باید تلاش کنیم تا جمعیت تحت قرار زندان‌ها حداکثر از ده درصد تجاوز نکند

19:20 - 30 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۹۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جهانگیر عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی جدید را موجب افزایش جمعیت کیفری دانسته و گفت: باید تلاش کنیم تا جمعیت تحت قرار زندانها حداکثر از ده درصد تجاوز نکند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان آذربایجان شرقی، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در   مراسمی که در سالن اجتماعات شهید قدوسی (ره) دادگستری تبریز برگزار شد ظهار امیدوراری کرد: زندان جدید تبریز که احداث آن از چند سال قبل آغاز شده، تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی جدید را موجب افزایش جمعیت کیفری دانسته و گفت: باید ساز و کاری مهیا شود تا امکان فراهم و ارائه کردن وثیقه و کفیل حتی با فاصله چند روزه در اختیار متهم قرار گیرد تا وارد زندان نگردد؛ همچنین در ابتدا از صدور قرارهای نامتناسب اجتناب شود. باید تلاش کنیم تا جمعیت تحت قرار زندانها حداکثر از ده درصد تجاوز نکند.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور بیشتر زندانیان کشور را زندانیان مواد مخدر عنوان و اظهار کرد: مواد مخدر پدیده ای ملی است، لذا برای مبارزه با آن به عزم ملّی نیاز داریم؛ بخشی از مبارزه، فرهنگ سازی است که متأسفانه به درستی کار نشده است. برخی مراکز خرید و آرایشگاه‌های زنانه، محلی برای خرید و فروش شده و به دلیل پایین بودن سطح آگاهی خانواده‌ها، زنان با برنامه‌ها و قرص‌های لاغری و ... به دام مواد مخدر کشیده می‌شوند.

معاون رئیس قوه قضائیه تحصیلات قریب به 40 درصد زندانیان را سیکل عنوان کرده و افزود: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش بایستی در برنامه‌ها و دروس، بازنگری کند؛ آمار زندانیان زنگ خطری است برای هم افزایی در جهت کاهش جمعیت کیفری.

جهانگیر همچنین با اشاره به اینکه 63 درصد زندانیان متأهل اند گفت: باید به خانواده زندانیان نیز توجه شود تا از افزایش بزه و جرم در جامعه جلوگیری گردد و این امر با مساعدت تمام دستگاهها و حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی مثل بیکاری، فقر و حاشیه نشینی میسّر است. نزدیک به 70 درصد زندانیان، مستأجر و یا جزو طبقات کم درآمداند و یا از کسانی اند که در مناطق محروم زندگی می‌کنند.

وی کاهش جمعیت کیفری را با مساعدت و تلاش تمام بخش‌های کشور اعم از اجرایی، نظامی و فرهنگی و .. میسّر دانسته و ادامه داد: همچنان سومین جرم در کشور، از جرایم علیه اشخاص و ضرب و شتم عمدی است که 11 درصد زندانیان را تشکیل می‌دهد که نشان دهنده این است که از نظر فرهنگی بایستی فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *