سال 2012 بیش از 80 میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت نکردند!

10:47 - 18 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۲۸۱
پایگاه وکس گزارش داد که در سال 2012، 241 میلیون نفر حائز رای دادن در آمریکا بودند اما تنها 129،100،000 رای دهنده در انتخاب ریاست جمهوری مشارکت داشتند.

به گزارش گروه بین الملل ؛ پایگاه وکس نوشت: اگر تاریخ همینطور که هست پیش برود، ما می توانیم انتظار داشته باشیم 80 تا 100 میلیون آمریکایی از حائزین شرایط رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.

توجه کنیم که در سال 2012 چه اتفاقی افتاد. 241 میلیون نفر حائز رای دادن بودند اما تنها 129،100،000 رای دهنده در انتخاب رییس جمهوری آمریکا مشارکت داشتند- نرخ مشارکت تنها 53.6 درصد است. البته به نظر می رسد این نرخ در سال 2016 کمی بالاتر باشد که آن هم به دلیل افزایش ثبت نام به خاطر بالاگرفتن احساسات شدید در منازعه انتخاباتی میان ترامپ و کلینتون است. اما نرخ مشارکت در امریکا در 40 سال گذشته به طور قابل ملاحظه ای ثابت بوده است و به نظر نمی رسد در این انتخابات هم تغییر زیادی داشته باشد.

میزان بالاترین مشارکت در امریکا، یکی از پایین ترین ها در بین کشورهای توسعه یافته است و نمودار مرکز تحقیقات پیو این را نشان می دهد. برای مقایسه، میزان مشارکت بلژیک در انتخابات اخیرش 89.4 درصد و در انگلیس 61 درصد بود.

در سال 2012 بیش از  80 میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت نکردند!


چه اتفاقی رخ داده است؟ چرا آمریکایی ها رای بیشتری نمی دهند؟ من این سوال را از دو دانشمند علوم سیاسی که به مطالعه میزان مشارکت رای دهندگان پرداخته اند، پرسیدم: دونالد گرین از دانشگاه کلمبیا و دیوید نیکرسون از دانشگاه تمپل. آنها به دسته ای از عوامل گسترده درباره این موضوع اشاره کردند:

1- ثبت نام رای دهندگان در آمریکا سخت تر از کشورهای دیگر است

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها که برای رای دادن ثبت نام می کنند تا به پای صندوقهای رای بیایند، حداقل در سال مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012، تنها حدود 84 درصد از ثبت نام کنندگان رای دهی، رای دادند.

آنچه به نظر می رسد این است که ده ها میلیون نفر از آمریکایی ها در شروع به سادگی نمی توانند ثبت نام کنند. گاهی اوقات به خاطراینکه آنها با توجه به شرایط اقامت و یا قوانین ایالتی در منع تبهکاران از رای دادن، فاقد شرایط لازم هستند. در سال 2008، اداره آمار اعلام کرد، حداقل 4 میلیون آمریکایی با دسته بندی های مختلف از آمار رای دهندگان کاهش یافت.

بر خلاف سوئد یا آلمان، در آمریکا به صورت خودکار هر کسی واجد شرایط ثبت نام برای رای دادن نیست.

2- بسیاری از آمریکایی ها رای دادن را موضوع مهمی نمی دانند

رای گیری بطور غیر قابل انکار اذیت کننده است و لیستی از انواع موانع در مسیر رای گیری وجوددارد، حتی اگر شما برای رای دادن ثبت نام کرده باشید. انتظار برای رای دادن در برخی از حوزه های رأی گیری بسیار طولانی است(به طور مثال صف رای گیری در سین سیناتی به حدود 1کیلومتر می رسد).

انتخابات در روز سه شنبه است، زمانی که اکثر مردم سرکار هستند و بسیاری از حوزه های رأی گیری برای رای دادن افراد معلول مناسب نیست.

داده های نظرسنجی نشان می دهد، بسیاری از افرادی که در انتخابات شرکت نکرده اند به دلیل اذیت های فرایند انتخابات بوده است. آنها می گویند که علاقمند به شرکت در تمامی انتخابات ها نیستند، یا نامزدها را دوست نداشتند و یا اهمیتی نمی دهند.

آنچه آشکارا مشخص است این است که مردم وقتی بیشتر به رای دادن علاقمند هستند که بدانند رأی آنها مهم است و این عقیده دور از باورعمومی در ایالات متحده است. بی اعتمادی به موسسات در تمامی اوقات بالاست. آنچه روشن است، تمایل به رای دهی به طور فراوانی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی تغییر می کند و  بیشتر مردم ثروتمند در سطوح بسیار بالا رای می دهند.

3) نهادهای سیاسی خاص در امریکا ممکن است سبب کاهش مشارکت شود

اما ما به این سوال باز می گردیم که چرا میزان مشارکت رای دهندگان ایالات متحده کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

اول، تفاوت شرایط انتخابات آمریکا با انتخابات دیگر کشورها: در طی یک دوره چهار ساله، آمریکایی ها با مجموعه ای از انتخابات های فدرال، ایالتی و محلی مواجه هستند. نه تنها این خسته کننده است بلکه آن را بطور خیلی ساده عادی سازی می کند (گرایش مردم به غیر از انتخابات ریاست جمهوری به طور قابل توجهی پایین تر است.)

دوم، در بیشتر انتخابات های آمریکا شانس اصلی برای پیروزی برای دو حزب اصلی این کشور است، که این بیش از حد، می تواند میزان مشارکت را کاهش دهد. بسیاری از رای دهندگان ممکن است تصمیم بگیرند بدلیل عدم گرایش به هردو این احزاب در خانه بمانند. در مقابل، در یک نظام پارلمانی چند حزبی، رای دهنده می تواند گزینه های بیشتری را انتخاب کنند.

در نهایت، اگر ما واقعا در پی ترغیب مردم به رای دادن هستیم،آمریکا می تواند شیوه رای گیری اجباری را امتحان کند، چیزی که در بلژیک و استرالیا دیده می شود. نیکرسون گفت: "چیز عجیب و غریب این است که این قوانین هرگز واقعا اجباری نیست و یا مجازات آنها به طور خنده داری کوچک است. به نظر می رسد این کار را انجام می دهند تا به مردم نشان دهند که کاری را که انتظار می رود انجام دهند."



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *