رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیا صاحبخانه می‌تواند به بهانه خسارت دیدنِ ملک، بخشی از ودیعه مستاجر را نگه دارد؟

14:02 - 12 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۰۲۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیا موجر می‌تواند راسا و بر اساس تشخیص خود، مبلغی را بابت خسارت زدن مستاجر به موردِ اجاره از ودیعه کسر کند؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش پاسخ داده‌اند.
به گزارش ، پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره نگه داشتن بخشی از ودیعه مستاجر از سوی موجر به بهانه آسیب زدن به موردِ اجاره این است:

با سلام و احترام. مستأجر بوده ام و الان تخلیه کرده ام. مالک مبلغی از پول رهن بنده را ابتدا به دلیل عدم تسویه قبوض برق و گاز نگه داشته است. اکنون بعد از تسویه قبوض ادعای خسارت به منزل می کند و حاضر نیست مبلغ مزبور را به بنده بپردازد. در ضمن بنده نیز اظهارنامه ای به ایشان ارسال کرده ام و وصول نیز شده است. با این وجود حاضر به پرداخت پول بنده نیست. دو سوال داشتم: 1- چنانچه به اظهارنامه پاسخ ندهد باید چه اقدامی کنم؟ البته شایان ذکر است که در اظهارنامه قید کرده ام که ده روز از ابلاغ اظهارنامه فرصت اقدام دارد. 2- ادعای خسارت و اثبات آن از چه طریقی انجام می گیرد؟ موفق باشید

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
متعاقب انقضای مهلت مقرر در اظهارنامه، می توانید نسبت به مطالبه مبلغ باقی مانده از ودیعه به علاوه خسارت تاخیر در پرداخت آن علیه موجر اقدام به طرح دعوا نمایید؛ چه اینکه موجر این اجازه را ندارد تا راساً اقدام به نگه داشتن مبلغ ودیعه به بهانه های مختلف نماید.(مگر اینکه توافقات با مستاجر طور دیگری باشد.)
درصورتی که موجر ادعای وارد شدن خسارت به موردِ اجاره را داشته باشد، می بایست ابتدا مبلغ ودیعه را به صتدوق دادگستری بسپارد و منعاقب آن با تامین دلیل نمودن،  در مورد خسارات وارده به ملک اقدام به طرح دعوای مطالبه خسارت علیه مستاجر بنماید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *