کابل علاقه‌مند به پیوستن به کریدور اقتصادی "چین و پاکستان" است

10:05 - 25 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۲۶۶۸
سفیر افغانستان در پاکستان گفت: کریدور اقتصادی چین-پاکستان طرح بزرگی است و به همان اندازه که برای پاکستان اهمیت دارد، برای افغانستان هم مهم است بنابراین خواستار مشارکت در این طرح هستیم.
کابل علاقه‌مند به پیوستن به کریدور اقتصادی  به گزارش سرویس بین الملل به نقل از شبکه خبری جیو، «عمر زاخیلوال» در مصاحبه با شبکه‌ خبری جیو گفت: کریدور اقتصادی چین-پاکستان طرح بزرگی است و به همان اندازه که برای پاکستان اهمیت دارد، برای افغانستان هم مهم است بنابراین خواستار مشارکت در این طرح هستیم.
وی افزود: معتقدیم هر چیزی که برای پاکستان مفید باشد، می‌تواند برای افغانستان و کل منطقه هم مفید باشد.
 
زاخیلوال تأکید کرد: کریدور  اقتصادی چین-پاکستان تنها به این دو کشور محدود نمی شود بلکه می‌تواند تمام منطقه از جمله آسیای مرکزی را نیز در بر گیرد.
 
عمر‌ زاخیلوال گفت: پیوستن به کریدور اقتصادی پاکستان و چین می‌تواند بخشی از خسارت سال‌ها جنگ در افغانستان را جبران کند.
پاکستان اعلام کرده است که این طرح بزرگ اقتصادی از طریق خطوط جاده ای و ریلی به ایران، افغانستان و آسیای میانه متصل خواهد شد.
 
قبل از این مهدی‌هنردوست سفیر ایران در اسلام‌آباد برای پیوستن به کریدور اقتصادی پاکستان و چین ابراز علاقه‌مندی کرده بود.
 
احسن اقبال وزیر توسعه و برنامه‌ریزی پاکستان تصریح کرد: پروژه‌ بندر‌ گوادر، پروژه‌های تولید برق و پروژه‌های صنعتی همه بخشی از کریدور اقتصادی مشترک با چین هستند که تا سال 2030 به بهره‌برداری کامل می‌رسند.
 
وی افزود: برنامه‌های اقتصادی چین در پاکستان شفاف است که 35 میلیارد دلار از هزینه آن را بخش خصوصی پاکستان و 11 میلیارد از آن را شرکت‌های چینی به عهده دارند.
 
احسن اقبال تأکید کرد: نه تنها پاکستان،چین و ایران بلکه افغانستان نیز از این پروژه سود خواهد برد زیرا بخشی از کریدور اقتصادی به کویته مرکز بلوچستان و عبور از افغانستان مربوط می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *