3 میلیون تهرانی زیر سقف پوسیده

15:24 - 16 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۱۶۴۹
بیش از 76 هزار هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد که تنها در تهران 3 میلیون نفر را در خود گنجانده است این در حالیست که هنوز تدبیر صحیحی برای نوسازی بافت فرسوده در بدنه دولت وجود ندارد.
به نقل از شهر فردا، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم احیای بافت فرسوده گفت: بیش از 76 هزار هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد که تنها در تهران 3 میلیون نفر را در خود گنجانده است این در حالیست که هنوز تدبیر صحیحی برای نوسازی بافت فرسوده در بدنه دولت وجود ندارد و سیاستهای تک مضرابانه دولت با تکیه بر تسهیلات نمی تواند راهگشا باشد.

صدیف بدری افزود: 76 هزار هکتار بافت فرسوده به منزله ظرفیت بالقوه ای برای تولید وعرضه مسکن است که می تواند به عنوان اهرم تنظیم بازار در اختیار دولتها قرار گیرد؛ اما به رغم چنین پتانسیلی کارنامه دولت قبلی فاقد عملکرد موثر در بخش بافت فرسوده بود و سیاست های دولت فعلی نیز چندان کارآمد به نظر نمی رسد.

وی در ادامه با اشاره سیاستهای اتخاذی دولت گفت: دولت با تکرار این سیاست که "بدنبال شهروند مدار کردن احیای بافت فرسوده هستیم "تلاش می کند تا با عرضه سبدی از تسهیلات ،مردم وبخش خصوصی را وارد ساخت و ساز در حوزه نوسازی بافت فرسوده کند ،اما نکته اینجاست که تامین و تجهیز زیرساختهای شهری به عهده مردم نیست و نیازمند مشارکت دولت دارد.

نماینده مردم اردبیل ،نمین وسرعین در ادامه تاکید کرد:خدماتی نظیر پارک ، مراکز خرید و مجتمع های تجاری باید با هدایت دولت به بافت فرسوده آمده و در اختیار اقشار متوسط قرار گیرد.

این نماینده در بهارستان گفت: به نظر میرسد الگوی مناسب نوسازی در وزارت راه وشهرسازی وجود نداردو این تفکر که احیای بافت فرسوده تنها وظیفه شهرداری است ، دنبال می شود.

عضو کمیسیون عمران همچنین در ادامه تاکید کرد: در دنیا مدل "دوباره تنظیم زمین" بیش از 70 سال است با هدف تعادل بخشی فرصت های برابر در مناطق فرسوده اجرایی می شود و به نظر میرسد الگوی موفقی برای رشد بالندگی و مهار فقر در این مناطق باشد.

بدری تاکید کرد: حضور شهرداری به تنهایی یا بخش محدودی از مردم منجر به تعویض پلاک در بافت فرسوده شده و احیای بافت فرسوده را بدنبال نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر برای احیای بافت فرسوده سیاست مدونی ارائه نشود ،سال به سال به حجم این بافت افزوده شده و مانند باری بر دوش شهر سنگینی می کند لذا مدیریت احیا به عنوان مدیریتی تلفیقی و با استفاده از ابزار های مختلف و با گوشه چشمی به الگوهای دنیا در دستور کار قرار گیرد.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *