پای آمریکا به جنگ یمن باز می شود؟

9:59 - 25 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۲۷۱۶
آیا آمریکا خود را وارد جنگ یمن می کند؟ این موضوعی است که هم اکنون کاخ سفید در حال بررسی آن است.
به گزارش گروه بین الملل ، موضوع یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور به دست سعودی ها اکنون در میان افکار عمومی جهان، یک جنایت جنگی تلقی می شود، حتی صدای دولت های کشورهای غربی هم در آمده است.

نزدیک به 2 سال است که عربستان سعودی با همراهی چند کشور دیگر مانند امارات، تجاوز نظامی خود را علیه مردم یمن آغاز کرده و همچنان ادامه دارد، اما در این جنگ تنها دستاورد آن، کشتار و ویرانی برای یمن بوده است.

کشتاری که چند روز پیش در پی حمله جنگنده های ارتش سعودی به یک مراسم ختم  انجام شد، افتضاحی بود که حتی صدای آمریکایی ها را هم درآورد تا آنجا که اعلام کردند درباره همکاری های خود با عربستان در جنگ یمن تجدید نظر می کنند.

جنگ یمن، هم با دستور آمریکا آغاز شد و هم با سلاح های آمریکایی، اگر نبود حمایت های آمریکا، عربستان سعودی جرأت و عُرضه چنین اقدامی نداشت. عربستان سعودی اکنون در باتلاق این جنگ گرفتار شده و استیصال در درون سران سعودی جوشان است. چنین حملات هوایی کور هم از سر فشارهای روحی و روانی است که حکام سعودی را دچار خود کرده است.

شرایط کنونی در یمن برخی گمان ها را تقویت می کند. آمریکایی ها از عملکرد نوچه خود بسیار ناراضی هستند چرا که ارتش سعودی با آن همه سلاح پیشرفته و گران قیمت آمریکایی، توانایی مقابله با مردم کشور یمن را ندارد و در گرداب این جنگ گرفتار شده است، طولانی شدن جنگ یمن با توجه به بحران های دیگری که در جهان ایجاد شده کار آمریکایی ها را دشوارتر کرده است.

آمریکایی ها خواهان ورود مستقیم به بحران یمن نیستند چون از عواقب آن با خبرند، گزینه نخست واشنگتن ادامه دخالت ائتلاف ضد مردم یمن و حمایت از آن است، اما به خاطر بی عرضگی های این ائتلاف، آمریکایی ها برای ورود باید دلیل و بهانه ای داشته باشند.

بهانه آمریکایی ها باید مردم پسند باشند به ویژه راضی  کردن مردم آمریکا که نیازمند یک دلیل قانع کننده هستند تا با تصمیم دولت آمریکا مخالفتی نکنند.

هر چند از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما زمان زیادی باقی نمانده است اما رئیس جمهوری بعدی این کشور از هر حزبی که باشد قادر خواهد بود تا برای ورود مستقیم به جنگ یمن با بهانه ای که دولت اوباما تراشیده است، اقدام کند.

چند روزی است که اخباری مبنی بر حمله به ناوهای آمریکایی در آبهای نزدیک یمن (دریای سرخ) منتشر می شود. این حملات دقیقاً پس از حمله هوایی ارتش سعودی به مراسم عزاداری در یمن اتفاق افتاده که باعث شهادت بیش از 140 نفر و زخمی شدن 50 تن دیگر شد.

بنا بر گفته مقامات ارتش آمریکا حمله به ناوهای آمریکایی در آبهای یمن تاکنون تلفاتی نداشته و البته خسارات آنچنانی هم وارد نکرده است، اما پس از این وقایع آمریکایی ها در پی تدارک ورود به جنگ یمن برآمدند.

مردم یمن به همراه ارتش و انقلابیون این کشور که اکنون در مقابل حملات عربستان مقاومت می کنند، آیا اقدامی انجام می دهند که پای یک کشور دیگر آن هم آمریکا به جنگ باز شود؟

این که به نیروهای یمن اتهام حمله به ناوهای آمریکایی وارد شود، خلاف حقیقت است، آمریکایی ها در این ماجرا یا خودزنی کرده اند یا حمله به ناوها از سوی نیروهای طرفدار منصور هادی و عربستان صورت گرفته اما به نام حوثی ها و انقلابیون یمن تمام شده است.

آمریکا معتقد است که این حملات از مناطق تحت کنترل نیروهای حوثی انجام شده است. چنین نظری می تواند به درگیری نظامی آمریکا در یمن منجر شود.

ناوهای آمریکایی پنجشنبه هفته گذشته در واکنش به حملات موشکی به ناوشکن این کشور در دریای سرخ سه ایستگاه رادار نیروهای حوثی‌ را با موشک‌های کروز دریا به زمین هدف قرار دادند.
    
حوثی‌ها دخالت در پرتاب موشک به سوی ناوشکن آمریکایی را به شدت تکذیب و اتهامی بی‌اساس خوانده اند.

حوثی ها هیچگاه خواهان افزایش و گسترش میدان جنگ نیستند، اما در مقابل سران سعودی که در این جنگ با ضعف شدید و رو به شکست مواجه هستند، از ورود آمریکا به درگیری، بسیار استقبال می کنند. اگر به واقع موشکی به ناو آمریکایی شلیک شده باشد، بدون شک از سوی نیروهای مزدور هوادار عربستان در یمن انجام شده است.

در حالی که بر طبل جنگ در یمن نواخته می شود، نیروهای انقلابی حوثی دو آمریکایی زندانی را آزاد کردند و با یک فروند هواپیمای عمانی به همراه چندین مجروح حملات هوایی سعودی به عمان منتقل شدند. این اقدام حوثی ها نشان دهنده حسن نیت آنهاست.

عربستان در جنگ یمن شکست سختی خورده است، اما نمی خواهد سرافکنده از آن بیرون بیاید. سعودی ها دنبال کشیدن پای آمریکا به این جنگ هستند. آیا آمریکا فریب سعودی ها را خواهد خورد و خود را مستقیم درگیر جنگی خواهد کرد که جز رسوایی برای او چیز دیگری نخواهد داشت؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *