع رخ داده در زندگیشان با تاکید بسیار به این نکته اشاره کردند که هر چه در زندگیشان دارند، از امام حسین (ع) است. لزوم توجه به اینکه انسان برای زیارت حضرت "اباعبدالله الحسین(ع)" به چه نقطه پرفضیلتی قدم می گذارد اهمیت بسیار زیادی دارد.






ایرج امیری
|
-
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
بله در صورتیکه با معرفت و شناخت باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *