ابلاغ الکترونیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد

5:30 - 12 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۹۸۱۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
طاهری گفت: ابلاغ الکترونیک در آینده نزدیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد.
محمدرضا طاهری معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی   از اجرای ثبت‌نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی از ابتدای آبان ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 و آیین نامه اجرایی آن قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند.

وی افزود: به موجب ماده 655 آیین دادرسی کیفری ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی کافی بوده و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می‌داند و باید تمام اصحاب دعوا، وکلا، کارشناسان وغیره در سامانه مربوطه حساب کاربری داشته باشند.

 معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک ابلاغ سنتی در دستگاه قضایی به حداقل رسیده و نهایتا تعطیل خواهد شد.

طاهری افزود: یکی از اهداف اجرای این طرح، ارائه خدمات‌رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی و تسریع در روند رسیدگی است.

 وی تصریح کرد: مسئله اطاله رسیدگی و پیچیدگی امر ابلاغ همواره به عنوان یکی از مشکلات دستگاه قضایی در سطح ملی مطرح بوده که امروز با راه‌اندازی این سامانه در سیستم سمپ قوه قضاییه شرایطی فراهم شده است که با ابلاغ اوراق به صورت الکترونیکی بخش عظیمی از مشکلات مرتفع و باعث رضایتمندی طرفین دعوا خواهد شد.

 

معاون دادگستری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ثبت‌نام برای اوراق الکترونیک قضایی به صورت رایگان در دادگستری‌های استان انجام می‌شود، یادآور شد: علاوه بر دادگستری‌ها مردم برای ثبت‌نام در سطح شهر زاهدان می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند.

طاهری گفت: رعایت حریم خصوصی افراد یکی از مزایای این طرح است به طوری که در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل یا محل کار اشخاص مراجعه می‌کرد و در صورت عدم حضور اوراق به سایر اشخاص از جمله بستگان و خادمین ابلاغ و یا به درب منزل و یا محل کار الصاق می‌شد که این امر تبعاتی برای ابلاغ شونده در پی داشت لیکن امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری ماموران ابلاغ، اشخاص می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه یا ایمیل خود اوراق خود را دریافت و از روند رسیدگی مطلع شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نتایج بسیار مثبت ابلاغ الکترونیکی کاهش هزینه ابلاغ اعم از حقوق و مزایای ماموران و هزینه اوراق در دستگاه قضایی و در نتیجه صرفه‌جویی در سرمایه ملی است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همچنین فاصله امر ابلاغ از چند روز به صورت آنی و در عرض چند دقیقه خواهد شد که نتیجه این ابلاغ‌ها علاوه بر روی حساب کاربری اشخاص، از طریق پیام کوتاه بر روی تلفن همراه و رایانامه (ایمیل) ارسال و طرفین دعاوی می توانند با مراجعه به سامانه مربوطه(سامانه ثنا) مراجعه و در هر لحظه از شبانه روز ابلاغیه های دریافتی را مشاهده کنند.

 طاهری به ویژگی‌های سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی اشاره کرد و گفت: حفظ حریم خصوصی افراد، دریافت اوراق بدون مراجعه حضوری، تسریع و کاهش هزینه در امور دادرسی و دسترسی آنی و آسان در هر زمان از ویژگی‌های مهم این اوراق است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هر فرد باید یک نشانی الکترونیکی داشته باشد که تمام اوراق برای تمام عمر به این آدرس ارسال شود، گفت: پیامک و ایمیل تنها جنبه اطلاع رسانی داشته و مبنای ابلاغ قرار گرفتن بر روی سامانه است و تمام افراد مکلف هستند اوراق قضایی خود را از طریق سامانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ابلاغ الکترونیک در آینده نزدیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد به هم استانی‌های ارجمند توصیه کرد: برای بهره‌مندی از خدمات سامانه مذکور ضمن مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر زاهدان و یا دادگستری‌ها در سایر شهرهای استان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *